Vi håller på att kura våran lille ängel Moses som är snart fem månader. Nu är vi vid natt femton och det går "sisådär"... Problemet är att jag inte vet om han tagit till sig ramsan. Inledningsvis ska sägas att han från början inte sov på hela nätterna, vi var uppe med honom till sju på mornana, vaggandes,ammandes och försökte lugna på alla vis, sen sov han till ca. två på eftermiddagarna och var sedan vaken ända till nästa morgon med endast någon kort lur då han somnade vid bröstet. stackars lillkillen,han och vi var så trötta
fick sedan reda på Aw föräldra forum och böcker, beställde genast "sova hela natten kuren" och började läsa på... För att göra en lång historia kort, när han var två och en halv månad började han sova i sin egen säng som då stod brevid våran. jag började med att buffa honom, det var jätte kämpigt två kvällar då han grät i nästan en timma innan han blev lugn men han svarade väldigt bra på buffningen och har sedan sovit på mage i sin säng på nätterna, han ammades en gång vid ca fyra tiden på natten men det har vi slutat med nu.
Moses vaknade flera gånger på nätterna men kom till ro och somnade om då jag gick upp och buffade honom. När vi började kura flyttade han in i eget rum, lika bra att ta allt det nya på en gång. Första natten gick bra som vanligt, han vaknade jag buffade och ramsade utx4 och gav bekräftelse på en gång eftersom han aldrig grät och var helt tyst, alltså, jag tror inte ens han reagerade eller reflekterade över min ramsa!! Andra natten grät han när jag lagt honom och gick ut, vilket han inte gjort förut, men somnade sedan och sov hela natten ända till sju på morgonen. Vi har tänkt att han ska sova från 20 till 8. Då hade vi vår första dialog med ramsan,han somnade inte om men lugnade ned sig 07,50 då han fick en bekräftelse och sen gick vi in kl. åtta.
En natt var han vaken mellan halvfyra och sex på morgonen och brydde sig inte om min ramsa över huvud taget förrän han började bli riktigt trött, gick inte in förrän kl. halv sex och solfjädrade och gick ut med ramsan, fick påminna igen då han faktiskt svarade med att bli lugn och somna om!
Nu har det varit så att han faktiskt sover hela nätterna, duktiga pojken, men han vaknar alltid en timma för tidigt och verkar inte höra ramsan över huvud taget. Jag avvaktar alltid ett tag och ger ramsan x tre eller fyra utanför dörren sedan får han vara tills han börjar gnälla då påminner jag igen eller så går vi in och gör godmorgon kvart i åtta. Jag undrar om problemet är att han var ju så van vid att buffas redan förut och nätterna har varit så lugna så han har inte fått öva på ramsan, kanske "poletten inte har trillat ned" ? Eller vad gör vi för fel??
Han är också gnällig och klagar för det mesta på kvällen när vi lagt honom och det har han inte gjort förut. Ibland vaknar han och gråter och det är inte likt honom. vill inte att han ska vara ledsen. Ger en eller två påminnelser då så blir han för det mesta lugn. Funkar på kvällen men aldrig på morgonen.
Dagslurarna sover han på sidan i vagnen lyssnandes till Mozart eller ute på promenad. Han vaknar oftast efter ca fyrtio minuter och ibland kan vi vagna honom att somna om och går då ut med dagsramsa eller också är han vaken resten av tiden. Hur gör man med dagslurarna, ramsan svarar han inte alls på vilket resulterar i att han ligger vaken och då får han ju inte den sömn han så väl behöver...
Vårat scema ser ut så här:
8,00 Godmorgon, Mat
9.30-11,00 sova
11,00 mat
13,00- 14,30 sova
14,30 mat
16,45-17,30 sova
17,30 mat
19,15 kvällsbestyr, nattslurk
20,00 godnatt
Är det ett bra schema? eller har någon ett bättre passande förslag eftersom det är så svårt att få våran kille att sova längre stunder, ibland gör han det men väldigt sällan..
Är det schemat eller vi som ska ändras??
Är så trött och slutkörd efter att inte ha fått sova mer än en eller två timmar i sträck på fyra månader att jag nu är på helspänn på nätterna och mornarna och har ångest över att han inte ska sova, vill så gärna lyckas med att få vår pojke att sova som han behöver. Tycker vi har skrattet till godnattet ( så gott det går iallafall, han är väldigt svårflörtad och det som är roligt ena gången är aldrig roligt igen...!) och attityden av självklarhet finns där men ändå är det något vi tycks missa. Finns det någon som har några förslag eller råd att komma med? Kan man få honom att sova ända till åtta, ska vi försöka öva på ramsan igen på något sätt? Tänker inte ge mig, behöver bara komma på rätt spår med vår lille ängel!!
Ojdå,nu blev det en vääääldigt lång historia iallafall,behövde väl skriva av mig lite...
Vill också tala om att kuren har lyckats fantastiskt bra för några vänner till oss och då ska vi också lyckas!!!!!
Svar emottages med stor tacksamhet!!
Mvh Shantal
Nyblivet AW-fan! Tack Anna för dina fina böcker och för det arbete du gör!!!