Hej LottaSthml!
Hur det har gått för oss?
Jo, körde med "snabbtsomattan-metoden" i ca 1 vecka. När han ropade till var jag där och kikade på honom mellan planken i skärmväggen (sover ännu så länge i vårt sovrum, men bakom skärmvägg så att han inte kan se oss). Om han låg på rygg vände jag honom väldigt diskret så att han skulle tro att han vänt sig själv. Detta fick jag göra ca 3-4 ggr/natt. Om han inte låg på rygg lät jag honom vara. Om gnället tilltog ramsade jag 2x från sängen mycket lungtoch mjukt. Då somnade han rätt snabbt om igen.
Redan efter de första 2 nätterna blev det betydligt lugnare. Efter någon vecka hade han lärt sig att vända sig till mage om han hamnat på rygg. Han gnällde fortfarande till så att jag vaknade, men då jag kikade på honom kunde jag se att han vände över sig på mage och somnade om.
T.ex. kan jag nämna att igår när han somnat för kvällen (utan protest alls!) och jag gick in och kikade på honom efter 10 min. Då låg han på rygg upptryckt mot sängkanten. Lät honom ligga så, men tänkte att han nog snart skulle vakna och skrika till eftersom han låg så obekvämt. Men efter 4 timmar hade han fortfarande inte givit ett knyst ifrån sig. Gick då in och tittade till honom och då låg han väldigt lugnt och prydligt på mage!

Så för oss har det verkligen hjälpt med "snabbtsomattan-metoden".

Däremot har han börjat prata och leva om jättemycket i sömnen, vilket stör mig en hel del. Oftast låter jag honom hållas eftersom han inte verkar vara vaken. Ibland får jag nog av att höra honom och kör ramsan 1-2x lungt och mjukt. Då tystnar han rätt snabbt.

Dessutom tycks han ha kommit in i en "bajsa-på-natten-period", vilket gör att jag får lov att byta blöja 1-2 ggr/natt (Bytet får ske i hans säng) eftersom han vaknar och inte kan somna om. (Han har börjat med detta efter att han började äta mer fast föda och efter att vi gav honom välling)

Men det verkar bli bättre. Han bajsar inte mindre, men de sista nätterna har han inte vaknat trots att han bajsat. Hör att han "klämmer", men han somnar om på en gång. Då har jag inte hjärta att börja böka med något blöjbyte.
Han ska snart få eget rum (håller på att ställa i ordning det). Är lite orolig för hur det skall gå då. Måste skaffa en babyvakt och kommer väl att bli tvungen att springa in till honom och kolla varje gång han skriker till, även då han pratar i sömnen. Det är ju ändå rätt behändigt som vi har det nu. Behöver bara sätta mig upp i sängen och luta mig framåt lite för att kunna kolla läget. Min man sover däremot i annat rum på veckorna (för att vara pigg på jobbet) och flyttar nog inte tillbaka förrän lilleman flyttat ut.
Jag har tyvärr inte något råd att ge dig mer än att härda ut med att hjälpa honom att vända sig. Kanske börja avvakta lite då han skriker och se om han ändå inte klarar att vända sig? Hoppas också att du blir lite lugnad av att höra att det till slut fixat sig för oss på den punkten.
Lycka till!

Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.