Är denna kur bättre än 5-minutersmetoden??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carin1

Är denna kur bättre än 5-minutersmetoden??

Inlägg av Carin1 »

Hej!
Tycker kuren verkar "jobbigare" än 5-minutersmetoden men ändå rätt lik. Vad talar FÖR den jämfört med 5-minuters resp. vad är skillnaderna och likheterna resp långsiktiga resultat dem emellan?
Vore tacksm för svar här då jag velar mellan denna resp 5-minutersmetoden :roll:
/Carin
father of sons

Inlägg av father of sons »

kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja läs länken!
Kan bara kort säga: med SHN får du verktyg att ge SVAR när ditt barn ställer frågor, med 5mm står du utan svar och ditt barn får ensam försöka förstå! :cry:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Carin1!
Visst ska ni med till Gastsjön :?:
Om det är så, så kommer du att räta ut alla ev.frågetecken där - jag lovar :D

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jag brukar säga så här när folk frågar:

- Med 5mm får man kanske barnet att SOMNA själv på kvällen - men vad gör man när det sdean vaknar på nätterna :idea: :roll: Metoden erbjuder ju inga verktyg att lugna barnet med - så jag förmodar att man då bara ska ligga och låta barnet skrika igen tills det somnar om :shock: :?: :x

- Med SHN lär man inte bara barnet att somna själv, utan också att sova hela natten :idea: .

- Med 5mm går man ut, lämnar barnet oberoende om det är ledset eller inte. Men med SHN får barnet aldrig ligga ensamt och vara LEDSET (dock nog argt) - då ska barnet lugnas i sin säng med hjälp av verktygen: buffning/vagning, solfjäder, ramsa. Dessa saknas i 5 mm :idea: .

Och som sagt - läs länken du fick ovan! Om det stämmer att du ska till Gaststjön med ditt barn så är du lyckligt lottad och det kommer du aldrig att ångra :D :!: \:D/

/anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Med risk för att svära i kyrkan skulle jag säga som så här: 5mm fungerar bra, och de mig närstående barn (7 st) som är kurade så sover också gott och tryggt hela natten, somnar om själva vid uppvak också. Men den saknar som sagt de viktiga verktygen, vilket till exempel får till följd att de ömma föräldrarna i perioder stiger upp klockan fem eftersom barnet vaknar då. 5mm-barn verkar också vara känsligare för störningar i form av förkylning, tänder, nya ställen etc.

Jag skulle också vilja påpeka att inga föräldrar i min bekantskapskrets har följt klockan när de kurat med 5mm, utan lyssnat av, precis som men SHN. Min teori är att klockan används för föräldrar som ALDRIG lyssnat av utan alltid rusa in och tröstat på varje knyst.
Carin1

Inlägg av Carin1 »

Oki, då kör vi på detta, har nu läst igenom "allt" o det känns helt rätt helt enkelt att köra kuren! :thumbsup: - Denna känns mer skonsam och bättre på längre sikt också! och, ja, det är vi som ska upp till Gastsjö, vi som är de lyckligt lottade :D Det är så himla bra att man kan få lite feedback o respons här så fort man har en fråga här på forumet, för man har ju såå mkt frågor såhär som förstagångsmammsing.

Kram på er och tack för svaren! :heart: :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"