Schemahjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lingontuva

Schemahjälp!

Inlägg av Lingontuva »

Just nu håller jag på att läsa och "ladda" för att efter många om och men och sömnlösa nätter köra igång med kuren. Men jag har problem med att få ihop ett lämpligt schema! Min kille på 11 månader sover nämligen så mycket på dagarna, känns som att det är väl så mycket. Det blir så mycket som 3-4 timmars sömn dagtid, ska han sova 14 timmar per dygn blir det ju bara 10 timmar kvar till natten.... Han vill gärna sova en längre stund före lunch (1,5-2,5 timme) och så en kortare på eftermiddagen. Men ibland blir det en längre på förmiddagen och flera kortisar på eftermiddagen. Någon som kan hjälpa mig med ett schema??
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Lingontuva!

Välkommen till Forumet :D Vad bra att ni tagit beslut att få ordning på sonens sömn. Här kommer en tråd som inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Tänk så här när du filar på ett schema:
:arrow: Vilken natt vill vi ha 11, 11,5 eller 12 h? Lägg det som passar familjen.
:arrow: Lägg ut fyra rejäla måltider med 3-4 h mellanrum plus en nattslurk strax innan läggdags.
:arrow: Lägg sedan ut dagslurarna. Sonen din börjar närma sig året då man oftast går över till en dagslur. Fundera på om du ska lägga så på en gång ex 2 h efter lunch och ge honom en femminutare vid behov fm/em under en övergångsperiod. Eller så lägger du två lurar och ändrar sedan om någon månad.
:arrow: Fila flera gånger på schemat och se över så sonens behov av sömn och mat täcks ordentligt. Var noga med sociala delaktigheten, ensamleken och utevistelsen. När sedan schemat känns glasklart och ni har övat verktygen ordentligt och laddat med ATTITYD så är det bara att tuta och köra :D

Återkom om du har fler funderingar!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"