Hur viktig är rapen?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
fisen
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 16:00

Hur viktig är rapen?

Inlägg av fisen »

Hej,

Jag tänker använda mig av standardmodellen för min dotter på 5 veckor men jag har inte börjat än. Nu är det så att jag har väldiga problem att få till en rap på henne ibland, ja vissa gånger är det helt omöjligt fast hon har ätit fort och fått i sig rejält. Jag märker att hon mår mycket bättre om hon får rapa men hur länge ska man kämpa för att få till en? På nätterna vill man ju att det ska gå fort, då kan man ju inte gå runt och banka henne i rumpan i 10 minuter. Har någon nåt tips?

Kram från Fisen
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Ibland kan det hjälpa att lägga den lilla på rygg, med huvudet liiite lägre än fötterna. Bara snabbt alltså, liksom vicka ner henne, och sen upp igen. (Inte FÖR fort, då kanske hon kräks...). Om rapen s.a.s ligger under maten, brukar den ta sig upp då :) Värt ett försök kanske :!: :?:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
fisen
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 16:00

Tack!

Inlägg av fisen »

Tack för tipset! Det ska jag prova nästa gång.

Kram
Cec
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 21:03
Ort: Järfälla, Stockholm

Hänga över axeln

Inlägg av Cec »

Hej!

För min skrutt kom oftast rapen om man hängde honom över axeln så han låg med magen ovanpå axeln, VÄLDIGT högt upp alltså. Ta ett stadigt tag om benen bara. :roll:

En och en annan spya kom dock på min rygg då. :lol:

Hälsningar!
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ett tips är att helt sonika lägga dem på magen och låta dem "kravla" en liten stund - då kommer både prutt och rap! Kommer den inte på 2 minuter så lyft upp dem och DÅ kom rapen!

8) Jag brukade också gå uppför en trappa och då få till det! (Med barnet mot axeln såklart :roll: ). Det är väl höjdförändringen och lufttrycket som gör det :lol: !
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
"Hur viktig är rapen".....undrar.....fisen! :shock:
Vad ÄR det här för forum??? :shock: :lol:

Förlåt, var bara tvungen att balla ur lite på fredagskvällen, och det är inte alkohol utan bihålsinflammation som vrålar i hela huvvet :shock:

Ja, du har fått lite råd, testa dessa!
Vill bara tillägga att mina båda har varit ytterst svår-rapade. Man kan inte mer än försöka. Några 10 minuter har jag dock aldrig gått omkring.
Jag körde cec-varianten ovan, blev det, så blev det, ingen affär av det :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"