Kurar modellerad 4 månaders flicka och hjälp behöves!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mrs tall

Kurar modellerad 4 månaders flicka och hjälp behöves!

Inlägg av mrs tall »

Har tidigare skrivit under späda barn och små om vår Lill-Skrutta och vår väg tillsammans fram tills idag. Hon har alltså aldrig riktigt fått fnurr på det här med att sova och för två veckor sedan kurade vi henne. Detta som bakgrundsinfo:

Situationen är alltså följande: Kurnatt 4 och 5 gick kanon (inga uppvak), men 6 och 7 käpprätt åt helskotta. Natt 8 vaknade hon flera ggr men pratade bara glatt med sin själv före hon sommnade om. Nu är det allstå natt 9 och vi har den andra rejäla frågestunden på gång och klockan är bara 11.30... :evil: :cry:

Nåväl, vid första uppvaket har jag gett en påminnelse med inbakad bekräftelse, eftersom hon tar ramsan väldigt fint. (Tystnar på direkten och lyssnar) Sedan får jag alltid en liten utskällning (ca 5-10 sek) före hon sover vidare.

Fråga 1
Skall jag bekräfta på nytt efter den ihopbakade ramsan, trots att hon helt tydligt vet vad som gäller?

Fråga 2
När hon börjar höras 10-15 min senare (troligtvis sovit emellan) skall jag då ramsa pånytt? (Skall sägas att jag i de allra flesta fall inte gjort det, eftersom hon sällan skriker upp sig, utan gnöl/gnäller högljutt. (Och vrider sig som en ål i sängen)) Här tar det oftast lääääääänge före hon somnar om (upp till 30 min). Bara för att vakna upp igen efter 10-15 min... (Såhär såg våra nätter ut mellan kl 3 och 7 före kuren, och mönstret är därför mer än väl bekant!)

Fråga 3
Skall jag fortsättningsvis backa, eller skall jag också ta två steg tillbaka och hjälpa till lite mer vid varje uppvak? (Dvs. solfjädra, påminna och bekräfta precis som om det är de första nätterna? Tendensen går ju mot fler uppvak igen....

Hon frågar ju fortfarande, så på något sätt måste jag få fram att det skall SOVAS, inte kollas om mamma håller vakt. Nu går hon ju tydligen och tror att det är HON som skall se till att jag håller vakt. Och det var ju inte riktigt det som var meningen....
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vi hade en riktigt tuff natt inatt. :cry: Flickan sov som längst 2 h i stöten (1 ggn) och mestadels vaknade hon upp var 30 min-1 h. Stundom var 10nde minut... Jag slutade räkna uppvak efter 15 st och då var klockan bara 4!

Hon har riktigt avancerade gymnastiska övningar för sig, och vänder sig fram och tillbaka från mage till rygg stup i kvarten. Man märker att hon inte kommer till ro, utan det spritter i kroppen på henne dygnet runt. Jag var inne och gjorde solfjädern på henne några ggr bara för att få henne att hållas stilla en stund, och då somnade hon på stört. Annars ramsar jag från sängen och håller trafiken till ett minimum. Men jag kan ju inte stå och hålla solfjädern på henne hela natten heller! Ramsan lyssnar hon till och blir tyst, men ålar dock vidare i sin lilla säng för att om en stund bli sur igen.

Vi har svalt i rummet, hon sover med bara en body och strumpor. Stundtals är hon nästan kall när hon sparkat av sig täcket och ligger med bena bara. Hon äter ca 1 l ersättning och 1,5 burk pure av olika slag, så jag har svårt att tro att hon skulle vara för varm eller hungrig.

Schemat ser ut som följer:
8.00 god morgon
3/4 flaska ersättning
10.30 "lunch"
1 flaska (240 ml)
10.45-13.15 dagssömn 1
(13.30 pure´"mellis")
15.30 flaska (240 ml)
15.45-17.15 sömn
(17.30 pure "mellis")
19.30 välling så mycket hon äter. Ofta lite över flaskan (240 ml+)
20.00 nati nati

Detta ger fyra stora mål + två mellanmål med smakisar. Sammanlagda sömnen blir 16 h, vilket är lite väl mycket men å andra sidan klarar hon av att vara vaken såpass länge i stöten att hon behöver ta igen sig mellan varven.

Så mina kära vänner... :D Jag behöver verkligen hjälp med problemsökning här! Jag har inte använt annat än verktygen (hon har t.ex. ej blivit upplockad eller fått mat på nätterna sedan vi slopade sista målet), så jag har himla svårt att förstå vart hennes poletter tog vägen. Dom ramlade ju helt tydligt ner under 4de 5te natten!!!

På dagen är hon världens godaste lilla tös som är jätteglad och pratsam. Kan en massa redan, vänder på sig, ålar sig åt sidorna och bakåt när hon vill ha någon leksak, på vippen att kunna sitta själv och söker krypställningen redan. Gråter eller gnäller i princip aldrig (förutom om brodern råkar stiga på henne el.dyl. :lol: :lol: ) och dagarna har fungerat problemfritt sedan hon var ca 2 mån, även om hon ju kan vara riktigt trött när nätterna inte fungerat (som idag t.ex.) Då använder jag marginalkvartar för att hon skall greja schemat. Men med andra ord är allting kanon om vi bara kunde få ordning på nätterna!!!!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Jag har följt er resa genom goda och dåliga nätter här på forumet, och jag måste säga att jag kan inte se vad som är fel :?
KAN det vara så att hon fryser då?
Eller kan det vara så att du hör henne i "onödan", att hon låter fast hon sover? Jag vet hur känslig mammaradarn kan vara...
Utevistelse?
Jag förstår verkligen att du vill ha hjälp med felsökning, men jag har inte mer att komma med, tyvärr :( Hoppas någon annan ser nåt som inte vi ser :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hon sover ute (i garaget med dörrarna öppna efter att grannarna polisanmälde oss för att vi lämnat vårt barn ute "vind för våg"... Amerikaner... :roll: ) båda dagssömnerna + oftast är vi ute med storebrodern i vaket tillstånd ca 30-60 min. Nu har dock brodern varit ordentligt sjuk i 2 veckor så nu har vi inte varit ute "vakna", men sömnerna blir ju ändå 4 h.

Ang. om hon fryser hade jag häromnatten broderns fleecesovpåse på henne, men det hade nog ingen betydelse. Tänker dock ha den på henne i natt, eftersom hon ju inte hade täcket på sig många sekuner förra natten. Den vargen behöver vi inte :D :!: !

Hennes övningar är nog betydligt mer än bara bök och stön, så inte är det riktigt mammaöron heller. De gångerna jag varit inne och solfjädrat ligger hon klarvaken och verkligen VILL sova, men verkar inte komma till ro. Och som sagt... Så fort jag håller henne stilla så somnar hon ju. :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

:shock: Vad sa polisen :?: Konstigt land det dära...Fast här i Göteborg var det ju en liten tjej som sov i sin vagn utanför huset för några veckor sedan, när vagnen blev stulen. Tjuvarna hade nog bara inte räknat med att det skulle ligga en bebbe i, så dom lämnade vagnen på en spårvagnshållplats efter bara en liten stund. Läskigt. Men inte alls ämnet för tråden :roll: :oops:

:arrow: Det är TIDIGT med bara två lurar, men om hon fixar att vara vaken så länge mellan lurarna så är det väl helt ok :D :!: Men, jag tror ändå att ni kanske skulle dra ner på sömnen med 30 minuter. Hon är ju 4 månader (enligt mallen 15,5 timmars sömn) och snart 5 månader (enligt mallen 15 timmars sömn). Att då ha 16 timmars sömn skulle ju kunna vara boven i dramat?

Ja, det var bara mina tankar kring det hela. Jag hoppas ni får ordning på torpet!! :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det är tidigt, jag vet. Brodern var 6 månader när han ändrades till 2 lurar (sedan sover han också fortfarande båda två och då är han redan 16 mån). Jag har lite funderat i banorna om att lägga tillbaka den tredje luren ifall att det skulle vara problemet. Å andra sidan fanns ju nattrasslet redan då plus att insomnandet var riktigt jobbigt på kvällarna när hon sov den tredje luren. Hon är helt enkelt inte ett dugg trött efter 2 h! Även nu kan det ta sin lilla stund att somna till andra luren och till natten och då är det ändå action i 2,5 h! Men det är betydligt lättare i alla fall... Kan man låna lite timmar till dygnet någonstansifrån så att man skulle kunna ha tre lurar plus 12 h natt?? :lol: :lol:

Polisen hade väl inte så mycket att komma med! :lol: :lol: Visste nog inte riktigt vad han skulle säga när jag sade att vi har ungarna ute under dagslurarna hemma i Norden för jämnan. Men tyckte att vi nog skall hålla fast vid våra seder om vi verkligen vet vad vi sysslar med. (jag tror inte han var så övertygad om den saken...) Men varnade oss om att ifall någon gör en anmälan till barnskyddsnämnden, så kan de göra en undersökning. Ja, ja... de är så välkomna sa jag då! :lol: :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror att du har nyckeln i alla sömntimmarna på dagen! Jag skulle ändå köra en schemaändring. Även om han klarar vakenpassen bra så behöver hon ju en del sömn för att det ska funka. Troligtvis så skulle det bli bättre med tre kortare pass, och MAX 15,5 timme per dygn. Snarare i underkant, eftersom de närmar sig femmånadersdagen med stormsteg.

Så: 3 eller 3,5 timmar på dagen, inte en minut till! [-X

Kankse en liten lur på morgonen och en kort på kvällen?

8 morgon
10.00-10.45 liten morgonlur
12.45-14.15 sova middag, med en kvart extra om hon behöver
16.30-17.15 sova kvällslur.
20 sova natt

Det kan nog ta ett tag att ändra schema, och on kommer nog att vara trött ett tag på dagarna, men det främjar nog nattsömnen tror jag!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Efter noga övervägande håller jag nog ändå fast vid det ursprungliga schemat. :? Drar dock ner halva timmen på sömnen, och ser om det hjälper. Med detta schema slipper jag framtida omändringar, utan hon kan gå med samma schema ett år framöver, bara jag modifierar det an efter. Dessutom sover båda pyren samtidigt på dagen, vilket ger mej en välbehövlig paus! :D (I synnerhet just nu när pojken är sjuk andra veckan i rad och maken är ute och flyger och far... Det är stunder som denna som får mej att fundera hur AW egentligen grejade alla sina barn, när jag nätt och jämt klarar av dessa med 2 h sömn per natt! :lol: :lol: )
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det blir nykurning.... Nätterna är käpprätt åt helskotta och ungen får med nöd och näppe hälften av den sömn hon behöver. Nu har hon fått broderns förkylning (vilken av dem vet jag inte, hoppas till Gud att det inte är kräksjukevarianten han hade senast!!!) och tänderna är på väg vilket tydligen hon tar som en stooor varg. Känns lite halvhopplöst just nu för att vara helt ärlig. :cry:

Jag har ju gjort detta en gång tidigare med brodern så jag VET att jag gör rätt, men för någon orsak kan jag tydligen inte svara på hennes frågor. :evil: Och när jag precis som miar70 för allt i världen inte kan se vad som är fel???? Kankse någon annan dipl.kurare har några ideér?

Vi kommer att gå tillbaka till 3 sömner, 1,5 h, 45 och 45 och köra med natten från 20-08 (som vanligt).

När man nykurar, gäller samma ramsa eller? Och man kurar verkligen från början, dvs. med buffning, solfjäder och hela faderullan, right? Även om hon svarar på ramsan (vilket hon ju gör på sitt lilla vis.. dvs. tystnar, men ålar och skriker vidare när man slutat..)?
F'lippas mamma

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej, hur går det Mrs Tall? Med omkurning, förkylningar och allt?

Förstår verkligen att du tröttnat på att inte få sova och säkert lillskruttan också. Har också följt din berättelse och är övertygad om att ni kommer få ordning på sömnen så snart så - du har ju attityden klar! :D Vissa små skruttar har väl mer ihållande överlevnadsångest/svårt att komma till ro än andra. Är det 7 november som spökar kanske? :roll: :? :D

Nu har du säkert redan börjat men jag skulle nog göra hela kurningen från början med buffning och solfjäder vid minsta pip etc för att verkligen få in beskedet och sen backa enligt kuren. Tror nog du kan använda samma ramsa också. Någon annan? :?: Och schemat verkar ju bra. Så lycka till! :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Det går nog inge vidare... Stackaren är så förkyld att det inte går att ha ordning på nätterna just nu. Hon har så mycket slem i halsen att hon spyr och har sig natten igenom. :cry: Så det blir att såväl mata flaska (för vätslebalansen) som lyfta upp henne (när hon håller på att storkna) på nätterna just nu, men det är inte så mycket att göra annat än vänta ut förkylningen. Varje gång hon hostar upp slem fastnar det i halsen och all mat följer upp i samma veva.. (Hon har alltid haft lite bekymmer med att hålla maten) Stackars lilla Lill-Skrutta! :cry:

Och ang attityden så är den nog inte heller riktigt något vidare, eftersom jag ju tydligen inte kan ge behövliga svar åt henne. :? Så det kan vara på sin plats att putsa upp den också nu...

Men dagarna håller vi i alla fall, så vi tar tag i nätterna när hon mår lite bättre. :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, vad skall man säga... :(

Om det är något du har som jag beundrar är det tålamod och målmedvetenhet. Kom i håg det när du sviktar lite i attityden. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur går det för er Mrs Tall? Jag tänker på er!
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Fortfarande väldigt förkylt.. :( Hon fick öroninflammation så nu har hon fått antibiotika. Hon är dock fortfarande väldigt täppt i luftvägarna vilket leder tilll diverse bekymmer.

Men hon sov faktiskt sina 12 h en natt! :D Bara för att följande natt kräkas sängen full och vakna femtioelva ggr, men en natt är ju alltid någonting. :lol: :lol: Förra natten var det "vanliga", dvs. uppvak vid kl 2 (fixar själv) och vargtimmen vid 4 som hon kämpade med länge (ca 40 min).

Vi har använt verktygen men väntar med att kura om henne tills hon är frisk. Man kan inte lita på att hon håller maten för tillfället, så jag vill vänta tills hon är sitt gamla jag igen.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hoppas hon kryar på sig snabbt!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"