Hjälp - vällingälskare vägrar plötsligt välling

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Antonias mamma

Hjälp - vällingälskare vägrar plötsligt välling

Inlägg av Antonias mamma »

Hej alla

Nu måste jag ha hjälp!!! [-o<

Läget:

:arrow: Antonia äter ännu inte vår mat trots att hon är drygt 14 mån. Hon får dock egen tallrik med vår mat varje lunch och middag och plockar i sig en del, men tappar snabbt intresset. Hon kan inte själv hantera sked eller gaffel så bra ännu.
:arrow: Hon blir mätt på puré eftersom man inte får mata henne med något med bitar i, dvs hon spottar ut all hemlagad mat :!: .
:arrow: Purén hon får är 8 mån. burkar som jag mixat, eftersom hon inte äter dem annars.
:arrow: Hon har älskat välling från början och alltid föredragit den framom vanlig mat.
:arrow: Matschemat ser ut som följer:

8.00 Frukost: Välling i flaska
8.30 Lite juice, yoghurt och smörgås (=pålägg) med mamma när hon äter frukost
11.00 Lunch: 1 stor burk puré, 1 liten burk fruktpuré, 1 dl mjölk samt plockemat av vår egen mat
14.15 Mellis: Smoothie med yoghurt, bär, banan och havreflingor
17.00 Middag, som lunchen men ingen mjölk
19.30 Nattslurk: Välling

:arrow: Problemet:

Hon har på sistone minskat drastsikt på vällingintaget både morgon och kväll. Från att ha druckit 200-250 ml är vi nu nere på 70 ml på morgnarna :shock: och de två sista kvällarna har hon totalvägrat nattslurken helt och hållet. Hon brukar annars drick ca 100 ml i soffan, sen resten i sängen. Nu vägrar hon på båda platserna :!: [-( .
Detta vare väl okej om jag kunde utgå från att hon är mätt, men samtidigt har hon börjat gnälla --- gråta vid läggningarna samt vakna flera gånger per natt och storgråta :cry: . Så något är ju fel.

Jag vet att aptiten minskar efter 1 år men hon har istället börjat äta mer puré tycker jag. Och vällingvägran känns inte bra med tanke på gråten. NÅT måste jag ju få i henne före läggningen - men hon HATAR all form av gröt och jag skulle ju helst slippa mata med sked då hon alltid ska mutas för att öppna munnen :? :roll: .

Tre kindtänder har dykt upp de sista veckorna. Kan det ha med saken att göra? Men i så fall borde det ju påverka alla måltider :? .
Har också försökt servera vällingen ur pipmugg istället men det är ingen skillnad.

Är det för mycket med 5 måltider nu kanske :?:

Jag vet inte ut in längre, och att revidera hela matschemat känns inte bra eftersom vi vill äta middag samtidigt allihopa kl.17. Det samt att hon sover natt 20-08 är utgångspunkten :idea: .

Råd? Förslag? Tankar?

:heart: [-o<

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

PS är det vanligt att barnen helt enkelt "växer ifrån" vällingen själva eller?" DS

www.sandsdrommar.com
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Känner igen ditt problem... Vi hade en period var varken den stora eller den lilla åt lika bra som vanligt. Vi kollade över tiderna och så at det inte gick minst 3.5 timmar mellan målen. Sedan vi fixat på det, äter båda mycket bättre.

Och runt ett år sjunker ju matintaget drastiskt!

Lycka till.
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Antonias mamma

Någon annan?

Matintaget är ju helt ok under lunch, mellis och middag, så jag tror inte det beror på timmarna mellan, då det bara är vällingen det handlar om.

www.sandsdrommar.com
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Anna.

Jag tänker så här:
Ge henne er frukost istället för välling på morgonen. Vänta nån halvtimme efter uppstigning och servera fil/youghyrt, smörgås med pålägg, juice och allt det där ni äter. Väntar ni lite odlas aptiten mer. Jag fick ett jättebra tips av /LO - kokt ägg med massor av smör. Kan ätas med små fingrar. Det finns också en tråd som jag tror Fjällfolket startat som heter Vällingmumz med massor av bra tips på alternativ till vällingen.

På kvällen kanske du kan prova att servera nåt annat i pipmugg, nyponsoppa eller liknande (som inte innehåller så mycket socker) och se om hon tar emot det. Jag tycker mera det låter som att hon mer och mer vill gå över till "vanlig" kost och slopa vällingen. Äter hon idag mer puré tar ju det förstås ut på vällingintaget.

Jag tycker att matintaget ser helt ok ut med tanke på hur ni haft det innan, men också i jämförelse med min egen dotter som är exakt lika gammal som din brud.

Jag tror inte att nätterna har med maten att göra. Styr upp det hela igen - vilket ni gjort så himla fint förrut. Släpp vargar om mat och kindtänder, ramsa med magstöd och det hela är löst på ett par nätter.

Go girl!! :heart:

/Åsa
Antonias mamma

Åsa, jag svarar dig på mailen :heart: .
Andra åsikter tas också tacksamt emot! :D

www.sandsdrommar.com
Anthea

Inlägg av Anthea »

Som svar på din fråga ifall barn slutar av sig själva med vällingen:

Båda mina har gjort det i alla fall. Dottern slutade vid 13 månader. Hon vände bara bort huvudet en kväll (fick flaskan i sängen). Jag tänkte att hon väl var mätt men på morgonen blev det likadant. Hon ville inte ha nån välling till ensamleken utan skippade den, lekte och åt sedan frukost med oss en timme senare. Inte heller denna kväll var det intressant. Så var det med det. No more välling!

Sonen var inte lika abrupt i sin avslutning. Han fick välling precis före läggdags men sprang från ca 13 månader mest omkring med flaskan och lekte. Då skippade vi kvällsslurken. På morgonen fick han en flaska till ensamleken ytterligare ett par månader men till slut satt han bara och skvätte ut den. Då gick vi över till spillfri mugg men han ville inte ha ur den heller. Så det blev till att börja äta frukost med oss där med.

Så det KAN vara så att barn "bara slutar".
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
Antonias mamma

Tack Anthea för ditt svar. Förstod jag dig rätt - ni ersatte alltså inte vällingen med något annat då eller?

Hur som helst är vi på på banan igen nu med både frukost och nattslurk. Plötsligt en morgon sög hon sig 220 ml igen, och samma sak på kvällen. Och det verkar hålla i sig. Skönt!
:D
Anna

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"