Kura drygt 3 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mf

Inlägg av mf »

Tihi ja du har ju förstås rätt!!! :lol: Tumsugare av rang, ja där sa du det, jag slår vad om att det kommer att bli så!!! En dag hittar hon nog Tummen med stort T.

Oj oj små blåsugna underarmar, det är ju så rart och tokigt samtidigt. Men som sagt, bara man är nöjd, så!!!

Dagen har gått bra, nu ber jag en bön för en fin natt också... 8-[
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
mf

Inlägg av mf »

Ja det är helt otroligt men nu har Sofie sovit utan att vakna av sig själv 3 nätter i rad!!!!! Det är underbart, men jag har liksom ändå ett problem.

Hon har börjat blåvägra flaska!!! Alltså jag har verkligen insisterat, men nu gör hon bara spyminer hela tiden!!! ](*,)

Kan man börja ge gröt istället? Jag orkar inte med detta trugande utan framgång längre!!! :oops: :?
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vi började med gröt när Tor var 4 mån. (grattis i efterskott på 4 mån dagen!)
Vi kör med Hipps Ekologiska havregröt från 4 mån. Den är Tors favvo mål på hela dagen! Vi började även med smakisar vid den åldern just för att bröst och flaska var total ratat.
Men, skam den som ger sig. Nu ammar han ca. 3-4 gånger/dag i ca. 5 min och sedan fyller jag på med mat, gröt och när han fyllde 5 mån igår med Semper mild havrevälling.

När Tor fick mat och gröt var det som om detta hade han väntat på i hela sitt liv kan jag lova. Lycka till :!: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D härliga nyheter :D
Fortsätt så nu :!:
har du provat drBrowns flaska? Jag vet att många som haft problem med flaskmatning anväder sig av den!
Annars har du fått lugnande svar av TorsMamma :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mf

Inlägg av mf »

Jaha då var det ett steg fram och nu två steg tillbaka... Två nätter med två kortare vagningsomgångar ung. kl.02.30 & 03.00 och igår natt då och då mellan 03-04... Det blev en hel del vagnande... Jag väcker henne fortfarande för nattslurk kl.04.

Det är så frustrerande för jag känner mig så misslyckad!!! Jag köpte dr.Brown, men se det imponerade inte det minsta, hon fick kräkreflexer så fort flaskan närmade sig munnen.. (lite överdrivet, men nästan!)

Jag började med smakportion i söndags (banan) och har nu utökat till banan till lunch och grötsmakis till 16-målet. Jag hoppas ju på att hon snart ska börja älska gröt lika mycket som din telning, Torsmamma!!

När tycker ni man kan börja med kvällsgröt? Jag misstänker nämligen starkt att hon är lite småhungrig på natten och att det hindrar hennes sömn. Igår vid ett tillfälle missnöjesskrek hon en hel del för mjölken hade sinat och hon verkade vilja ha mer! Det känns så jobbigt att jag ibland överväger att gå tillbaka till natsnuttning.. Nä, inte sant - men fantasier finns. Fast då skulle ju den stora sömnbristen också komma tillbaka, så..

Nu är hon ju 4 månader, ska jag se över schemat?
Natt 20-06
6-8 mat,vaken
8-9.30 sömn
9.30 - 11.30 mat,vaken
11.30-12.15 lur
12.15-14 mat m. smakportion,vaken
14-16 sömn
16-18 mat m. grötsmakis, vaken
18-18.45 lur
18.45-20 bad ,slurk osv.

Bör tillägga att hon inte somnar helt av sig själv utom vid uteluren (8-9.30 & 14-16) som sker i vagn.

Funderar...ska jag ligga lågt med allt och börja ramsa med buffning om några veckor? Kanske det ger bättre resultat???!!!

Jättetacksam för svar på detta långa inlägg... Förresten vi tackar för 4-månaders grattiset!!!

:D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hmmm.... Tycker jag luktar lite vagnträsk varning här [-X .

Du skall defnitivt inte känna dig misslyckad tycker jag. Du gör ju ditt bästa och skaffar all kunskap du behöver. Mer än så kan INGEN mamma göra :!: :)

Jag undrar om du inte vill se över ditt schema och samtidigt inför hel natt. Kanske med buffning om det får dig att känna dig trygg eller med vagning. Har du inte börjat med ramsa så kan du börja bekräftelseramsa NU tycker jag.

Klassiskt beprövat 4 mån schema många har är:

12 tim sova
45 min sova
2 timmar sova
45 min sova.

Fundera, för det är tycker jag mycket lättare att få till 45 min än 1,5 tim sovningar.

Kvällsgröt skall vara mål 4 tycker jag. Kan du inte göra gröten på pumpad bröstmjölk, den blir lite sötare och godare då?

Smakisar på potatis, palsternacka o morot är poppis här, blandas med mycket BM och rapsolja. mums tycker Tor!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:idea: Om hon inte gillar flaska kan du prova att koppmata. :wink:
Tor 2006

mf

Inlägg av mf »

Tack för goda råd!

Ja schemat skall ses över, jag får snickra på det för jag tycker det är lite krångligt. Håller med om att 45 min är lättare att genomföra.

Då känner jag för att börja köra buffningsintroduktion inatt!!! Men då ska jag väl sluta vagna och köra buffkur med ramsa istället?! Det gjorde jag framgångsrikt med min son, fast han var äldre än lillan vid kurtillfället. Jag trodde hon var för liten för ramsa!!?

Jag har provat att koppmata också. Ingen succé det heller!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej 4 månader är inte för liten för ramsa. Kör så det ryker, preppa ordentligt och massor av attityd. Luuugn och Tryyyg tänker jag när jag buffar. 8)

Tråkigt med koppen. :cry:
Tor 2006

mf

Inlägg av mf »

Ja nu har det gått en tid sedan jag började kura min lilla Sofie, som nu är 5 1/2 månad!!!

Måste bara rapportera att hon efter rams- & buffprogrammet, som tog ca 5 nätter att genomföra, nu sover som ett litet murmeldjur natten lång!!!!!!!!!!

Jag vill tacka för alla hjälpsamma svar, och speciellt Mia! Vilket enormt stöd jag fick. Jag vet faktiskt inte hur det skulle gå för mig som ensamstående moder om jag inte hade detta forum att tillgå. Ärligt talat!!!!

Sedan måste jag bara utbrista i hyllningsliknande sång till Anna Wahlgren: MILJONERS TACK TILL DEJ för din underbara Barnabok och denna utomordentligt fantastiska sömnmetod!!!!!!!!!! :heart: :D :heart: :D

Jag tycker faktiskt synd om föräldrar som inte har läst Barnaboken! Den ger liksom ett par extra kärleksfulla glasögon att se på barnen med. Ovärderligt!!!!!! :D :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mf - vilka härliga nyheter :D
Och tusen tack för varma ord :!:
Vad härligt att Sofie :heart: sover som en gris, bra jobbat!!! Tänkte på er häromdagen, men det blev inte av att jag skrev och frågade hur det går - och så får jag läsa detta från dig idag - härligt :D

Skriv gärna här:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010 och berätta, om du har lust :wink:

Kram på er, må så gott i vårsolen :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

mf skrev: MILJONERS TACK TILL DEJ för din underbara Barnabok och denna utomordentligt fantastiska sömnmetod!!!!!!!!!!

Jag tycker faktiskt synd om föräldrar som inte har läst Barnaboken! Den ger liksom ett par extra kärleksfulla glasögon att se på barnen med.
:D Å, tack, tack, tusen tack :lol: :heart:

Och pris och beröm :-({|= :-({|= :-({|=

Så ljuvligt för lilla älsklingen, så skönt för dig, så gott alltsammans. Jag får ett helt litet gäng tårar i ögonen av glädje :P

Och ja, snälla du - skriv din berättelse i "Livet efter kuren. En uppmuntran" :!: Du skulle stärka och stötta och inspirera så många :wink: :lol:

Jag är så stolt över dig och så tacksam, inte minst å lilla barnets vägnar :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"