Råd o tips önskas....snart dax att börja kura!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
solblomman

Råd o tips önskas....snart dax att börja kura!!

Inlägg av solblomman »

Hej ni alla mammor som börjat kura era små underverk :)

På fredag är det tänkt att vi ska börja kura vår son som är 5 månader. Det känns faktiskt lite pirrigt o nervöst...ska jag klara av det(jag ska ta de första två nätterna), men ändå känns det helt rätt. Är ändå lite osäker på hur vi ska lägga upp schemat så jag tänkte be er alla om hjälp.

Som dagarna ser ut just för tillfället för vår son (född 1/10-06) så orkar han inte vara vaken mer än två timmar/gång under dagtid. Jag helammar nu men har i helgen börjat med smakportioner av potatis. Har sedan tänkt att ge gröt på kvällen för jag får för mej att han ska vara mätt längre då :?:
Han brukar somna vid 21-22 tiden nu och vaknar och äter runt 02.00-03.00( något jag ska försöka få bort, ska jag ta det samtidigt som jag börjar kura?) och sover sedan till ungefär 07.00. Enligt SHN-boken behöver vår son ca:15½ timmme sömn/dygn. Så jag o min sambo har disskuterat och vi skulle vilja att hans schema ser ut ungefär så här!! Vad tror ni om det? Är jättetacksam för tips o råd o synpunkter.

sova natt 20.00-07.00 (11tim)
mat & lek 7.00-9.00
sova 9.00-9.45 (45min) el.10.00 (1tim)
mat & lek 9.45-11.45
sova 11.45-13.45 (2tim)
mat & lek 13.45-15.30
sova 15.30-16.15 (45min) el. 16.30 (1tim)
mat & lek 16.15-18.00
sova 18.00-18.20 (20min) el. 18.30(30min)

TACK på förhand//
solblomman, mamma till Alvin född okt-06 (kurad mars-07) och Ella född juli-09
T.P

Inlägg av T.P »

Hej ville bara puffa upp din tråd så att du får svar :)
barn födda 04/06/08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Solblomman!

Jag är absolut inget proffs men jag tänkte att jag ska försöka svara ändå, jag vet hur det är man vill ha svar på en gång! :D

:arrow: Ja, du ska ta bort nattmålet, nu när du börjar kuren. Han är ju stora killen och behöver inte äta på natten. :wink:

Jag tycker iaf att schemat ser bra ut men tänk på att använda lurar efter den naturliga sömnrytmen 20min, 45min, 1,5 h, 2h, 3h osv. min kille är en baby som är född med den ovanligt sömnskarven på 30min så det kämpar vi med än :wink: Jag antar att det är med en nattslurk, innan läggdax. Många vill pumpa ut BM från morgonen, så den är lite fetare och ge efter man har gett brösten. Eller blanda nan2 pulver med BM så blir det dubbla kolorier halv mängden så att säga, då vet man att dom är mätta vid nattliga uppvak! Själv så kan jag inte pumpa ut (psykiskt) och min kille vägrar bröstet på kvällen så jag ger mosad banan och det sover man gott på också kan jag tillägga! :D

Och se nu framemot många många sköna nätter full av sömn iframtiden!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
solblomman

Snabbt svar...

Inlägg av solblomman »

TACK så mycket "duggan" för dina råd o tips angående min sons sov o mat tider nu när det snart är dax att börja kura. Jag läser på för fullt så att jag ska veta hur jag ska göra när jag kör igång!! Känns spännande :lol: Ja jag ska försöka kolla över det där med sovtiderna lite till. Jag längtar verkligen efter att få sova bättre pånätterna.... usch i natt var det inte kul, han vaknade säkert 2ggr per timme...men snart är det slut med det hoppas jag :!: // Kram o tusen tack iaf//Åsa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Solblomman,

Tor är också 5 mån och hans schema ser ut så här.

19-07 natt
8.45 sova 45 min
11.30 sova 2 timmar
15.30 sova ca. 20 min

Detta är ganska klassiskt att använda men absolut inga måsten. Var bara 100% med det schemat ni sätter för det skall hålla i minst 1 vecka innan ni utvärderar.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Solblomman! Och välkommen :D!

Du har redan fått bra råd - och jag går bara in och stödjer de andra lite.

:arrow: Ett förslag bara: om det inte finns någon särskild anledning till varför ni just valt 11 tim natt så kan ni lika gärna satsa på 12 tim natt. Det är det vanligaste och behövs ju även långt fram i åldern när man sedan slopar daglurarna helt.

:arrow: Kl 9 kan sedan vara lite sent för de flesta småbusar, som inte - i motsats till vad man skulle kunna tro - är superpigga efter den långa nattsömnen, utan gärna knoppar in lite tidigare för sin fm-lur, men där känner du förstås ditt barns mönster bäst.

:arrow: Att ha 4 lurar när ni har så pass lång natt kan också bli svårt, tror jag. Du lär märka att han blir oändligt mycket piggare (och mer matglad :D - ladda med katrinplommonspuré :wink:) när han börjar sova långa nätter. Då kommer han också kunna vara vaken längre pass än vad du kanske sett hos honom nu, så jag tror inte alls att du behöver planera in för 4 sovpass 8). Torsmamma har, som hon själv säger, ett klassiskt schema - kanske kan det passa er älskling lite i smaken också. Och blir det kris kan man alltid slänga in en 5-minuterslur. Det stör inte schemat som helhet!

Återkom om du har fler frågor :D!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Välkommen till den nystartade kackeltråden också!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Här kan vi kackla om lite allt möjligt som är den åldern om du víll. Annars kanske du bara följer med ett halvt öga och får sköna tips. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
solblomman

12 timmars natt...

Inlägg av solblomman »

Kul med en egen liten kackelsida.... Har just varit där o skrivit några rader till er. Men tack för att ni hjälper mej med schema, är så mån om att det verkligen ska fungera nu när vi snart ska sätta igång. Ska kolla över det igen o prata med min kära sambo om vi ska köra på 12 timmars natt istället. Vi tog 11 timmar för att vi nog inte var säkra på om vår gullunge ska klara 12 timmar :? Men jag följer nog era råd.
Tack så länge o kraaam på er//Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"