2 natten avklarad, några frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ottilia

2 natten avklarad, några frågor!

Inlägg av Ottilia »

Hej igen!

Hoppas att det är ok att jag "harvar" vidare och berättar hur det gått, vi är mitt i kuren. Vill vara hundra på att vi gör rätt.

Frågor:
1) Ramsandet funkar sämre på daglurarna än till natten. Vad beror det på? (Dum fråga... Oss såklart...) Så här gör vi: Tillrättalägger, KORT buff, solfjäder ramsa x4 på väg ut. Redan när jag släpper solfjädersgreppet börjar hon gråta (inte så jätteledset, mer missnöjt). När jag startar ramsan blir hon mer missnöjd/ledsen och fortsätter gråta när jag är utanför och ramsar. Sen avvaktar jag reaktion. Nu har det mest blivit ett konstant gråtande där jag har svårt att avgöra när jag ska påminnelseramsa. Ska jag låta henne "gråta ut" och sen ramsa eller ska jag försöka ramsa när jag hör att hon jobbar upp sig? Det svåra är att hon inte alltid jobbar upp sig, det är mer vanligt att hon bara gråter. Och då står jag där och inte vet vad jag ska göra. Försöker gå ifrån och syssla med annat, samtidigt vill jag ha koll på henne så att jag har möjlighet att tolka gråten. SÅ svårt tycker jag. Känns naturligt att hon "frågar" och gråter i och med det, men hur mycket? :? :?

2) Imorse vaknade hon 1h innan godmorgon och jag kunde inte få henne att somna om. Ramsan tog inte alls och jag som kände mig så stolt över att inte ha varit tvungen att buffa/gå in på hela natten fick nu bita i det sura... :oops:

Kristilldelningen i form av buff/solfjäder bet ej. Så pappan körde igång kaffebryggare, radio och tömde diskmaskinen. Då blev hon lite lugnare (överkoncentrationen igen?), men vi fick henne INTE till att somna om/bli HELT lugn. Vi gjorde GODMORGON en marginalkvart tidigare, då hon var skapligt lugn. Hon blev glad och allt kändes ok. Hon var vråååålhungrig. Aldrig sett henne så hungrig. Antar att det kanske var därför hon hade svårt att somna om, eller? Är det ok att ta upp fast hon inte är 100% solstråle? Eller skulle vi inte ha gett oss utan kämpat vidare med att få henne lugn?

Tack på förhand! Väntar ivrigt på svar från någon som kanske vet hur vi ska göra!

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Snälla någon? Vi är mitt i em luren och det vill sig inte!!!! Försöker hålla attityden vid liv...

Ottilia :(
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

hej
1. Jo, våga göra något annat. Ta bort överkonsentrationen!!! När du är i avvaktande-fasen så avvakta så länge du kan. Lyssna om hon på något sätt är på väg ner, så avvakta - annars stör du. Om hon inte går ner så ramsa. Den ska ta ordentligt. Högt och tydligt. Så fort hon går ner så går du ner i ton om hon ökar så ökar du också.

2. Ja, bara ni inte låtsas omdet utan att in beter er som om hon vore glad och nöjd.

Kom igen, ni fixar detta!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tack LO! DET FUNGERADE!!!! :D :D :D

Jag har försökt göra så tidigare, men var nog lite för mesig i mitt ramsande. Nu talar vi magstöd! Jag tog i ordentligt och följde hennes reaktioner. Nu blev det en ordentlig dialog. Känner mig så stärkt och nu är attityden på plats inför kvällen då pappa tar över. Vill vara säker på handen ifall jag ska vägleda...

Tack igen!
Morsan

Inlägg av Morsan »

Som jag skrev på andra tråden, kan vara lättare att ta lurarna i vagnen. Sedan när det andra flyter är det lättare att flytta in lurarna.
Jag tyckte också att ramsandet var svårt i början - övning ger färdighet. Kör så det ryker med vad du tror är rätt, om det inte funkar riktigt så LÄS mera inför nästa natt och kör så det ryker med dina nya insikter.
Jag skrev ut "Lathunden" och lite annat som jag hade tillgängligt på natten när jag kände mig osäker, då kunde jag läsa och få lite stöd också mitt i natten. Till exempel markerade jag stycket som handlade om andra natten och hittade det snabbt när andra natten var stökig.

Jag har också börjat ge lite extra ersättning förutom bröstet som nattslurk och nu sover han mycket bättre...

Håll fast vid attityden! Det kommer att gå vägen! :!: /Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
JH

Inlägg av JH »

Hej!

1. Precis så var det för oss! På natten tog ramsan hur bra som helst efter bara 2-3 nätter, men på dagen blev hon jättearg när jag ramsade :evil: Jag gjorde precis som morsan, gick ALLTID ut och gick under långluren. Efter ett tag så var det inte bara för henne skull utan även för min - fick abstinens om jag inte fick min långpromenad :D så hon sov ute under långluren de först två månaderna av kuren. Nu när vädret blivit sämre så har jag med bävan provat att låta henne sova inne, och det fungerar utmärkt! :D Nu har väl tiderna satt sig så bra att det inte är några problem.

Om du inte vill gå ut och gå, så ska du göra precis som ni gjort på natten. Ramsa, avvakta och verkligen försöka få henne att somna om -utnyttja marginalkvart åt ANDRA hållet för att få mer tid på er att få till ett omsomnande, framförallt om hon fortsätter vakna för tidigt på morgonen. Det är svårt, och dagslurarna verkar ta tid för många, men det är bara att inte ge sig - ni verkar ju jätteduktiga! :thumbsup:

2. De blir hungrigare när kuren kommit igång och då börjar de också äta mer på dagen. Nuförtiden är Elsa ofta inte intresserad av mat förrän 15-20 min efter uppvaknande! Det är ok att ta upp henne så länge hon inte är ledsen (även om hon inte är 100 % glad alltså), men om hon fortsätter att vakna så mycket för tidigt så skulle jag ge henne ytterligare möjlighet att somna om. Annars är risken att hon vaknar tidigare och tidigare... :evil:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej igen!

Tack för bra råd gällande lurarna m.m. En fråga till JH och morsan, sov era på mage i vagnen? Vår tjej sover bra i vagnen på rygg och jag vet att det är ok att låta henne fortsätta med det, men kanske skulle hon sova ännu bättre på sida/mage?

Ikväll somnade hon inom ett par minuter efter det att pappa nattat. Det kändes skönt. Hoppas att lugnet håller i sig :wink:
JH

Inlägg av JH »

Elsa sov på mage i vagnen när hon var liten (och det var sommar), men när kuren startade så la jag henne på rygg eftersom det var så mycket kläder ivägen. Hon vaknade dokc nästan alltid upp nång under luren - somnade om ibland och ibland inte (väääldigt jobbigt att gå runt med en skrikande/frågande unge i vagnen - folk tittar!! :shock: )

Fick så tipset att lägga henne på sidan, vilket funkat jättebra! Nuförtiden vet hon att sidoläge ivagnen betyder sova och hon brukar le, gosa in sig i filten och somna så fort jag lägger henne så. Jag har dessutom en tunn liten filt jag liksom lägger över henne (inte så den ligger direkt på hennes ansikte utan den vilar liksom på åkpåsens kanter, om du förstår :? ) som gör att hon inte störs av några intryck OM hon skulle vakna till. Andra mammor här inne har haft en filt med tvättklämmor som de sätter för sufletten om barnet vaknar.

Sidoläge är dock suveränt i vagnen tycker jag! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"