Hoppas att det är ok att jag "harvar" vidare och berättar hur det gått, vi är mitt i kuren. Vill vara hundra på att vi gör rätt.
Frågor:
1) Ramsandet funkar sämre på daglurarna än till natten. Vad beror det på? (Dum fråga... Oss såklart...) Så här gör vi: Tillrättalägger, KORT buff, solfjäder ramsa x4 på väg ut. Redan när jag släpper solfjädersgreppet börjar hon gråta (inte så jätteledset, mer missnöjt). När jag startar ramsan blir hon mer missnöjd/ledsen och fortsätter gråta när jag är utanför och ramsar. Sen avvaktar jag reaktion. Nu har det mest blivit ett konstant gråtande där jag har svårt att avgöra när jag ska påminnelseramsa. Ska jag låta henne "gråta ut" och sen ramsa eller ska jag försöka ramsa när jag hör att hon jobbar upp sig? Det svåra är att hon inte alltid jobbar upp sig, det är mer vanligt att hon bara gråter. Och då står jag där och inte vet vad jag ska göra. Försöker gå ifrån och syssla med annat, samtidigt vill jag ha koll på henne så att jag har möjlighet att tolka gråten. SÅ svårt tycker jag. Känns naturligt att hon "frågar" och gråter i och med det, men hur mycket?
2) Imorse vaknade hon 1h innan godmorgon och jag kunde inte få henne att somna om. Ramsan tog inte alls och jag som kände mig så stolt över att inte ha varit tvungen att buffa/gå in på hela natten fick nu bita i det sura...
Kristilldelningen i form av buff/solfjäder bet ej. Så pappan körde igång kaffebryggare, radio och tömde diskmaskinen. Då blev hon lite lugnare (överkoncentrationen igen?), men vi fick henne INTE till att somna om/bli HELT lugn. Vi gjorde GODMORGON en marginalkvart tidigare, då hon var skapligt lugn. Hon blev glad och allt kändes ok. Hon var vråååålhungrig. Aldrig sett henne så hungrig. Antar att det kanske var därför hon hade svårt att somna om, eller? Är det ok att ta upp fast hon inte är 100% solstråle? Eller skulle vi inte ha gett oss utan kämpat vidare med att få henne lugn?
Tack på förhand! Väntar ivrigt på svar från någon som kanske vet hur vi ska göra!
Hälsn. Ottilia