Är det ok att skrika??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Hej Elle!

Som jag befarade så sov han oroligt inatt. Vaknade vid 1 tiden, somnade om igen med ramsa. Detta händer endast när han inte fått tillräckligt med sömn på dagen. Sedan vaknade han kl 6:15 då min man går till jobbet. Det är omöjligt att få honom att somna om. Han vaknar alldeles för lätt. Han gråter inte utan kan ligga och prata (och bajsa) i en halvtimma. Sedan så tar jag upp honom efter det att väckarklockan ringt. Borde jag kanske ändra schemat så att han skall upp 6:15 eftersom han nästan alltid vaknar då :?:

:?: Tror du att det är bättre för ett barn att äta och sedan ta lur eller att sova och sedan vakna :?: Jag har provat båda i förhoppning om att han sover längre om han är mätt innan luren, men det verkar inte göra någon skillnad.

Tack för din hjälp, det har verkligen hjälp mig! Man känner sig ibland ganska ensam och kraftlös i sin kamp om bättre sömn för barnet. Även då man vet att de mår så mycket bättre när de får sin sömn. :D

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Hur har dagen varit?

Nu måste du ta och bestämma hur schemat verkligen ska se ut! Att hålla på och fundera fram och tillbaka ger inte den rätta ATTITYDEN och det är som att ändra visarna fram och tillbaka för en som håller på att lära sig klockan :idea:

Så bestäm schema och genomför utan att tveka!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej
ville bara berätta hur det gått för oss och för tidiga mornar. Mio vaknade strax efter kl 6 varje morgon och där låg vi och lyssnade och ingen kunde sova. vi bytte rum i samma veva och hade "barnvakten" för att höra henne och då vaknade hon kl 6 varje morgon och där låg vi och lyssnade och ingen kunde sova (morgon är klockan 7) Plötsligt en dag sov hon när vi steg upp, och nästa dag och nästa... förklaringen var att jag en dag hade jag ställt larmet "barnvakten" fel och altså inte hörde henne :lol: så nu har jag ingen aning om hur mycket hon är vaken om hon är det men hon sover när vi gör morgon det är härligt och detta trots att 3 och 4e tänderna är på gång och febrigt och lite ämligt.
Tacka kan jag bara detta forum.
kiki
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

:arrow: Elle
Jag har ett schema jag följer slavist och det är det jag har haft ett tag nu (bara ändrar i tanken inte på riktigt):
7:00 vaknar amma
8:45 gröt/frukost + pottan
9:15-9.35 lur
11:45 lunch + pottan
12:15-13:45 långlur
14:45 mellanmål + pottan
16:00-16:20 lur
17:30 kvällsmål mat/gröt + pottan
18:40 amma borsta tänderna
19:00 sova

Vad tycks?? Det funkar väldigt bra. Jag skall bara se till så att han sover hela långluren, men vi jobbar på det.

En annan sak är att han har lite svårt att vaknar efter 20 min då jag väcker honom de andra lurarna. Han är trött och gråter gärna lite. Vaknar ju gärna om han skall bestämma efter 30min eller 35min

Idag har lurarna gått bra än så länge. Jag har på musik när han skall sova och då är han inte arg när han skall sova. Han har dessutom somnat på rygg som annars inte har hänt förutom i vagnen.

:arrow: Kiki
Det svåra är att min man går upp den tiden. Lillen sover i ett annat rum sedan i julas. Det ligger dock brevid vårat så vi hör allt utan babywatch. Jag vill inte gärna ha dörren stängd, eller borde jag det??

Idag när han vaknade så slängde jag ute en pangramsa och tro det eller ej, han somnade om!!! :)

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Annag!

Jag tycker schemat ser bra ut. Om jag vore du så skulle jag ge nattslurken i form av utpumpad mjölk(kvällsmjölken brukar vara lite blaskig), eller fylla på med välling tills det absolut inte går ner mer.

Om han trivs med 30 minuters lurar, låt honom ha det, finns ingen anledning att ändra på något som fungerar, kör på det. Lägg en på fm och en på em, då blir den sammanlagda dygnssömnen 14,5 h, precis lagom i hans ålder.

Jag kan rekommendera att du läser i Barnaboken om åttamånadersångesten, då sonen din är i den åldern. På en del märks det inte alls, medan andra har det jobbigare. Det kan vara skönt att var påläst och förberedd.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Elle,
Men han sover ju jätte bra på natten! Varför välling då :?: :!: :?: Om jag fyller på med välling så äter han och sedan så kräks han upp resten. Han äter tills det är slut. Han äter jätte bra under dagen!

Nu vaknade han på långluren efter 30 min då jag pangramsade, men utan vidare resultat. Då jag märkte att han övergick i hysteri så solfjädrade jag. Det tog ett tag innan han slappnade av, men jag gav mig inte, och han somnade om. Jag har nog haft lite för bråttom med att gå ut, så att jag inte skall fastna, men jag tror att det har fått motsatt effekt istället.

Skall jag nu väcka honom då han skall vakna och låtsas som att han inte vaknat i ca 15 min?? :?:

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej Annag!

Självklart behöver du inte ge välling om du inte vill. Bara en tanke, då sonen växer och behöver mer och mer näring. Men som sagt var, ändra inte på något som fungerar.

Ja, väck honom enligt schema, det blir ju som om du väcker mha av marginalkvarten. Helt rätt tänkt!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Tackar för råden!

Nu har jag inga mer frågor för tillfället. Lillen sover fortfarande och skall väcka honom snart. :D

Ha en bra dag för det skall vi!

Kan du tänka att jag har struntat i bokrean för att lillen skulle få sova i sängen på långluren. Vilken mamma han har va :wink:

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:wink:

Vi finns här om det dyker upp fler funderingar :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Jag vill bara berätta att det går ganska bra med lurarna nu. Han somnade nu första luren utan protester. Jag la till marginal kvarten för att det har tagit så lång tid för honom att komma till ro, men idag somnade han 5 min innan han skulle sova. :D

Vill också berätta att jag har inte fått alls mycke dåliga kommentarer om SHN kuren och Anna Wahlgren. Många vet inte vad det är och när man berättar att han sover 12 tim på natten så blir de flesta avundsjuka och undrar hur man gör. Då när jag säger att de skall sova på mage så är det inte så förskräckligt. Jag har många vänner som nu skall kura sina barn. Endel vågar inte ta bort napp mm, och ibörjar så tyckte många att det hemskaste var att jag hade tagit bort nappen och inte att han låg på mage. Kommentarer som " han är bara en bebis", "kan han inte få ha den och vara bebis" fick jag, men jag stod emot. Och glad är jag för det. Inte hade de napp på stenåldern inte!

Hur kom Anna W på denna metod undrar jag :?:

:arrow: Undrar också vad Annas kommentar är på att endel säger att deras barn aldrig har viljat ligga i vagnen. Om du vill att barnet skall ligga i vagnen så gör de det. Min son la jag i vagnen och det var inget snack om saken. Vad skall jag annars göra. Orkar ju inte bära honom hela tiden. Han har aldrig klagar på vagnen!

Tackar än en gång för bra råd på denna sida.

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Tack Anna för att du delar med dig av dina reflektioner :D Bra jobbat med lurarna!

Ja, Anna har kommit fram till denna metod genom att leva med barn på olika sätt i hela hennes liv, iakttagit vad de visat och tagit lärdom av det. Som du skriver att barn ligger i vagnen om man lägger dem där, ja de mesta handla om attityd, att barnet inte känner att du ifrågasätter situationen, då gör de inte det heller. :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Hej Elle!

Jag kämpar med dags lurarna!
Första luren på 20 min går oftast bra.
Andra luren på 90 min går sådär. Han somnar ganska fort men han har aldrig sovit mer än 1t15min. När han väl har vaknar så kan jag inte få honom att somna om hur mycket jag än försöker. Ibland vaknar han efter 45 min ibland efter 30 (då kanske jag kan få honom att somna om) ibland efter 1tim. Vad göra?
Mitt största problem är sista luten på 20min. Han totalvägrar oftast. Han kämpar emot tills han ibland somnar efter 45 min eller mer. Problemet är att om han inte får denna lur så sover han dåligt på natten. Igår tog vi upp honom efter ett långt försök att få honom att sova. Han somnade som en stock kl 7 men vaknadetill vid 23 och 4:30. Somnade om med en pangramsa båda gångerna. Han vaknar vanligtvis inte på natten när han sovit alla tre passen. Har du några råd, som kan hjälpa mig!

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
F'lippas mamma
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 20:39
Ort: Stockholm

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej :D
Hoppar in här med en liten tanke angående dagssömnen. Kanske är det dags för bara två dagslurar nu? Han är ju 8,5 månad nu och av egen erfarenhet vet jag att antalet insomningar kan vara kritiskt när de blir äldre. Har också läst om andra som har sagt samma sak och att han har svårt att somna sista luren kan ju också tyda på det. Man kan ju ändå behålla antalet sovtimmar total genom att förlänga lurarna. Ändrade till två lurar när Filippa var knappt 9 månader och det gick jättebra. Blev hon för trött på eftermiddagen någon dag kanske det blev en femminutrare i vagnen. Nu har jag inte läst hela tråden och det kanske är för tidigt för dig att ändra schema men det är en tanke i alla fall!

Lycka till! :P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Annag
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 18 jan 2007, 23:50

Inlägg av Annag »

Tack för rådet Filippas mamma!
Problemet är att min son bara sover i 30 min stötar. (har gjort sedan han föddes i princip) Långluren som ska vara i 1,5 tim varar oftast bara 30min. Första luren skall vara 20 min. Somnar oftast utan för mycket fajt, men om jag låter honom sova så sover han max 35 min.

:arrow: Elle Jag är så jäkla trött på detta med dags schemat att jag kräks snart!!! Jag har inte lust att hålla på med detta mer! Det är mer frustrerande än något annat!!!
Imorgon skall jag låta honom vara upp tills långluren. Kanske han sover 1,5 då.

Sedan har vi fortfarande problemet att han vaknar vid 6 när han skall vakna 7. Jag kastar ut pangramsan så fort jag hör honom, men det hjälper inte för fem öre! När han sovit 11 timmar så har han ju sovit färdigt. Jag kör med väckarklockan, men han vaknar ju långt innan den ringer.

Idag har nog varit den värsta dagen på väldigt länge. Han sov 20 min som han skulle. Sedan när han skulle sova långluren (1,5) sov han istället 35 min, och totalt vägrade att somna om. Han vägrade också att sova sista luren på 20 min. Jag testade tom senare och gick på promenad för att se om han skulle somna, men icke sa nicke. Under vakentiden så har han varit extremt gnällig. Han bråkade tom med mig när han skulle sova och det har inte hänt många gånder sedan vi kurade.
Jag har precis blivit frisk från influensan, då hans pappa tog hand om honom. Så fort han va med mig så var han gnällig och klängig. Och han har varit likadan idag, fast pappan har varit på jobbet. Han blir arg och gråter när en för stor bit smörgåsrån bryts av när han äter det. Han verkar bli frustrerad över mycket!
Tror du att detta skulle kunna vara 8 månaders ångesten?
Snälla råd om hur jag skall hantera detta för jag blir galen snart!!!

Kram, Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
F'lippas mamma
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 20:39
Ort: Stockholm

Inlägg av F'lippas mamma »

Hur går det med lurarna?

Vi har inte kört "kur" i spjälsäng på dagarna utan har haft alla lurar ute i vagnen sen kurning. När Filippa fortfarande sov två gånger fick hon sova på balkongen på förmiddagen och på eftermiddagen var jag oftast ute och gjorde ärenden. Frisk luft är bra för sömnen! Det kändes lättare för oss att kunna ta en promenad om det strulade och vi behövde inte heller känna oss rädda för att äventyra ramsan och insomnandet i spjälsängen. Ett tag hade Filippa en tendens att vakna efter bara 30 min eller en timme och då började vi ta en promenad precis innan för att överbrygga uppvaket. Först vaknade hon ändå men låg kvar tyst och somnade om rätt fort. När vi bemötte uppvaket på en gång blev det mycket lättare att få henne att somna om. Behövdes till slut bara lite skak i vagnen som påminnelse. Så är det fortfarande. Har hon vaknat till ordentligt är det svårt att somna om igen. Om inte promenader funkar för er kanske det är läge för dags-minikur?

Förstår verkligen att det är frustrerande med gnällandet - för er båda! Låter ju som att det absolut kan vara 8-månadersångest. Hur är det med krypandet? Vet flera småttingar som varit väldigt gnälliga och frustrerade innan de börjat krypa. Och så kan det ju förstås vara trötthet som späder på gnälligheten. 8-månadersångesten står det väldigt bra om i Barnaboken, kan inte läsas om för många gånger! Hur är det med den sociala delaktigheten? Funkar ofta väldigt bra mot gnällighet. Sitta på diskbänken och vara med är roligt! Jag brukade ofta sitta och läsa sittandes på golvet när frustrationen var som värst också (gör det fortfarande ibland!). Lite mutor kan man ju också tillåta sig! Riskaka, äpple och annan frukt var populärt hos oss! :P Sök på 8-månadersångest så hittar du nog många bra råd! :D
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"