Tidiga morgnar för snart 5-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Myra

Tidiga morgnar för snart 5-åring

Inlägg av Myra »

Hej.

Måste fråga lite. Joel vaknar varje morgon vid sex-tiden, går på toa, går ner igen o lägger sig. Vi har sagt att det är morgon först kl 07. Han har en klocka på rummet. Så det är väl i o för sig ok men jag hör att han somnar aldrig om men ligger i sängen. Han säger när han klivit upp att det är jobbigt att vänta. Så här har det alltså varit i 1 års tid nu. Någon enstaka gång kan han slå till och sova till halv åtta. Sover aldrig längre om han får vara uppe längre. Men det verkar tufft att få till 12-timmars natt? Funderar på om man skulle försöka ändra så han får vara uppe till 20 och att han då kanske kan börja sova till 07 om man kör så ett tag. Andra förslag?

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Myra :!:

Jag tycker nog du har gjort vad du kan, för att borga för din sons sömn - du har gett honom alla förutsättningar som finns, mer går liksom inte att göra...
Och eftersom han går och lägger sig och väntar på klockan, och inte stör någon, så tror jag helt enkelt att du får låta han vara!
Min fyraårstös har 20-7 (11 timmar) och klarar sig utmärkt på det, så jag tror inte det kommer att ha någon inverkan om du senarelägger kvällen...

Kanske någon annan har fler ideér, men jag tycker inte du behöver göra något egentligen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Myra

Inlägg av Myra »

Hej. Vilket snabbt svar :-). Ja det här har ju pågått i 1 års tid och jag känner oxå att jag gjort vad jag kan. Men jag börjar liksom tycka synd om honom när han ska ligga där o vänta i en timme. Förstår att det känns som en evighet. Tror egentligen han skulle må bra av 12 timmar för nog är det lite gnälligt och lätt till gråt men jag vet ju inte om det har att göra med att han är trött eller bara allmänt dåligt humör :? . Han somnar nästan omgående om vi åker bil....så han kanske är trött? För det blir ju inte ens 11 timmar utan ca 10,5 eftersom kvällsproceduren med tandborstning, toabesök, snabb saga resulterar i att han somnar 19.30.

Om vi ändrar till 11-timmars natt får man väl räkna med några veckor innan de nya tiderna sätter sig för honom?

Tack i alla fall Mia för ditt svar. Ska fundera om vi ska låta det vara som det är eller testa ngt annat.

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "