Hej!
Här har du en till som sitter i ungefär samma situation som dig, jag och min man har två barn 4 och 1,5 år gamla, vi har två hundar, en schäfer och en tax, vi bor i lägenhet och maken jobbar i stort sett alla dygnets vakna timmar.
Vi har löst det så att om maken är hemma så är det han som tar morgonpromenaden medan jag klär på barnen och gör dem klara för dagen, är han inte hemma så är det bara att packa barnen i tvillingkärran, ta en hund på vardera sidan om vagnen och gå ut och gå. Sen när man kommer hem igen så är det full fart på barnen, det ska lagas mat, tvättas städas osv, och mitt på dagen tar vi en ny promenad, då tar jag en hund i taget så då blir det en längre promenad medan barnen sover i vagnen.
På kvällen samma procedur som morgonen, om maken kommer hem och äter middag så får han kasta sig ute på en kort promenad med hundarna medan jag lagar middag, eller tvärt om, och på kvällen borstar barnen tänderna tar på pyjamasar osv, packas åter igen ned i vagnen och ut på promenad.
Allt fungerar riktigt bra, men man får inte göra det till en så stor sak.
Den jobbigaste tiden var egentligen när jag var gravid, med en 30kg bautamage, Då skaffade jag en sådan där bälte som man har om man tex skidar och har hund med sig, ett brett bälte att fästa kopplet i. Då kunde jag använda min tyngd att bromsa med, och det tog inte så på ryggen eftersom jag kunde bromsa mer med benen om det behövdes och man behövde två fria händer till bebisen när den kom.
http://www.baggen.se/start/softbelt_standard.jpg
så mitt tips till dig är, oroa dig inte i förskott, min son är 4 år och sover fortfarande middag

skaffa en rymlig tvillingvagn, gärna med bra gung och eventuellt ett koppelbälte som gör att du får händerna fria.
Om du vill så kan jag erbjuda en stadig Brio tvillingvagn den är ca 10 år gammal, i gott skick med två åkpåsar till,för en billig peng.
jag passerar Karlstad ett par gånger om året när jag ska till mina Föräldrar i Forshaga. Om du är intresserad alltså