Hjälp! Ännu en morgonstrulsfråga!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lillamolntuss

Hjälp! Ännu en morgonstrulsfråga!

Inlägg av Lillamolntuss »

Hej experterna!
Vi vill ha godmorgon 7.30 och inte runt 6. Har förstått genom det jag läst här på forumet att vi ska tvinga till ett insomnande och använda marginalkvarten för att få till det.

Fråga 1:Ska jag "göra ljud i huset" eller bemöta henne med tystnad för att på natten händer inget? Har gjort ljud en morgon för ett par veckor sedan, men hon skrek och skrek och skrek i en timma innan marginakvarten började och jag tog upp henne. (Efter det har hon varit sjuk, så vi har haft undantagsregler.)

Fråga 2:Ska jag ta upp henne vid 7.45 (marginalkvart åt andra hållet) även om hon inte somnat om då? Eller hur länge ska jag vänta på ett insomnande? Hon är en mycket uthållig liten dam och kan mycket väl stå och gasta så hela huset skakar i nästan två timmar...

Fråga 3:Hon har tagit för vana att bajsa på morgonen, vilket gör att man är så illa tvungen att gå och kolla till henne och kanske byta blöja. Hon är jättedålig i magen och det blir *hmmm* kladdigt för det mesta. Sabbar jag allt om jag tar med henne till skötbordet?

Snälla, skäll inte på mig för att jag frågar. Jag vet att det finns massor av trådar kring detta. Har läst och läst men förstår fortfarande inte hur vi ska göra i vår situation. Har ju nästan blivit rädd när jag läst vissa utskällningar här i forumet. Tydligen ska man fatta direkt - annars... Jaja... [/b]
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
camilla

Inlägg av camilla »

Jag vet inte vad som e RATT men jag tanker som du att pa natten hander ingenting och kl 6 e ju natten fortfarande dvs jag gor inga ljud pa morgonen. 7.45 far du ju ta upp henne vid ett lampligt lage da hon inte skriker aven om hon inte somnat om (hon behover ju inte sova heller for den delen men far inte skrika).
Tar du upp henne till skotbordet sa formedlar du ju att det hander en massa saker pa natten. De bajsar for att de vaknat och inte tvartom, da hon slutar att vakna for tidigt sa kommer hon inte heller vara nedbajsad. Handlar det om att ligga med bajs i 15 min sa hade jag latit det vara (forebygg med en massa salva) annars far du byta pa henne i sangen, INTE ta upp henne.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
JH

Inlägg av JH »

Hej Lillamolntuss! :D

Vi har provat ALLT i vargtimmen :twisted: : Massor med ljud, helt tyst, ramsa, buffa, solfjädra avvakta om vartannat! :roll: :oops:

Ibland blev hon tyst och lugn av att vi diskade, hade på radion etc, men hon somnade aldrig om.... Du kan ju prova dig fram, men det du ska inrikta dig på är att ställa in DIG själv på att hon SKA somna om! Tycker du att det verkar som att hon börjar lugna ner sig, och det finns en chans att hon skulle kunna somna om när kl är 7.45 så vänta lite till. Somnar hon så låt henne sova i 5 minuter och väck henne sen med tjo och tjim :D

Just att VÄCKA henne funkade för oss. Det var som att hon då började fatta att det var vi som bestämde när det var morgon och inte hon :wink:

När ni lyckas hjälpa henne att somna om så går det antagligen ganska fort sen (det gjorde det för oss i alla fall), men det kan ta ett tag innan man når dit - men ge inte upp!! :twisted:

Håller med Camilla i bajsfrågan! :?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Förresten, :D Inte skälls det väl FÖR ATT man frågar! De inlägg som har fått barska svar av Mammut och AW, är - som jag uppfattat det - inlägg där personen inte har tänkt till själv först, utan bara skriver in och gnäller över att deras barn skriker/protesterar, att kuren inte funkar etc. De tar inte eget ansvar och har därmed inte anammat attityden, utan vill bara ha en snabb lösning på sömnproblem.

Så verkar du ju INTE alls vara :wink: så fråga på! Glöm bara inte att läsa och att du själv för det mesta sitter inne med svaren, men att man ändå kan behöva bekräftelse ibland :wink:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Lillamolntuss

Funderar på om jag ska göra godmorgon tidigare ifall hon somnar om innan marginalkvarten börjar... så jag får väcka henne... kan det vara bra som steg 1?

Imorgon bitti kör vi. Tills dess ska jag skaka av mig funderingar om att göra om schemat så hon ska vakna vid 6, eftersom hon ändå gör det varje morgon och verkar piggare än värsta piggelingumman.
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
JH

Inlägg av JH »

Alltså, jag vet inte om det är så man SKA göra (väckning lite tidigare alltså), men det funkade för oss. Men då kämpade vi också med uppvaknande 1,5 timme före morgon och vilda protester större delen av den tiden. När hon då väl faktiskt somnade om, så provade vi till slut att se till att VI väckte henne, även om det var 20-30 min kvar till morgon.
Senast redigerad av JH den mån 21 feb 2005, 09:27, redigerad totalt 1 gånger.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Cec

Eländiga vargtimme!

Inlägg av Cec »

Hej!

Jag hade världens bekymmer med vargtimmen när Elvis skulle lära sig att sova. I en månad kämpade vi innan jag lyckades övertyga honom och mig om att på natten sover man. :roll:

Det som slutligen bet på honom var att jag backade helt! En ramsa direkt och sen inte ett pip innan det var dax för morgon. Så här i efterhand så tolkar jag det som att han inte var riktigt ledsen utan bara förbannad och därför bara blev störd av mitt buffande, solfjädrande och ramsande. Jag höll heller inte på att väsnas i köket eller något sådant utan låg tyst i min säng.

Jag har läst att Mammut Maria tycker man ska satsa på att barnen ska somna om men det gick aldrig för Elvis. Han var vaken från fem tills jag gjorde morgon (kl 7) i början! :shock:

Men jag vet inte riktigt om jag tror på teorin att väcka tidigare än marginalkvarten för då vänjer de sig vid den tiden istället för när man vill ha morgon. Men det är ju vad jag tror... :lol:

Lycka till! Hoppas ni får bukt på strulet snart!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Lillamolntuss

Här sitter jag i mörkret och lyssnar på knök-och-stök. Det värker i mamma-hjärtat, vill trösta! Men här ska inte släppas in nån varg, så jag sitter kvar. Basta! :shock:
Lillamolntuss

Nu tror jag bestämt att hon somnat... 7 minuter innan godmorgon... *hehe* Vilken timing!
Lillamolntuss

Morgonrapport första morgonen på "morgonfixarkuren":
Vaknade straxt innan sex - Jag pangramsade från sängen.

Fortsatte gnöka ca en halvtimma - Jag låg kvar i sängen och gjorde ingenting.

Megagnök runt halv sju - Jag gick upp för att lägga till rätta, bytte blöja i sängen, solfjädrade flera minuter. Vilda protester när jag gick ut med ramsan.

Fortsatte rätt vilda protester, lyssnade inte på ramsan. Jag solfjädrade igen ett par minuter. Samma protester när jag gick däriffån. Jag ignorerade detta.

Somnade om 7 minuter innan godmorgon.

Väcktes med tjo och tjim i rätt tid. Ligger framför mig i sackosäcken och äter välling nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Bra gjort - nu är ni snart i hamn! De måste få känna på känslan att vakna i morgontimman och att lyckas somna om igen. Som med alla jobb - även jobbet Livet - så krävs det erfarenheter för att gå vidare :P !
JH

Inlägg av JH »

Vill bara tillägga att den tidiga väckingen var inget vi gjorde under en lång period, utan 2 morgnar i rad - just för att hon INTE skulle vänja sig vid att vakna då, men ändå lära sig hur det är att bli väckt, so to speak! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Lillamolntuss

Rapport - andra morgonen
Knök och bytte blöja i sängen vid halv sex. (Hoppas hon slutar bajsa på natten snart... har gjort det varje natt den senaste veckan.) Sen hade vi lite svårt att somna om båda två... jag hörde hur hon låg och vred och vände på sig och stånkade och stönade. Jag kände likadant. Gick och la henne till rätta en gång.

Halvknök lite då och då vilket jag bemötte med tystnad om det inte vart tyst ett längre tag eller var på väg upp - då blev det pangramsa.

Började gnälla mer, jag tittade på klockan och insåg att det var godmorgon för 4 minuter sedan. Ooops! Jag hade ju velat väcka henne!

Det går framåt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hon slutar bajsa på morgonen då hon slutar att vakna! De bajsar för att de vaknat - de vaknar inte för att de har bajsat!

:idea: Här skulle du förlängt med marginalkvarten +15min och fått till ett omsomnande! Då hade du fått väcka henne - precis som du ville.
Lillamolntuss

Aha! Som en marginalhalvtimma, då?

Man lär sig nåt nytt varje dag. Tack Mammut!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"