vad länge sedan det var jag var aktiv här inne! Över ett år sedan jag kurade sonen och sömnen har fungerat bra länge nu.. och då blir det ju naturligt att man inte kikar in lika ofta...
...men...
Nu har vi PROBLEM här hemma igen.
har ju tidigare haft problemet att Widar i perioder vaknar lite före morgon och bajsar - har löst det med att byta på honom i mörkret och så har han somnat om utan problem (efter en övergångsperiod i början då jag var här inne och skrev etc)
sedan nyår (ja det bara kom som om han avgett nyårslöfte utan mer träning än den sociala delaktigheten - sitta på pottan när mamma/pappa går på toaletten) så görs så gott som alla behov på pottan/toaletten. Senaste veckan/veckorna har våra nätter sett ut som följer...
somnar ca19.00
sover gott till någon gång mllan 04-06, väldigt ofta 04.30 vaknar och kommer in till oss (han klättrar både ur sängen och öppnar dörrar utan problem den lille företagsamme gossen) och vill "bajsa potta".
Eftersom jag vet att det 99% av gångerna kommer bajs så får han komma upp och bajsa på pottan.. problemet är ju bara att det är inte lätt att genomföra detta i mörkret.. jag brukar tända i angränsande rum för att inte ha det jätteljust, men en bajsning på pottan gör ju att lilleman vaknar till ordentligt och sedan är det kört... Eftersom han klättrar ur sängen och öppnar dörrar går det inte att lämna honom helelr utan mornarna brukar resultera i en brottningskamp där jag tvingar ner honom i sängen tills han somnar vilket kan ta över en timme. sedan är man helt slut...
Vi har börjat med väckarklocka så att han vet att när den ringer så är det morgon och man får gå upp. Detta får han göra även om han inte somnat om vid 07 då den ringer - är det riktigt att göra så - eller ska jag fortsätta propsa på att han ska somna om?
Har försökt ignorera hans tjat om pottan, men det resulterar bara i en nerbajsad blöja och känns så fel att göra så. som ett steg tillbaka i torrhetsprocessen. När han varit på pottan och gjort sitt brukar han vid omläggning fortsätta tjata om "bajsa/kissa mer pottan" då talar jag sakligt om att det är mitt i natten, alla sover och det ska Widar med göra, pottan har han nyss varit på. Nästa gång han säger ngt ignorerar jag det totalt. Vid dessa tillfällen brukar han aldrig göra mer utan det är nog bara för att han kommit på att säger han kissa/bajsa pottan så får han komma upp... här har han blivit mindre tjatig nu.
Många gånger störs omläggningen dessutom av att lillasyster vaknar ngn gång mellan 05 och 05.30 för sitt morgonmål (har aldrig brytt mig om att styra hennes sovtider eftersom hon både ätit och sovit som en klocka från start. det börjar väl bli dax för henne att sova 12h natt, men då jag inte får henne att äta annan mat än mitt bröst vill jag vänta med det så jag är säker på att hon inte är hungrig då hon vaknar) Jobbar på att vänja henne vid gröt så att hon kan proppas i mat och förhoppningsvis (det är min tro) kommer nattsömnen på köpet, annars får vi väl köra en minikur då!?!
Tidigare då han vaknat tidigt på morgonen har problemet löst när vi drar ner på dagssömnen. just nu sover han natt från 19 (tanken är 12h) och så daglur på 1h. Bara detta är ju lite mindre än vad som rekomenderas (han är 20mån) men han har samtidigt alltid varit lite före Annas rekomendationer vad gäller antalet sömntimmar och sömnpass - liksom lillasyster hela tiden sovit lite mer och flersömnpass längre än riktlinjerna förespråkar)
tack på förhand