Situationen är alltså följande: Kurnatt 4 och 5 gick kanon (inga uppvak), men 6 och 7 käpprätt åt helskotta. Natt 8 vaknade hon flera ggr men pratade bara glatt med sin själv före hon sommnade om. Nu är det allstå natt 9 och vi har den andra rejäla frågestunden på gång och klockan är bara 11.30...
Nåväl, vid första uppvaket har jag gett en påminnelse med inbakad bekräftelse, eftersom hon tar ramsan väldigt fint. (Tystnar på direkten och lyssnar) Sedan får jag alltid en liten utskällning (ca 5-10 sek) före hon sover vidare.
Fråga 1
Skall jag bekräfta på nytt efter den ihopbakade ramsan, trots att hon helt tydligt vet vad som gäller?
Fråga 2
När hon börjar höras 10-15 min senare (troligtvis sovit emellan) skall jag då ramsa pånytt? (Skall sägas att jag i de allra flesta fall inte gjort det, eftersom hon sällan skriker upp sig, utan gnöl/gnäller högljutt. (Och vrider sig som en ål i sängen)) Här tar det oftast lääääääänge före hon somnar om (upp till 30 min). Bara för att vakna upp igen efter 10-15 min... (Såhär såg våra nätter ut mellan kl 3 och 7 före kuren, och mönstret är därför mer än väl bekant!)
Fråga 3
Skall jag fortsättningsvis backa, eller skall jag också ta två steg tillbaka och hjälpa till lite mer vid varje uppvak? (Dvs. solfjädra, påminna och bekräfta precis som om det är de första nätterna? Tendensen går ju mot fler uppvak igen....
Hon frågar ju fortfarande, så på något sätt måste jag få fram att det skall SOVAS, inte kollas om mamma håller vakt. Nu går hon ju tydligen och tror att det är HON som skall se till att jag håller vakt. Och det var ju inte riktigt det som var meningen....