Konstiga (?) uppvak

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Konstiga (?) uppvak

Inlägg av Gäst »

Hej!

Lilla pojken, 5 mån har sovit minst 11 tim natt den senaste månaden.
Men de senaste nätterna har varit oroliga, han vaknar minst en gång och gråter en stund, tystnar (somnar?) och sen låter det som att han väcker sig själv och gråter en liten stund igen. Detta upprepas i allt mellan 20 min och 2½ timme :shock: och till sist somnar han om på riktigt.
Vad kan detta bero på? Tycker synd om honom och han är trött på dagarna av det här, enda "pluset" är väl att de tidiga mornarna är borta, men hellre tidiga mornar än det här!
Våran strategi på nätterna är alltid att avvakta avvakta avvakta, inatt la jag till rätta en gång och ramsade en gång. Fel? Borde vi ingripa mer? Ännu mindre?
Vi har nog fått till 12 timmars natt kanske 3-4 gånger, men det känns okej, det kommer nog, det här däremot känns inte alls okej.
Hoppas nån har nåt råd!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Öron? Eller tänder som kliar?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi har lite drömmar. Men just nu MASSOR av tänder jox. EN lite stackare vill gärna vara med. Så våra lurar är lite så där just nu... Även nätter.

Han får klara det mesta själv när han kan. När han är förtvivlad (myket sällan) erbjuds buff och solfjäder. Om det håller i sig upp till 1 timme ger jag alvedon supp.

Märkte att han gnagde på våra händer och dräglade i flera veckor innan, så det är ett hett tips.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hur vet man om en sån liten har ont i öronen?
Tänder verkar faktiskt kunna vara på gång nu när jag tittade efter, han har fått två i nederkäken och det verkar som att en till är på g bredvid, det är en vit liten prick där i alla fall. Har varit så inne på att det ska komma gaddar i överkäken nu så jag har inte kollat där nere :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man kan på en del trycka lite på ytterörat framför hörselgången. Då brukar en del reagera.

Men det låter på dig som det kan vara tänder. Var det så här med de två första?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ingen reaktion när man trycker på örat i alla fall, det var ju skönt.
Inatt vaknade han tre (!) gånger, somnade om hyfsat snabbt efter en ramsa och nån gång ett tillrättaläggande (var nog i sömnen själv så jag kommer knappt ihåg :? ).
Både sömn och mat har trasslat ett tag nu, ca två veckor, känns som mycket trassel för en liten tand :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Mmmm... Mycket trassel är det. Vi har också trassel med tanden som är på G. Och just idag är nog jag den sämsta pepparen och rådgivaren, så jag har inget jag kan hjälpa dig med tyvärr. :oops: :cry:

I natt har Tor också vaknat typ 3 gånger. 1 tog han hand om själv, 1 fick ramsa, sen var han vaken helt med joller i 1 timme mellan 5.30-6.30. Detta resulterade i att han är så trött att han försökte ta sig en luring på skötbordet :shock: :roll: :sleep:

Jag tror att sen vi införde 12 timmars natt har Tor inte sovit 12 timmar i sträck tyst hela tiden. Vet inte om man jagar den där perfektionen, om man tycker att det skall vara så. Han ligger ofta vaken och Jollrar i vargtimmen men gråter sällan. Så mest får han täcket omstoppat igen och en pangramsa. Sen får han vara.

Jag har/håller på att morgon "minikura" honom men det släpper inte riktigt. Läste någon stans att AW sa att vargtimmen kan spöka i veckor efter det att man kurat så jag skall nog inte ha för höga förväntningar tror jag.

Oj, förlåt nu blev ju detta mer om mig än dig. :oops: :cry:

Vill bara du skall veta att någon svarar och läser även om jag inte hade mycket att komma med. :)
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej hej!

Septemberbebisar :roll: :D
Verkar som att Tor har en hel del gemensamt med våran grabb, lika envisa.

Man blir lite ivrig och vill att det ska fungera perfekt på en gång det här med sömnen, jag blir dessutom osäker på hur jag ska hantera uppvaken, speciellt när han vaknar och är glad.
Har också funderat på att minikura morgonen, hur gör du? Som en riktig shn-kur?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jo visst är de. Hjälp vill han inte ha heller utan gillar att klara sig själv. :D

Jag hittade detta inlägg i en annan tråd och valde det sista alternativet. Så det går vi på just nu.

Lycka till!
Jenna skrev:Hej!
Elle har sammanfattat åtgärder för tidiga mornar jättefint. Jag klistrar in hennes svar (vet inte hur man länkar nämligen)

Klart att lillen ställer frågor nu när det är en förändring på gång och det måste han ju få göra. Det ni ska bestämma er för är hur ni gör för att besvara hans frågor. Det finns olika sätt, jag ska beskriva dem i korthet för dig:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".

Jag tycker det är en jättebra sammanfattning! Vi har kört på nr 2 med båda barnen och det har fungerat efter ett tag. Använder fortfarande Mozart på lillkillen då han vaknar tidigt. Viktigt är att man inte håller på och testar runt utan håller sig till en strategi.
Lycka till!
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"