Lägga tidigare då dagsömnen krånglar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Lägga tidigare då dagsömnen krånglar?

Inlägg av Kristin »

Hej!

Pluttens dagsömn har krånglat av olika anledningar. Han har inte kommit upp i 3 h dagsömn som han bör ha. Ibland har vi då lagt honom 30-15 min tidigare på kvällen. Han somnar då med ens.

Är det här något vi alltid kan (SKA?) göra då han inte har sovit sina 3 h på dagen eller skall vi avvakta och se om han ändå inte kan vara uppe till 19?

Hur viktigt är det att de alltid sover 15 h per dygn (om de är 6 månader)? Kan de få "skador" om det blir så här under en längre period (dvs att de sover mindre)?

Oftast har han ju inte vaknat glad om dagsömnen har krånglat, utan med skrik mitt i/i slutet av en lur så ag får uppfattningen att det fattas honom sömn. Det vore ju skillnad om han vaknade och låg och jollrade då skulle jag ju veta att han sovit "klart".

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
kokos

Inlägg av kokos »

Bort med oron, Kristin! Ge honom möjlighet att sova sina lurar: gör han inte det så är det inte hela världen. Men möjlighet ska han ha. Få inte en massa ångest om han inte sover, det kommer!

Marginalkvart, och till och med marginalhalvtimmar, på kvällen påverkar endast vår gosses nattsömn positivt. Han får nästan alltid sin extra kvart på kvällen för då är han alltid stuptrött. Dessutom saknas en kvarts sömn på vårt schema. Om han sovit sämre nån lur får han i stort sett alltid en extra kvart (om vi hinner med oss).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"