Rapport från första kurdagen och andra kväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ottilia

Rapport från första kurdagen och andra kväll

Inlägg av Ottilia »

Hejsan!

Första natten gick bra med endast två uppvaknanden kl 01.50 och 04.25. Det första var "över" på 3 min med besked och bekräftelseramsa. Det andra höll i sig i ca 45 min eftersom att vår stumpa var hur pigg som helst och trodde uppenbarligen att det var morgon! Fick sen väcka henne kl 06.30 då vi har morgon. :sleep:

Dagen har gått bra och lurarna har gått över förväntan. Dock strulade middagsluren på 1,5 h då hon vaknade efter 50 min. In och buffa, snabbt ut med ramsa och hon blev lugn. Vaknade till då jag bekräftelseramsade. Sen jobbade hon upp sig mer och mer och jag fick henne INTE att lugna sig. Skrek så att hon knappt fick luft och jag buffade och buffade men hon blev bara arg av det. Provade gå ut med ramsa och fortsatte ramsa HÖGT. Lugnade sig en aning men skrek upp sig igen. För att göra en lång historia kort så slutade det med att vi använde marginalkvart och tog upp henne då hon var något sånär lugn. MEN jag fick henne aldrig helt lugn. Det kändes inte bra. Nu i efterhand så tror jag att jag var för snabb på att gå in till henne och buffa + att jag buffade liiite för länge och inte gav henne utrymme att reagera, vilket resulterade i att hon inte kunde ta in beskedet. Men det är bara vad jag tror.

:?: Fråga: Är rädd för att scenariet vid vår middagslur ska upprepa sig då hon hann skrika upp sig och jag misslyckades med att lugna henne. Har ni någon idé om vad jag gjorde för fel och tips på hur i så fall göra annorlunda?

Vi bestämde oss snabbt för att samla nya krafter inför em luren och den gick hur bra som helst. Denna gång backade jag mycket tidigare. Hoppas att det är så som någon klok kvinna sagt: En gång är ingen gång, två ggr är en ovana. Eller hur var det..?

Kvällen startade 18.30 med läggning och en kvart senare sov hon. Behövde bara buffa lite direkt vid sänggåendet, sen blev det desto fler ramsor och avslutningsvis bekräftelseramsan.

Summa summarum: Tänk att lite ljud kan göra så mycket! Trodde in i det sista att "inte kan man väl skramla med disken när hon ska sova heller..." Men tänk vad fel vi hade. Mannen röjde upp i köket med radion på och hon somnade lättare.
Jag tordes låta henne ligga och gnöla ordentligt och hon kom snabbare ner i varv. Nu vet jag vad ni menar med överkoncentration :wink:

STORT tack för ert stöd så här långt!

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
JH

Inlägg av JH »

=D> =D> :D Braaa jobbat!

Det går ju hur bra som helst, och du verkar ha kommit till många insikter på bara en dag :thumbsup:

Angående din fråga så har du själv så klokt besvarat den :wink: (alltså, minska traffiken och låt henne försöka lösa det själv. Om nån dag ska du försöka att inte buffa alls utan bara ramsa)

Hejar på er! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

=D> :thumbsup: \:D/

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Re: Rapport från första kurdagen och andra kv&aum

Inlägg av Gäst »

Ottilia skrev:Kvällen startade 18.30 med läggning och en kvart senare sov hon. Behövde bara buffa lite direkt vid sänggåendet, sen blev det desto fler ramsor och avslutningsvis bekräftelseramsan.

Summa summarum: Tänk att lite ljud kan göra så mycket! Trodde in i det sista att "inte kan man väl skramla med disken när hon ska sova heller..." Men tänk vad fel vi hade. Mannen röjde upp i köket med radion på och hon somnade lättare.
Jag tordes låta henne ligga och gnöla ordentligt och hon kom snabbare ner i varv. Nu vet jag vad ni menar med överkoncentration :wink:

=D> Föredömliga handlingar och tankar - mer, mer, mer!!!!! :D
Morsan

Inlägg av Morsan »

Leonard ville inte sova hela middagsluren ut första veckan efter kurningen, nu är det bättre. Någonstans hade Anna skrivit att första veckan kan det vara bra att ta lurarna i vagnen - det är i alla fall lättare för vår kille att somna där.

Lycka till! /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"