Biter på naglarna!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jenny

Biter på naglarna!

Inlägg av Jenny »

Hej!

Min dotter är 2½ år, hon har sedan två månader börjat bita på naglarna. Jag har sedan detta började inte behövt klippa hennes naglar en enda gång. Av rädsla för att hon ska bita sönder sina fingrar och få sår (det har ännu inte skett) undrar jag om det är någon som har något bra råd på hur vi kan hjälpa henne att sluta.

Vårat sätt att hantera detta har hittills varit att:

:!: Ge henne något annat att bita på, ex. bitring, tjock tygbit.

:!: Inte säga något utan bara ta bort hennes hand ur munnen.

:!: Berätta för henne att hon kan få sår på fingrarna och att det kan göra ont.

Jag vill tillägga att dessa olika sätt har skett separat, vi har inte använt de olika "metoderna" samtidigt.
Så snälla, om det finns någon som har något bra tips, hjälp oss.

Kram Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
sigrid

Inlägg av sigrid »

Hei :D
Jeg tror dere gjør rett når dere gir henne noe å ha i hendene, slik du beskriver, og si i samme slengen at biteringen/tøyet er fin til å bite på :!: Da viser dere konkret og enkelt hva man kan bite på. Hva med å gi henne et eple eller pære også til å gnage på ? Prøv også med å gi henne litt eple eller en pære, noe som gir litt motstand og krever mere biting. Ved å få oppmerksomheten hennes over på slike andre ting og ta henne med på et eller annet gjøremål der hun bruker hendene og blir opptatt av noe utenom seg selv kan få henne til å "glemme" neglebitingen. Jeg ville dermed sett det hele an og rett og slett ventet litt på om ikke hele bitingen gikk over.
Å forklare henne inngående at hun ikke må bite i neglene sine fordi hun da kan få sår og få vondt, tror jeg ikke nytter. Det blir litt for abstrakt for henne, eller hva :roll: :D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Jenny

Inlägg av Jenny »

Tack Sigrid för ditt svar!

Jag ska fortsätta vårat enträgna försök att få henne föredra något annat att bita på än sina naglar. Att distrahera henne med andra göromål var en bra ide (varför har jag inte tänkt på det innan?).

Kram Jenny
Dotter aug -02 :heart: Son juli -05 :heart: Dotter jan -07 .
sigrid

Inlägg av sigrid »

:D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"