Han fullkomligt vrålar på morgonen 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
beccisen

Han fullkomligt vrålar på morgonen 6 mån

Inlägg av beccisen »

Lillkillen har blivit 6 mån och är kurad sedan 1 månad tillbaka. Nattningen går som en dräm och natten vanligtvis med. Kan hända att det blir ett uppvak vid 2-3 tiden, men det tar han hand om själv :D Detta uppvak är högljudt (?????stavning????)

Han lägger sig kl 18.30 och morgonen ska var kl 6.30, men det vill inte lillkillen hålla med om. Vissa mornar sover han som han ska, men vissa inte. Idag tex vaknade han kl 4.45 och var skitförbannad och fullkomligt vrålar. Han gråter inte med tårar men tar i för kung och fosterland. Han vrålar så det skorrar i halsen. kl 6.00 inväntade jag andningspaus och gick in och gjorde morgon. Då hade han redan väckt storasyster. Jag ramsar högt och tydligt med god attityd och två gånger under denna period gick jag in för att lugna genom buffning. Detta var första gången jag gått in två gånger. För det mesta går jag inte in alls.

Jag har inte ramsat direkt då han startat på morgonen och tror kanske att det kan ha betydelse, men så här kan det inte fortsätta.

När han kommer upp är han jättehungrig och äter lätt upp sin välling på ca 280ml.

Storasyster 2,4 år vaknade också för tidigt på morgonen efter kuren, men hon vrålade inte som en galen gnu :lol:

Snälla ni hjälp mig! Vad ska jag göra??? Det skär i mitt hjärta när det är så här.

mvh Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

För det första ska det stå dröm och inte dräm 8)

hans andra sovtider är

45 min fm (har ändrat från 1,5 tim)
1,5 tim vid middag
45 min på em

Han är svårsomnad under dessa perioder.
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Finns det inte någon som har något råd???? Ett hopplöst fall eller?? :lol: :lol:
Coola-killen -08
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Klart att han inte är hopplöst fall! :D

Du har nu avvaktat och sedan ramsat och ni får inte till det på så sätt. Så byt strategi. :idea: Pangramsa vid första knyst! I min bok är inte 4.45 "morgon" det är mitt i natten... :roll: :roll: Avvakta efter pangramsan, en del går upp och gör ljud i huset, en del sätter på klassisk musik. I vårt hus fick man en tillsägelse (pangramsa) och sedan var det tyst för här sover man om natten. Härjar man vidare får man en ramsa till, men sedan är det nog. Vad ni vill ha här är förstås ett omsomnande, eller allra helst att han inte vaknar alls (men det kommer).

Och framförallt, det är väl mörkt? Kolmörkt? Han ska liksom inte se att det är ljus ute (vilket det iofs inte är 4.45 men det börjar ju bli ljusare på morgonen).

Se även över matransonen på kvällen, sexmånaders är ruggiga att äta mycket :D Vår var i alla fall. Hel portion havregrynsgröt på 1 dl gryn + 200 ml välling strök med inför läggning. Får du i honom det vet verkligen mammahjärtat att han inte håller på att dö svältdöden där vid fyrabläcket. :wink:

Lite synd om systern där som störs, kan hon få ett par hörselkåpor ett par nätter tills detta är över? :wink:
En goding till son född 0603 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

[quote="jennie27] I min bok är inte 4.45 "morgon" det är mitt i natten... :roll: :roll: Avvakta efter pangramsan, en del går upp och gör ljud i huset, en del sätter på klassisk musik. I vårt hus fick man en tillsägelse (pangramsa) och sedan var det tyst för här sover man om natten. Härjar man vidare får man en ramsa till, men sedan är det nog.
Och framförallt, det är väl mörkt? Kolmörkt?

Se även över matransonen på kvällen, sexmånaders är ruggiga att äta mycket :D Får du i honom det vet verkligen mammahjärtat att han inte håller på att dö svältdöden där vid fyrabläcket. :wink:

Lite synd om systern där som störs, kan hon få ett par hörselkåpor ett par nätter tills detta är över? :wink:[/quote]
  • I min bok är det också natt :) och det ska så förbli!! Jag körde en pangramsa imorse, men utan resultat och han fick även en påminnelse. Var rikigt j-vla tvärförbannad rent ut sagt :evil: . Han skriker något kopiöst och det känns verkligen inte bra :( :cry:
    Mörkt är det för det har jag med mig sedan storasysters tid :)

Äter gör han som en häst och jag trycker i så mycket det går ner under dagen och helst lite till :shock: Jag tänker inte gå in i fällan med att ge honom mat kl 4 eller 5, men vet snart inte vad jag ska göra ](*,) ](*,) . Storasyster vaknar ju alldeles för tidigt av detta och hon brukar sova genom bombnedslag, men detta är HÖGT :!: Det kan inte bli värre av att han skriker som han gör :?: Tänker på att han blir rädd för sina egna skrik :?: :roll: :?:

Jag får köra på i en vecka nu och verkligen vara stenhård. Får väl helt enkelt försöka förklara läget för storasyster och hoppas att det löser sig så snabbt som möjligt. Att det blir bra i slutändan är jag helt övertygad om menjust nu känns det som om jag bestiger Mount Everest med 50 kg packning på ryggen 8-[
[/list]
Coola-killen -08
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Åh, vad jag känner igen mig! PRECIS så har vi det oxå!! :x

Jag har svikit några gånger och tagit upp henne vid drygt sex istället för sju. Hon käkar som om hon inte käkat på en vecka. Det gör mig ont... Det är som att hon inte får i sig tillräckligt på kvällen. Och då trugar jag verkligen. Både gröt och bröstet.

Men jag läser tråden och tar till mig råden som du fått. Vi håller tummarna... Mitt nästa hopp står till campen, då jag förhoppningsvis kan få mer handfast hjälp. :?
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Det viktiga här är ju att få ramsan att "ta" och det kan jag säga av egen erfarenhet, tar olika lång tid för olika föräldrar med olika bebisar. Bara för att syster funkade snabbt behöver inte bror var lika snabb. Han har fler frågor, fler saker att få klara besked om.

OK, du har ju även dina krisverktyg och när han vrålar som du beskriver kan man kanske säga att det finns fog för dessa. Problemet är om det blir ett mönster och krisverktygen blir till underhållning där på morgonkröken! :?

Så om du bestämmer dig för att gå in och använda krisverktyg så ska du också få till ett omsomnande. Vet inte alls hur din son svarar på de olika verktygen, jag skulle ha buffat första morgonen och kanske andra - och f-nemig inte gett mig tills vi fick till ett omsomnande. Tredje morgonen ska det räcka med solfjäder som absolut krisverktyg. Du förstår, att du ser även morgonen som en liten kur när alla frågor ska besvaras.
Det är ju inte meneingen att han ska vråla så tapeterna åker ner, då är han inte helt nöjd med svaren.

Om någon av de diplomerade inte håller med här kommer de säkert hoppa in och säga ifrån! :wink:

styrke kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack för styrkekramen :) Den behövs.
Jag kör en omgång till med enbart ramsning och ett tillrättaläggande och efter det om det inte biter på huliganen så blir det buff och riktigt omsomnande :)

Med storasyster hade jag med lite problem att få ramsan att ta på morgonkulan, men denna lille krabaten är om möjligt ännu mera frågvis och viljestark. Skam den som ger sig och jag vet ju vad han behöver.

Idag har jag fullkomligt tryckt i honom mat och han sa inte ett knyst när han lade sig.

Hoppet är ju det sista som lämnar en så jag håller fast vid det.

Jag återkommer med uppdatering i fallet.

kram
Coola-killen -08
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Det låter onekligen som om det är mer mat som krävs :wink:

Ett tips:
:idea: Lillhjärtat ska se ut som om du erbjuder kall gröt efter en 7-rätters middag.. DÅ är man mätt!

Lycka till!
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"