Party i sängen vid dagsluren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
stora A
Kontakt:

Party i sängen vid dagsluren

Inlägg av stora A »

Vi kurade flickan till natten i november efter månader av problem med insomnandet. Det har funkat över förväntan sen dess, lite trassel på morgonen kan vi ha ibland ännu. Men... dagslurarna har aldrig riktigt funkat, inne dvs. När vi kurade henne så fick hon sova inne båda lurarna, och hon somnade fint, till att börja med, men då hon nån månad senare lärde sig attställa sig upp i sängen så började det ta över en timme att lägga henne på dagen. Jag gav upp.. Så hon har sovit förmiddag ute i vagnen på promenad, och eftermiddag inne i sängen, med varierande resultat. Jag medger gärna att jag varit inkonsekvent, och gått in och lagt ner henne när hon showat på för länge, med gråt och skrik och evighetslånga sessioner som följd ibland. Min man som varit hemma i tre veckor nu medan jag så smått börjat jobba igen, har buffat henne till sömns på eftermiddagen, eftersom han inte vill höra på gråten... Men jag vill att det ska funka "på riktigt", och då vi ska vara hemma halva veckorna var från o med nu, vill jag att vi kunde ha en gemensam strategi, så att vi är konsekventa.
Så vad gör vi? Jag antar att hon får sova båda lurarna inne tills vi får styrt upp detta, med ännu mer utevistelse och aktiviteter hemma, så hon är riktigt trött. Ska jag/vi låta henne festa färdigt i sängen efter att vi lagt henne, utan att gå in och lägga henne, fastän att det kan ta 45 minuter innan att hon blir trött och börjar trött gråta och äntligen lägger sig ner,för att igen ställa sig upp igen när hon lugnat ner sig, osv.
Oj vad jag hoppas på att nån klok kan ta mig i örat och säga hur jag ska göra. Och jag vet att det mest är jag och mitt uppgivande på förhand över hela situationen som orsakar detta..

Vårt schema är:
7 God morgon, och morgonslurk
8 Frukost
10-11.30 Sova
12 Lunch
15.15-16 Sova
17 Middag
18.30 Kvällsgröt
19 Godnatt

Lilla a är född i mars 06.

Tacksam för svar.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det kanske är tid för bara en lur?
stora A
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Ja det kanske är dags med bara en lur? Ska jag då låta henne sova 2 timmar mitt på dagen, och/eller lägga henne tidigare på kvällen i en period innan hon har anpassat sig till att vara så länge uppe i gången?

Men en annan kommentar till mitt första inlägg, när hon somnar inne och varit ledsen, så vaknar hon alltid efter 30 min och är jätteledsen. När min man buffat henne till sömns sover hon lugnt tills hon väcks, vaknar alltså inte. Varför? Och vad gör jag då, får jag gå in och buffa henne lugn, så hon somnar om eller?
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
stora A
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Jag fick inga fler råd på min fråga...Men kan ju fortsätta här ändå, eftersom frågan finns kvar. Ja, vi har infört en dagslur nu, som hon denna veckan har sovit ute i vagnen, både stilla och i rörelse, eftersom vi har haft mycket att hinna med, och inte varit hemma vid sovtiden. Och det har funkat fint, hon har orkat hela kvällen Idag är då första dagen då jag lägger henne inne för dagsluren. Idag var hon trött, vi åt lunch och busade lite innan det var sängen. Där har hon showat på i en kvart nu innan det är gråt protester nu.
10 min senare gråter fortfarande, men ledset. Jag har varit inne en gång och buffat när hon var riktigt ledsen, men annars beter jag mig som om det var nattningen, står utanför dörren och ramsar.
Nu har hon somnat, ganska nöjd. Tog 30 min sammanlagt. Så visst är det framsteg nu med bara en lur. Nu är jag bara rädd för att hon vaknar mitt i luren, och jg måste in och buffa henne till sömns. Vi får se.
Tror ni att vi kan få ordning och reda på middagsluren nu, så hon sover sina 1,5 h i ett? Vad ska jag göra om hon vaknar mitt i? Hon har tidigare bara blivit mer ledsen av ramsan då, det enda som hjälpt är att buffa genast, och buffa henne till sömns. Vilket ju inte funkar i längden..
Jag hoppas verkligen nån flera vill svara mig denna gången!
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hur gick det?

Hon blir ju "mer ledsen" av ramsan eftersom ni lärt henne att ramsan inte är tillräcklig utan att buffningen är någonting som ska till.
Så hon står (kanske) ju där och undrar varför ni "bara" ger henne ramsan och inte kommer med the real stuff.

När du gick in på lunchen och buffade, buffade du till sömns då efterom hon fortfarande grät 10 minuter senare? Du skrev ju att till sömns var det enda som funkade och då undrar jag hur du gör när det inte är ända till sömns. Hur backar du ut? Hur reagerar hon på det?

Jag tror att det är dax för er att backa. Kanske genom att först ge rejäla ordentliga svar i ett par dagar men att ha för ögonen att om tre dagar ska buffningen vara glömd. Ungefär.
Jag är ingen kurare!
Men efter det du har skrivit.
Ni måste svara redigt och konsekvent. Veta vad ni håller på med. Och sen lita på att hon fattar.
Om du svarar på mina frågor ska jag fundera lite till...
stora A
Kontakt:

Inlägg av stora A »

Tack för svar!
Ja hon somnade ju efter 30 min, var inne en gång mitt i och lade till rätta och buffade, annars ramsade jag bara. Eftersom dagssömnen aldrig riktigt suttit, så är det lite förvirrande för mig om jag ska förhålla mig vid den som vid nattningen, alltså att hon vet och kan somna enbart på ramsan, eller om jag ska börja från början med dagsluren? Fast det är väl bara så som du säger, backa rejält. Det kunde jag märka i dag också, hon var ju trött, och det gick mycket fortare och lättare än tidigare, när hon sov två gånger. Så det är bara att fortsätta så här, stenhårt. Men man tvivlar så lätt, speciellt som det alltid varit problem. Kommer jag nånsin att få styrt upp detta. Svar ja. Och som hon sov idag, rejäla 1,5 h! Bara för att hon kan. Inte ett knyst en gång. Så det problemet tror jag är löst.
lilla a mars 06
lillebror 2.aug 09, 35+6
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"