våga vägra magläge - säger Hugo

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

våga vägra magläge - säger Hugo

Inlägg av duggan »

Alltså så här är det, min lille parvel Hugo som är 6månader (idag) har jag kört hela kuren på sida. Detta har gått jätte bra MEN vi får inte till långluren..den blir oftast bara 30-45 min när den ska var 1,5 h. Nåja det som är då, är att jag nu har bestämmt att nu ska vi införa magläge för djupare sömn. Mycket bra tycker dom ömma - men inte Hugo. Han blir så arg så arg...sover det gör man på sida! punkt! jag buffar och buffar men han blir bara argare och argare..och huvudet kan man inte hålla ner med ett finger, knappt med en hel hand.. Nåja eftersom detta ej kändes bra så fick han lägga sig på sida som han vill..han somnade innan jag tagit mig ur rummet..

Så lite råd hur jag ska göra med min lilleman som är med i klubben "våga vägra magläge"

kanske gå och vänta över till mage efter 10 min? men jag hade tänkt göra det men då fegade jag ur tänk om han vaknar.. :(
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Låt ungen sova på sidan om han vill det!!! Båda mina har sovit på rygg och det funkar naturligtvis också, bara föräldrarna har attityden på plats! Det finns faktiskt massor av barn som sover gott i annat läge än mageläget. Det är ingen nödvändig förutsättning för alla barn!!!

Lycka til!

Pea
duggan

sova länge

Inlägg av duggan »

ha ha idag sov han då minsan 1,5 h utan problem efter det lilla magförsöket hehe jag fick till och med väcka han! yrvaket titta han på mig och såg ut att tycka -varför klampar du in här mitt i allt, jag soooover juuu... annars är han ju ALLTID vaken när jag hämtar han...hoppas det håller i sig...undra om det kan vara för att jag tog bort kuggen :?:
duggan

Inlägg av duggan »

kudden ska det stå
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Vi utförde hela kuren på sida vi med, det gick utmärkt och han sov som en liten glad filur. Tids nog så började han ju vända sig själv och nu sover han i alla lägen som någonsin uppfunnits :lol:
3 fina...2005, 2007, 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Egentligen är det absolut inge fel på sidoläge, Hugo sover suveränt m nätterna 12 med lätthet och på dagarna somar han inom 1 min hur lätt som hellst så det är inge sånna problem det enda är att han inte sover länge på långluren bara 30-45 min och det har vi ju kämpat länge nu känns det. Hmm idag vakande han efetr 35 min och sen somnade han inte om och när jag tog upp han efter att "luren var slut" så rapade han..och det är inte första gången detta händer..hmm jag tror att många gånger så vakanar han av att han behöver rapa men kan inte...det skulle ju underlättas genom magläge men det går ju inte...och jag kan väl inta ta upp han och rappa han och sen sätta ner han för att fortsätta luren för då blir det ju att jag räddar han från vargen..hmm jag vet inte riktigt hur jag ska göra, vill ju så gärna att han ska sova skönt på långluren.

Förslag på hur man får knodden att somna om?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Du gör precis som på natten :wink: . Skämt åsido, på med lite attityd bara så skall du se att det går bra. Läser du lite tillbaka här på sidan så ser du att dagslursstrul förekommer även bland magsovare. Sover han bra på nätterna är det inte liggläget det är fel på - så skjut den vargen!

Lycka till!
Pea
duggan

Inlägg av duggan »

nu har jag en ny fråga här. Sommartiden ska ju snart ställas in och då blir det väl en timmes framskjuting. Men hur ska man på lämpligaste sätt ställa klockan för Hugo. Alltså jag vill ju behålla mitt gamla schema med morgon 7.00 och natt 19.00. Men hugo lär ju tro att jag lägger han en timmer förtidigt och tar upp han en timme för tidigt.

Ska man bara ändra tvärt eller ska man ta typ en kvart om dagen :?:

Första morgonen, är det då lämpligast att ta upp han 7.00 efter ny klockan och det då helt enkel bara blir 11h natt :?:

Vill vara förberedd till det är dags!
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Finns en "lathund" för tidsomställning. Se

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=68

Vi har själva gjort på olika sätt olika gånger. Ibland en timme på en dag. Ibland en kvart/dag i fyra dagar. Ibland överraskar barnet med att sova längre/mindre på något pass och då har vi tackat och tagit emot om det varit åt rätt håll så att säga. :lol:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
duggan

2 lurar?

Inlägg av duggan »

Hugo han är ju lite drygt 6 månader nu och en härlig kille med aptit på livet. Men vi krånglar fortfarande med långluren, vi har hållt på i mer än 1,5 månad...det är ju så att man börjar misströsta lite ang den...
Jag börjar fundera om det kanske kan vara möjligt att redan föra in två lurar?
Hans schema som det ser ut nu (ska se ut)
7.00 morgon, amma
8.45- 9.30 sova 45min
11.30 sova 1,5h
15.30- 16.15 sova 45min
19.00 natt

Han är en dröm att lägga på kvällen, och klarar sig lååångt under 2 min. Inprencin aldrig nattliga uppvak. Och han somnar fort på dagslurarna med, men jag undrar om han kanske inte hinner bli nog trött för en lång lur? det en ju bara 1,45min vaken plus 2 tim innan nästa..men det är enda sättet för att hinna pressa in tre lurar med stora systerns hämtningar och lämningar.. på kvällen är han vaken 3 timmar i rad utan problem.

Jag hade tänkt mig hans "nya" schema så här:

7.00 morgon, amma
9.30 mellis
10.00 - 12.00 sova långlur
12.30 lunch
15.30 - 16.00 sova 30min
16.30 middag
18.15 kvällsslurk
19.00 sova natt

Jag tänkte i så fall införa det nya schema vid ändring av klockan till sommar tid..då är han 6,5 min..är det nog så tidigt tro?
Förövrigt har han tjorvat med em lurarna två kvällar i rad, det tog över 20 min för han att somna..ena dagen sov han 20 min andra 30 min trotts att lunch luren bara blev 45 min...typ var tredjedag däremot så kan han dra till och sova 1,5h och jag tillåmed få väcka han..konstigt..
Men jag kan ju även tillägga att han är absolut inte trött fast han inte sover länge..

Så vad säger ni, alla?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Samma här: Många övergår till två tuppisar vid halvåret! Så det fungerar nog storartat. :thumbsup:
duggan

Inlägg av duggan »

verkar det tilltänkta schemat bra?
duggan

Inlägg av duggan »

snyft snyft, min lilleman har gått tillbaka till att bara sova 30 min på lunchlångluren...förut så sov han ju iaf 45min av 1,5h..undra om jag ska låtsas ställa framklockan redan nu..alltså leva som sommar tid ...kliva upp sex lät ju inte sådär jätte skoj men det e ju bara en vecka tills det är dax...Så vi får föra in två lurar bumms...
duggan

Inlägg av duggan »

nu vet jag varför han har sovit så dåligt dom här två lunchlurarna, det är ju tänderna som spökar nu igen...dåså då ska jag gnida på lite alvedon imorgon innan långluren så kommer det att gå alldels utmärkt!
duggan

Inlägg av duggan »

hej hopp. Nu har vi bytt till 2 lurar och det funkar fint hittils, givetvis är skarven kvar men det går att söva om vilket är ett stort framsteg, igår tog det 5-10 min..jag vagnade två gånger sen sov han luren ut. (2H)
Nåja en fråga bara använder man ramsan vid uppvak. Som det är nu ramsar jag bara vid "läggning" så att säga..jag vagnar, skakar och ramsar iväg. men vid uppvaken så går jag vid första pip (än så länge) och vagnar (2-3min) och 3 skak och går bara min väg...
:?: Ska man använda ramsan då?
Jag har som för mig att i slutändan ska det räcka med 3 skak vid sömnskarven?
Idag var det segare med skarven tog nästan 45 min innan han somnade om..eller han somnade om varje gång jag vagnade men vaknade när jag slutade..jag höll bara på 2 min, men jag misstänker att han hinner somna och därför vaknar..nåja avslutade luren med en 20 minutare och sen väckte jag. rätt?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"