Mer specifikt kring BESKEDEN? DvD?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mindy

Mer specifikt kring BESKEDEN? DvD?

Inlägg av Mindy »

:D Hej! :D

Läser på här och samlar kunskap för framtiden. :D Vilken kunskapsbank!Någon mer än jag som tycker att det är lite svårt att ta till sig de olika nyanserna i SVAREN/BESKEDEN :?:
Det är säkert jättelätt när man väl är inne i det men... :oops:

En PANGRAMSA t ex....vad ÄR det egentligen? Jag har försökt läsa i verktygslådan men den beskrivs inte riktigt utförligt, vilket kanske är svårt? Eller så är jag trög :P Jag förstår att det har med tonläget att göra men går det att beskriva den mer exakt :?:

GODDAG YXSKAFT...? Uttalas ramsan då med förbluffning över att barnet ifrågasätter det självklara, eller? :-k Trots att jag kan tänka mig att det är så så har jag svårt att "få till det" när jag väl säger det...

Förlåt om jag ställer dumma frågor :oops:. Skulle det komma någon DVD om SHN-kuren eller minns jag fel?
Jag tycker att det var otroligt givande :!: att se filmen om buffningen. :lol: Jag kan annars lova att jag skulle ha buffat för mesigt när (om) det väl blir dags. 8)

Det skulle vara toppen :thumbsup: att få höra hur även en mjuk ramsa ska låta. Hur tätt mellan verserna o.s.v. Mjuk och bestämd version borde inte vara så svårt att fixa. :roll:
Jag förstår ju att dessa nyanser är viktiga för att få rätt Attityd och ett lyckat resultat.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jo, eftersom jag har skrivit att vi använder verktygen så kan jag ju tillägga att vi hittills har klarat oss med standardmodell, tillrättaläggande och vagning. :D
Nu har vi börjat introducera ramsa vid läggandet bara för att göra honom bekant med det inför bytet till spjälsäng om ett tag.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
JH

Inlägg av JH »

Hej Mindy!

Det är svårt att beskriva HUR man ramsar (tro mig, Mammutmaria försökte om och om igen :roll: förklara hur jag skulle ramsa i vargtimmen :evil: , men det var oerhört svårt, för mig :roll: att fatta :lol: ). Du måste nog öva själv och se vad som passar för dig och ditt barn.

Mitt enda tips är att inte vara för mesig! Var beredd att ta i för kung och fosterland när/om det behövs. Har du attityden och känner att du vet vad du sysslar med, så låter också ramsan som den ska, tror jag :wink: Om barnet ställer vilda och högljudda frågor så gäller det att ramsan överröstar protesterna, och då måste man ta i! Man kan göra detta utan att låta arg, utan bara väldigt bestämd (att tänka på de andra 17 bebisarna och 18 korna som man måste ta hand om :lol: brukar hjälpa!)

Vad gäller den mjuka bekräftelseramsan så är det ju inte så svårt. Tänk dig att du ska berätta för barnet att "åhh, vad duktigt du är, nuuu gör du ju heeelt rätt - soooov nu vännen....." :sleep: . Själv sjunger jag vår bekräftelse, mjukt och fint. :)
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Här är inga frågor dumma om man ställer dem i avseende att lära sig och förstå.

Pangramsa - det gör man för barn som kan detdär med att sova, men som har fastnat i vaknandet på morgonen. Sker det vid enstaka tillfällen låter man dom somna om själva men hänger det i sig i några dagar så ger man en pangramsa. Det innebär att man ramsar högt och tydligt så fort barnet vaknar - PANG= direkt.

Godag yxskaft svarar man genom att ramsa till barn som frågar med ord - mamma, jag vill ha vatten, mamma varför är det si eller så, pappa jag är hungrig. etc etc. Svarar med orden i ramsan, blir det ju som godag yxskaft.

DVD och bok om kuren ska komma. Filmen bearbetas om jag har förstått det hela rätt.

För att få till rätt nyanser så ska du fundera - och träna - på vad det är du vill säga. Säg orden först, t.ex. NU FÅR DU FAKTISKT SOVA, DET ÄR NATT!!!! eller Oj vad hääärligt det är att sova och somna i sin egen säng med ett leende på läpparna.
Försök sedan att förmedla dessa känslor i sättet att ramsa, istället för att ha olika ord.

Hoppas jag rätade några frågetecken. Krokade jag till några utropstecken får du återkomma.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

Aha :idea: nu förstår jag!
Hade rätt i mina aningar om pangramsan men att godag yxskaft bara gällde barn som frågar med ord visste jag inte. :D

Toppen, jag ska öva! :thumbsup: :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mindy skrev: men att godag yxskaft bara gällde barn som frågar med ord visste jag inte.
Snälla någon (Mammuten t.ex.) rätta mig om jag sagt fel, men det är så jag tolkat det.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

LO! Jag har tolkat det precis likadant. Skulle man svara en liten liten en med den modellen är nog risken att man "överramsar", dvs ramsar vid varje pip. Och det ska man ju inte, ramsan ska ju bara tas till när man eg. vill gå in.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"