ryggläget, blir ju bara värre o värre.. :(

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lotta Sthlm

ryggläget, blir ju bara värre o värre.. :(

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! vår tjej vaknar nu flera gånger per natt för att hon vänt sej till ryggläge. så fort jag hör att hon skriker till och det hinner bara bli ETT sömndrucket skrik, är jag där och snabbt vänder runt henne. går genast därifrån som om inget har hänt. hon somnar ju genast om. och ibland om jag märker att hon genast börjar försöka vända på sej så använder jag mej av en snabb solfjäder. är detta verkligen rätt??
jag har ju läst om t ex dej, mamma2004, som har liknande problem och du verkar ju göra på samma sätt.... hur har det gått för dej?????
jag tycker ju att det här verkar gå åt fel håll, hon vaknar bara fler och fler gånger... :cry: och det känns bara så konstigt då själva kuren går ut på att man ska begränsa trafiken in till barnets rum men att jag nu är där upp till 8 ggr per natt. vad göra ??!! ](*,)
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
br

Inlägg av br »

Hej
det låter som om du är där väldigt snabbt och vänder! Är du verkligen säker på att din hjälp behövs? Även om hon verkar sömndrucken så kanske hon fortsätter sova på rygg, och rullar över på magen senare!
Avvakta i natt ! Gå inte in direkt du hör ett skrik ( kan var en dröm el dyl) utan ge henne en chans att lösa detta själv
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! ja, jag har ju också haft den tanken, att vänta längre till hon verkligen ber om hjälp, men så läste jag Mammuts svar på en likadan fråga och då står det:
Då har jag vaknat till vid första grymtet och snabbt som attan vänt tillbaka dem = de har inte ens noterat vad som hänt. Så har det då hållt på en vecka eller två - därefter har det "gått förbi".
därav min förvirring hur jag nu egenligen ska göra för at få bukt med detta...
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Oj, då! Förvirring har uppstått!

:idea: Jo, precis när detta börjar så kan man använda sej av "snabbt som attan"-metoden. Det hela går ut på att man hjälper dem till självhjälp och de ska inte ha noterat att man ingriper! Man ska dessuotom göra på det viset att man vänder tillbaka dem genom att dra dem runt så att de känner hur de ska göra och tro att de gjort det helt själva 8) !

:idea: Min tanke är att de inte vaknar till just då de kommit över på rygg utan de börjar pipa först då de vill tillbaka på magen igen! Alltså har de säkert sovit en bra stund på ryggen innan det blir trubbel.

:idea: Denna hjälp de får ska genast avbrytas så fort man märker att de kommit runt på egen hand - då KAN de! På de mina ha jag behövt ingripa i ca 1.5 vecka och därefter har de kunnat fixa det själva. Jag har då givetvis fått gå på med ramsan ett par nätter.

:idea: Känn efter själva! Tycker ni att barnet skulle kunna sova på rygg eller vända sej - då går ni bara vidare med ramsan och vänder vid verklig kris med punktsättande solfjäder. Man får inte glömma bort att lyssna till sej själv - det är ju där svaren finns - egentligen!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

frågan är ju bara hur medveten hon egentligen är när jag vänder på henne... det första grymtet kanske jag inte har hört eftersom hon ligger i ett annat rum, så det blir ju första ropet jag hör....
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Om trafiken är så mycket som 8 ggr per natt och inte blir bättre så måste man ju agera. Ställa sej frågan "funkar det?".

:?: Kan hon vända sej?
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

oj, jag skrev visst vidare samtidigt som du svarade Mammutmaria! :roll:
tack för ditt svar!!! hoppas nu att Mamma2004, kommer med en liten rapport! :D
Mamma till
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ja vända sej kan hon ju på dagtid så om hon verkligen ville det på natten så borde hon ju kunna göra det även då utan mina ingripanden...
Mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Ok, då fattar jag ditt inlägg :lol: !

:idea: Känn efter - tycker du att det känns som att hon skulle kunna sova vidare på rygg eller vända sej så gå på med ramsan - absolut! Du avgör!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: Våra inlägg korsar viss varandra!!!!

:idea: Men du! Hon KAN ju vända sej och då ska du ge henne förtroendet att göra det på natten också! Man kan visa vägen ett par nätter men sedan får man ju ge dem cansen!

:idea: Backa HELT och gå på med ramsan! In och vänd först vid verklig kris!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

exak vad jag och min sambo just bestämt oss för :D
Mamma till
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej LottaSthml!

Hur det har gått för oss?
Jo, körde med "snabbtsomattan-metoden" i ca 1 vecka. När han ropade till var jag där och kikade på honom mellan planken i skärmväggen (sover ännu så länge i vårt sovrum, men bakom skärmvägg så att han inte kan se oss). Om han låg på rygg vände jag honom väldigt diskret så att han skulle tro att han vänt sig själv. Detta fick jag göra ca 3-4 ggr/natt. Om han inte låg på rygg lät jag honom vara. Om gnället tilltog ramsade jag 2x från sängen mycket lungtoch mjukt. Då somnade han rätt snabbt om igen.
Redan efter de första 2 nätterna blev det betydligt lugnare. Efter någon vecka hade han lärt sig att vända sig till mage om han hamnat på rygg. Han gnällde fortfarande till så att jag vaknade, men då jag kikade på honom kunde jag se att han vände över sig på mage och somnade om.
T.ex. kan jag nämna att igår när han somnat för kvällen (utan protest alls!) och jag gick in och kikade på honom efter 10 min. Då låg han på rygg upptryckt mot sängkanten. Lät honom ligga så, men tänkte att han nog snart skulle vakna och skrika till eftersom han låg så obekvämt. Men efter 4 timmar hade han fortfarande inte givit ett knyst ifrån sig. Gick då in och tittade till honom och då låg han väldigt lugnt och prydligt på mage!

:D Så för oss har det verkligen hjälpt med "snabbtsomattan-metoden".

:roll: Däremot har han börjat prata och leva om jättemycket i sömnen, vilket stör mig en hel del. Oftast låter jag honom hållas eftersom han inte verkar vara vaken. Ibland får jag nog av att höra honom och kör ramsan 1-2x lungt och mjukt. Då tystnar han rätt snabbt.
:roll: Dessutom tycks han ha kommit in i en "bajsa-på-natten-period", vilket gör att jag får lov att byta blöja 1-2 ggr/natt (Bytet får ske i hans säng) eftersom han vaknar och inte kan somna om. (Han har börjat med detta efter att han började äta mer fast föda och efter att vi gav honom välling) :o Men det verkar bli bättre. Han bajsar inte mindre, men de sista nätterna har han inte vaknat trots att han bajsat. Hör att han "klämmer", men han somnar om på en gång. Då har jag inte hjärta att börja böka med något blöjbyte.

Han ska snart få eget rum (håller på att ställa i ordning det). Är lite orolig för hur det skall gå då. Måste skaffa en babyvakt och kommer väl att bli tvungen att springa in till honom och kolla varje gång han skriker till, även då han pratar i sömnen. Det är ju ändå rätt behändigt som vi har det nu. Behöver bara sätta mig upp i sängen och luta mig framåt lite för att kunna kolla läget. Min man sover däremot i annat rum på veckorna (för att vara pigg på jobbet) och flyttar nog inte tillbaka förrän lilleman flyttat ut. :)

Jag har tyvärr inte något råd att ge dig mer än att härda ut med att hjälpa honom att vända sig. Kanske börja avvakta lite då han skriker och se om han ändå inte klarar att vända sig? Hoppas också att du blir lite lugnad av att höra att det till slut fixat sig för oss på den punkten.

Lycka till! :wink:
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Skillnaden mella era kruxigheter är att mamma2004:as bebis inte KUNDE vända sej själv. LottaSthlms bebis KUNDE vända sej själv och blev således störd av ingripandet!

:idea: Inte behöver du någon babywatch på natten! Nej, snacka överkoncentration :shock: :wink: ! När de fått eget rum så brukar jag säga att man hör precis lagom - om något är fel så hörs det - inte annars :D !
mamma2004

Inlägg av mamma2004 »

Hej Mammut Maria!

Tror Du har missförstått mig. På dagen kunde han vända sig hur bra som helst både från rygg till mage och från mage till rygg . Det var bara på natten som han inte fixade att v'ända sig från ryggläge till mage. Men nu har han ju lärt sig det också tack vare Din och övriga forumisters hjälp! Tusen tack :!: :D

Säger bara: Det är tur att detta forum finns!!!! :!: :!: :!:

Du har kanske rätt i babyvaken -att vi inte borde skaffa någon. men det är så att jag har en "bonus-son" på 13 år som brukar bo här regelbundet. Lilleman kommer att få sitt rum alldeles intill stora killens. Är alltså rädd att lilleman kommer att väcka honom om vi inte har en babyvakt.

/Mamma2004
Son nr.1 född 040801, SHN-kurad januari 2005.
Son nr.2 född 070130, SM från början.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

samma sak är det ju för alva, hon kan ju vända sej hur bra som helst på dagen men jag har aldrig varit med om att hon gjort det på natten, men det ska det ju bli ändring på nu!!!! :D
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"