Schemaförslag och kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ottilia

Schemaförslag och kurstart

Inlägg av Ottilia »

Hej alla!

Imorgon startar vår kur för idag kom andningslarmet. Äntligen! Har i ett tidigare inlägg på matforumet stoltserat med att vår tjej sover hela nätter, bla, bla, bla.... Sedan ca en vecka tillbaka har hon börjat vakna flera ggr per natt och vill äta. Tji fick vi! :roll: Varje natt när vi kämpat med att få henne att somna om har vi tänkt att snart är detta bärande slut, snart kan vi lägga henne på mage! (Vi bär runt på henne och vaggar och hon tycker att det är oskönt, för hon har blivit för stor... Vill gärna somna själv men kommer inte till ro då hon ligger på rygg och sprattlar. :wink: )

Så nu har vi 4 lediga dagar tillsammans och därmed kan kuren starta! Tyck gärna till om vårt schema:

6.30 Godmorgon och mat (amning)
8.30-9.15 Sova 45 min
10.00 Mat (puré och amning)
11.45-13.15 Sova 1,5h
13.30 Mat (amning)
15.45-16.30 Sova 45 min
17.00 Mat (gröt och amning)
18.00-18.30 Nattslurk (tillägg)
18.30 Godnatt!

:?: Har en fråga gällande maten:
Om lilltjejen inte äter ordentligt vid något av målen (efter att ha trugats ordentligt), ska vi bara gå vidare i schemat och satsa på nästa måltid? M.a.o. ska jag inte oroa mig för att hon svälter ihjäl ifall hon låt säga äter "fisigt" vid 13.30 målet? :D Ska jag bara helt kallt låta henne vänta till 17-målet? 8) Hoppas att ni förstår vad jag menar.
Det här med maten är lite kämpigt då hon inte äter så mycket. 5 1/2 månad och väger ca 6,5kg. Vilket är helt ok, men hon är inte någon go och rund "budda". Hoppas att hon ska få igång en frisk aptit nu när hon ska få lite ordning och reda på sitt liv.

Tack på förhand!

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Eftersom hon vet hur man gör när man sover, så kommer det gå galant. (Vilket det gör annars också...)

Schemat ser bra ut - håll dig till det. Som du själv skriver, hon svälter inte ihjäl om hon inte äter så mycket vid något tillfälle, så fundera inte på det.

Kör hårt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

hej
min dotter har aldrig varit speciellt stor i maten ( svår att ta när man själv inte har ngn botten :shock: )! Men det viktigaste är att inte störa aptiten med mellanmål! Använd marginlakvartar i värsta fall!

Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
camilla

Inlägg av camilla »

Precis det undrade jag oxa eftersom mina inte ar speciellt matglada, ater bara precis det som behovs. jag skall erkanna att jag i borjan var tvungen att ge mat lite tidigare ibland, typ 15-30 min, det blev valdigt skrikigt emellanat. Nu fortiden vantar de oftast till exakt klockslag (ibland blir det marginalkvart). Du som "bara" har en babis att distrahera kanske fixar det lite battre men for mig blev det mkt struligt emellanat. Ett annat tips ar att om du vet innan att hon kommer bli vralhungrig pga att hon atit lite foregaende mal ar att inte forsoka ge henne skedmat (om det inte ar sa att hon ater med sked som om hon aldrig gjort annat), mina blev latt hysteriska, verkade inte fatta att man kan bli matt pa det viset oxa. Jag tog fram nappflaskan da jag forstod att nu var det hunger pa gang och sa blev det sked en annan gan da det passade battre.
Lycka Till!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tack för era svar! Camilla, tack för tipset om "skedmaten". Håller med dig om att det inte alltid är läge för puré. Hon har inte riktigt fått in snitsen på skedmatningen ännu.

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
JH

Inlägg av JH »

Schemat ser bra ut! EXAKT samma som vårt! :D (ja, förutom att vi har 11,5 timmars natt, alltså morgon 06.00 :? )

Det har funkat jättebra för oss, men snart blir väl lilltjejen för stor och ska ha två lurar istället för en...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej!
Det finns inget som säger att "buddabarn" dvs riktiga knubbisar blir mindre hungriga eller står sig längre än spinkisar, snarare tvärtom. Känn lugnet, äter hon fisigt ett mål äter hon mer nästa. Barn har olika verkningsgrad och vissa ungar äter 300 mlö varje mål medan jämnåriga glunkar i sig endast 90 ml och ändå går upp i vikt som dom ska och är nöjda och glada. Läs av ditt barns hunger- och mättnadssignaler och strunta i millilitrarna. Lycka till med kuren!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"