Hej!
Nu har jag fått ett nervöst sammanbrott (vad ska man kalla det annars?) och det är ju synd att det ska gå så långt men... nu ska jag/vi kura min lilla Isabella 6,5 månader, men jag måste fråga några saker först som jag hoppas jag kan få hjälp med...
Först, lite bakgrund - storebror Anton 4 år ammade jag länge även nätterna, där hade jag funderingar på att kura även honom men lyckades aldrig uppbåda energin för att göra det, var jättejobbigt men när väl slutade att amma hon0om helt så lärde han sig att somna själv och sover nu sedan länge bra på nätterna.
Isabella föddes med ett för mig underbart stort sömnbehov - sov säkert uppemot 20 timmar per dygn, somnade själv i vagnen (enda hon fortfarande gör), i sittern, i sin säng (bara hon var någorlunda mätt), och jag prisade högre makter för att vi hade fått detta praktbarn.
Nå, inte så längre - kan inte säga när det började gå utför , har nog varit lite i taget så att jag inte har tänkt på det. Hon har hela tiden ätit på natten, men de första säg 4 månaderna var det kanske en eller två gånger per natt, och det gjorde mig absolut ingenting. Jag sov gott och hon sov gott.
Det här har på ngt sätt ändrats - nu är hon oerhört svår att söva på dagen om jag inte ammar henne, och inte ens alltid då går det - tex just nu för ett tag sedan, därav sammanbrottet, på natten kan det gå ok om jag prickar tiden rätt, men hon vaknar sedan alltför ofta och jag kan bara söva om henne med amning. Vissa nätter sover hon sedan långa perioder, men för det mesta vaknar hon till/vill amma varje/varannan timme. Jag klarar inte det helt enkelt, ännu mindre med en piggis till storebror som inte ska tråkas ihjäl.
Nu mina frågor - det här med schema, varje dag kl 9 kör vi anton till dagis, hämtas kl 14. ibland somnar Isabella i bilen, ibland inte - hur styr man upp det? ska man låta henne hållas? tar kanske tio minuter enkel väg, oftast vaknar hon när vi kommer fram.
När går gränsen för när det inte funkar att lägga dem på mage och buffa? hon har alltid variyt en ryggsovare och när jag lägger henne på mage r4ser hon sig på armarna och hasar runt, hon känns väldigt stark och svårt att hålla henne nere (men kanske bara måste träna mer?). tänker på artt det står ngn stans att man inte behöver buffa äldre barn, men när blir de äldre? tror i och för sig inte att hon är det, men...
ska man helst köra både dag och nattläggningar på en gång, eller fungerar det att börja med nätterna och sedan ta dagen?
allt jag kommer på just nu, tacksam för alla svar jag någonsin kan få!!!
Sabina m Isabella (o Anton som sover gott)
På sätt och vis ny med några frågor
På sätt och vis ny med några frågor
Mamma till Anton född 6 februari 2003
och
Isabella född 16 augusti 2006
och
Hej Sabina!
Dottern din kan buffas under kuren, med barn över året brukar vi använda endast solfjädern. Ja, träna ordentligt för att få in rätt rytm. Magläget kan vara ovant i början, men när de väl får korn på det så sover de mycket djupare och det främjar även utvecklingen. Låt dotterna fram till kuren ligga mycket på magen under vakentiden för att vänja henne. När schemat sitter kommer dottern inte somna i bilen vid dagislämningen om hon inte har en lur då. Fram tills schemat sitter kan hon vid behov få en femminutare men sedan väckas, utan att det påverkar resten av dagen. Ja, det är mycket lättare om du kör allt på en gång, dvs en regelrätt kur, då får du ordning på både natten och dagen på samma gång.
Läs mer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Återkom om du har fler funderingar!
/Elle
Dottern din kan buffas under kuren, med barn över året brukar vi använda endast solfjädern. Ja, träna ordentligt för att få in rätt rytm. Magläget kan vara ovant i början, men när de väl får korn på det så sover de mycket djupare och det främjar även utvecklingen. Låt dotterna fram till kuren ligga mycket på magen under vakentiden för att vänja henne. När schemat sitter kommer dottern inte somna i bilen vid dagislämningen om hon inte har en lur då. Fram tills schemat sitter kan hon vid behov få en femminutare men sedan väckas, utan att det påverkar resten av dagen. Ja, det är mycket lättare om du kör allt på en gång, dvs en regelrätt kur, då får du ordning på både natten och dagen på samma gång.
Läs mer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Återkom om du har fler funderingar!
/Elle
Tack för ditt svar!
Jo, hon ligger mkt på magen redan nu när hon är vaken och gillar det, men då hasar hon omkring och har börjat försöka komma underfund med kryp-mysteriet... lite svårt att få rätt på benen och vad de ska göra bara! Därför jag funderar på hur jag ska få henne att sova på mage eftersom hon sällan är still när hon ligger på den som det är nu.
Men, jag ska läsa på ordentligt - det där med 5-minuterslurarna hade jag tex missat så tack för tipset!
Återkommer säkert med fler frågor...
Men, jag ska läsa på ordentligt - det där med 5-minuterslurarna hade jag tex missat så tack för tipset!
Återkommer säkert med fler frågor...
och
och
Ännu en fråga!
Jag har en fråga till ang hur de ligger, chansar på att lägga den i den här tråden...
Har läst någonstans, både här tror jag och i annat forum, att det går att kura på rygg, och att det ska finnas en tråd om det ngnstans här på forumet - är det ngn som vet ngt om det, eller har tips att ge i vilket fall? Har inte testat riktigt att få henne att sova på mage än och har inte börjat kuren (mer än att försöka styra upp tider lite) men ville höra om ngn vet ngt om det här med "ryggkurning".Tack på förhand!
Har läst någonstans, både här tror jag och i annat forum, att det går att kura på rygg, och att det ska finnas en tråd om det ngnstans här på forumet - är det ngn som vet ngt om det, eller har tips att ge i vilket fall? Har inte testat riktigt att få henne att sova på mage än och har inte börjat kuren (mer än att försöka styra upp tider lite) men ville höra om ngn vet ngt om det här med "ryggkurning".Tack på förhand!
och
och
-
TorpSara
Du KAN genomföra hela kuren på rygg. Problemet är att du tappar effekten av buffningen och solfjädern. Du får alltså färre/inga redskap vid kris innan ramsan sitter och det gör ju det hela lite jobbigare. Kan du ha henne i vagn under de nätter då du får ramsan att fästa så funkar det nog rätt bra ändå. Vagnen är ett utmärkt krisverktyg.
Men jag tror att hon kommer att gilla magläget, de flesta gör det.
Men jag tror att hon kommer att gilla magläget, de flesta gör det.
hejsan
jag har genomför "rygg-kur" på min lille, eller rättare sagt sido-kur. jag lägger han i framstuda sidoläge ungefär och sen är det bara att använda verktygen buffning och solfjäder som vanligt vid kris. Dom tappar inte sin verkan som på helt ryggläge. Allt gått suveränt. (förutom långluren som vi fortfarande kämpar med men det går iaf) Hälsningar Malin och Hugo
Tack för era svar!
Intressant... undrar om det överhuvudtaget går att buffa om de ligger helt på rygg, och hur gör man isåfall...? I praktiken?
VAgnen är ngt jag funderar på, hon sover ju utmärkt i vagnen, fortfarande enda där hon sover länge utan problem, så frågan är ju om jag ska ta den istället i början till ramsan fastnar. Men hon är ju ganska stor, 6,5 månader alltså, men det skulle fungera ändå?
Och då borde det alltså fungera också att lägga henne som vanligt i sängen sedan och ramsa...?
Hm, mkt att fundera på...
tack!
VAgnen är ngt jag funderar på, hon sover ju utmärkt i vagnen, fortfarande enda där hon sover länge utan problem, så frågan är ju om jag ska ta den istället i början till ramsan fastnar. Men hon är ju ganska stor, 6,5 månader alltså, men det skulle fungera ändå?
Och då borde det alltså fungera också att lägga henne som vanligt i sängen sedan och ramsa...?
Hm, mkt att fundera på...
och
och