Alldeles för tidiga morgnar..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Alldeles för tidiga morgnar..

Inlägg av Hegro »

Nu funkar sovandet väldigt bra för Lina. Inga problem att lägga henne längre. Lite knöligt med eftermiddags och kvällsluren fortfarande men det blir bättre och bättre så vi kommer få ordning på det med.
Schemat sitter inte riktigt som det ska och det är där de tidiga morgnarna knölar till det för oss. Som det är nu så somnar hon vid 21-21.30 och sover till 3.30 -4 dvs mellan 6 och 7 timmar. Sen är det inga problem med att lägga tillbaks henne i vagnen och hon somnar snabbt om och sover vidare. I 2 timmar. Och det är där det kör ihop sig. Vid 6-tiden börjar hon knorra och gnälla, somnar till, vaknar efter någon minut igen ....osv. Och vid den här tiden på dygnet är storebror 2:8 år väldigt lättväckt. Han vaknar redan nu alldeles för tidigt. Morgon är 7.30 och det har suttit som en smäck fram till för några månader sen. Men nu vaknar han mellan 6.30 och 7. Han ligger ju kvar i sin säng och sjunger och småpratar, så det är inte något problem förutom att han behöver den sömnen. Tidigare tog det också upp till en timme för honom att somna på kvällen men sen vi kortade dagsluren till 1 timme så somnar han på ungefär 20 minuter. Men vaknar lika tidigt.
Krocken blir att Lina börjar skrika om jag envisas med att få till ett omsomnande = Emil vaknar ännu tidigare. Idag 6.20. Så för att inte han ska vakna så blir det att jag tar över henne i min säng och ger henne en slurk till. Sen ligger vi väl och halvsover eftersom vi båda väcker varandra vid minsta rörelse och hon vill ligga om småsnutta. Inte äta utan det är myssnuttar hon gör. Och mysigt ÄR det ju för all del, men fel tid på dygnet. Så när det är dags för mig att gå och "väcka" Emil så vaknar ju hon direkt av att jag försvinner + att sängen rör sig. Att sen hålla henne vaken i 2 timmar är ju tvärkört. Efter 1 timme så somnar hon platt på rygg på filten på frukostbordet. I morse lyckades jag hålla henne vaken i hela 1,45 men det kändes inte vidare snällt. För rejält trött var hon då. Sen kan hon lätt sova 3-3,5 timmar på det. Och så är hela dagsschemat i otakt....
Så hur gör man när det ena barnet stör det andra? Eller är det bara att "offra" Emils sömn några dagar för att få ordning på Linas morgontimmar så att båda kan få sova bra sen?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Hegro

Inlägg av Hegro »

Frågan från förra inlägget, om för tidiga morgnar, behöver jag fortfarande lite råd om. Men kanske lite mer akut om kvällsluren (18-20). Den funkar bara inte. Resten av dagen, samt kvällen går det hur bra som helst. Bara att lägga ner i vagnen, kanske gunga den helt kort, ramsan och sen inget mer. Hon sover hur gott som helst. Men kl.18 sover hon kanske 30 minuter och sen vaknar hon och det går bara inte att få henne att komma till ro igen mer än 2-3 minuter. Jag vagnar henne tyst, ramsan och går därifrån. För att inte överkoncentrera så bestämmer jag något jag måste göra innan jag går tillbaks. Tex vattna alla blommorna i ett rum, läsa igenom minst en tråd här på forumet, skriva lite på inköpslistan.....osv. Men hon blir bara mer och mer upprörd. Ibland slocknar hon när jag vagnar henne men vaknar snabbt igen. Vad är det som gör att just den här sovperioden inte fungerar? Och hur kommer vi förbi det?
Mina älsklingar
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Hegro!

Har du sett tråden på Kackelforum som heter "godbitar födda runt årsskiftet 06/07, typ...."? Där är vi flera som kacklar om sena lurar, tidiga morgnar och syskonskap.

Hur ser schemat ut? Sover hon två timmar så sent på kvällen? Vagnar du?

Kram Lua. :heart:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Nej den tråden har jag inte sett. Ska genast in och titta på den :D

Tanken är ju att hon ska sova två timmar, 18-20, men vi får inte till det. Blir max 45 min.
Jag försöker vagna så ytterst lite det bara går. Har fastnat i det förr, med sonen, och hade inte tänkt göra om samma misstag igen. Nu vagnar jag nästan inte alls de andra tiderna på dagen. Det räcker med att bara lägga ner henne så "gnussar" :wink: hon liksom in sig i örngottet och somnar utan knot.
Även den här luren så somnar hon oftast bra. Det är det att hon vaknar alldeles för tidigt. Då vagnar jag henne tills hon tystnar + några tag till sen går jag ut med ramsan.
För några dagar sen provade jag faktiskt att verkligen vagna henne till sömns, mot alla "regler", bara för att se om det gjorde någon skillnad, men funkade iaf inte. Hon tystnade ganska fort men vaknade sen iaf efter någon minut trots att vagnen fortfarande var i rörelse. Gungade henne i säkert 45 minuter men det gjorde ingen skillnad. Möjligen att hon inte skrek fullt så ilsket...

Schemat sitter ju inte riktigt som det ska eftersom vi inte kommer i takt på morgonen (se första inlägget i den här tråden) men på ett ungefär:
ca 7.15 - 8.30 vaken
(Här är ju min tanke att det ska vara 8-10 men hon får ju inte den där djupsömnen från 6 ungefär och orkar därför inte vara vaken mer än lite drygt en timme, sen är hon tvärslut.)
8.30-11.00 sova (jag vill att det ska vara 10-12)
11.00-13.00 vaken (12-14)
13.00-15.00 sova (14-16)
15-17.30 vaken (16-18)
Lättare att hålla henne vaken långa pass på em
17.30- ca 18.15!! sova (det är ju här det kör ihop sig. Ska vara 18-20)
18.15- 21 vaken varav minst 45 minuter är i vagnen när jag försöker få henne att somna om (20-22)
21-ca 4
mat och somnar lätt om och sover mellan 1½-2 timmar till. Sen blir det snabbt över till min säng för att undvika att storebror vaknar för att hon börjar skrika.

Nu blev det visst inte schemat jag skrev utan hur det faktiskt ser ut... :roll: Får skriva till det tänkta schemat inom parentes då :wink:
Mina älsklingar
Hegro

Inlägg av Hegro »

När jag läser igenom det schema som jag säger att jag vill ha, så inser jag ju att jag egentligen inte alls vill ha det. Det var det schema jag hittade någonstans och det verkade bra så jag "snodde" det helst enkelt :wink:
Eftersom jag inte är någon kvällsmänniska själv så skulle jag egentligen vilja att hon la sig för natten tidigare än 22. Kl.21 som det blir nu är ok, men hon är så himla övertrött så hon är inte vidare rolig. Vill mest bara bli buren trots att hon annars trivs hur bra som helst med att ligga på filten och titta på vad vi gör. Går inte att sitta med henne i knät och försöka prata eller sjunga heller. Det är verkligen famnen som gäller. Skulle vara skönt om man kunde få till natt kl.20 så att jag kan få någon timma själv innan jag går och lägger mig. Men då måste jag jobba på att dra ut tiden till nattmålet. Hur många timmar kan man försöka satsa på nu? Skulle behöva ett schemaförslag som passar bättre då. 2 timmar sova, 2 timmar vaken blir fel då. Ska försöka leta efter något men jag är inte så bra på sökfunktionen.
Mina älsklingar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hegro,

Detta schemat hade jag vid 3 mån.

7 vakna (ofta larmet vid 7.15)
8.45 sova 45 min (ofta marginalkvart över tiden)
12.00 sova 2 timmar (väcks efter detta)
16.00 sova 45 min (måste hållas exakt annars får vi kvällstrassel)
19.00 (ibland marginalkvart då matning tog lång tid) Sova
(20.30 Pumpar jag till morgondagen och lägger mig sen.)
05.10 Ringer larm för mat. 2x7 min läggs igen.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Tack för schemaförslaget. Jag tror inte riktigt att det skulle fungera för oss. En 45-minutare på morgonen skulle Lina aldrig fixa. Hon sover lätt 2-3 timmar då.
Men nu har jag gjort ett schema lite baserat på hennes egen rytm. Så jag tar gärna emot synpunkter på det ifall det är något som verkar bakvänt eller så.
7.15-8.30 Vaken
8.30-11 Sova 2,5 timmar
11-13.30 vaken
13.30-15.30 sova 2 timmar
15.30-17.30 vaken
17.30-18.15 sova 45 min
18.15-20.30 vaken
20.30-7.15 sova och någonstans där imellan ett nattmål på ca 20-30 min. I natt sov hon faktiskt hela 8 timmar! (Dolly Parton-släng dig i väggen.... :lol: ) Så jag hoppas på att kunna sätta nattmålet till runt 4.30 ganska snart.
Mina älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"