någon mer m. 2 barn,stor hund & en man som jobbar mycket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

någon mer m. 2 barn,stor hund & en man som jobbar mycket

Inlägg av arvids mamma »

Hej!

Har en liten kille på 2 år (som blivit kurad när han var 8 mån , så han är en säker sovare....sover fortfarande en gång på dagen) , fick reda på idag att jag är gravid :D och ska få nästa i okt-07. Till saken är att vi har en stor boxer och jag känner mig ganska ensam i den här situationen. Jag MÅSTE gå ut morgon, middag, kväll för min man jobbar lååånga dagar. :roll:

:?: så min fråga är: finns det någon annan som sitter i liknande situation och hur har ni löst det??? Lilleman lär ju kanske inte sova middag längre när den nya bebisen kommer och jag måste ju fortfarande gå ut med vovven...!

jag älskar vår hund! och jag känner mig beredd för att få nästa barn, för jag har ju aldrig haft BARA ETT barn, utan 2 från första början.... Det kanske blir jättestor skillnad??????????????!!! :?: :shock:

kram!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Här har du en till som sitter i ungefär samma situation som dig, jag och min man har två barn 4 och 1,5 år gamla, vi har två hundar, en schäfer och en tax, vi bor i lägenhet och maken jobbar i stort sett alla dygnets vakna timmar.

Vi har löst det så att om maken är hemma så är det han som tar morgonpromenaden medan jag klär på barnen och gör dem klara för dagen, är han inte hemma så är det bara att packa barnen i tvillingkärran, ta en hund på vardera sidan om vagnen och gå ut och gå. Sen när man kommer hem igen så är det full fart på barnen, det ska lagas mat, tvättas städas osv, och mitt på dagen tar vi en ny promenad, då tar jag en hund i taget så då blir det en längre promenad medan barnen sover i vagnen.

På kvällen samma procedur som morgonen, om maken kommer hem och äter middag så får han kasta sig ute på en kort promenad med hundarna medan jag lagar middag, eller tvärt om, och på kvällen borstar barnen tänderna tar på pyjamasar osv, packas åter igen ned i vagnen och ut på promenad.

Allt fungerar riktigt bra, men man får inte göra det till en så stor sak.

Den jobbigaste tiden var egentligen när jag var gravid, med en 30kg bautamage, Då skaffade jag en sådan där bälte som man har om man tex skidar och har hund med sig, ett brett bälte att fästa kopplet i. Då kunde jag använda min tyngd att bromsa med, och det tog inte så på ryggen eftersom jag kunde bromsa mer med benen om det behövdes och man behövde två fria händer till bebisen när den kom.

http://www.baggen.se/start/softbelt_standard.jpg

så mitt tips till dig är, oroa dig inte i förskott, min son är 4 år och sover fortfarande middag :) skaffa en rymlig tvillingvagn, gärna med bra gung och eventuellt ett koppelbälte som gör att du får händerna fria.

Om du vill så kan jag erbjuda en stadig Brio tvillingvagn den är ca 10 år gammal, i gott skick med två åkpåsar till,för en billig peng.
jag passerar Karlstad ett par gånger om året när jag ska till mina Föräldrar i Forshaga. Om du är intresserad alltså :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
niquilota

Inlägg av niquilota »

Hej!

Jag är i samma situation, fast jag har en liten hund ... :) kräver förstås inte lika mycket motion, men ändå.

Undrar lite, är din kille 2 år? Det står född 060131 och är han bara 1 år så sover han ju middag ett tag till, tänker jag. Oavsett om han sover middag eller inte, skaffa en syskonvagn som fungerar! Han får väl sitta i vagnen vaken när det behövs. Annars blir det inte mycket motion för vovven, även om han förstås får gå med på utevistelse och "långsamma" promenader också.

Mitt stora problem var graviditeten. Jag kunde inte gå alls pga foglossning och lite blandat och var tvungen att be om hjälp allt som oftast. Det ska du naturligtvis göra också, under graviditeten om det behövs och när bebis har kommit. Har du inte ett bra nätverk omkring dig så kanske det vore bra att leta efter någon som kunde avlasta dig, en person som kan rasta åtminstone en gång om dagen. Det är inte lätt att överlåta ansvaret men det kanske blir nödvändigt, i alla fall i början. Lycka till!
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Hej!!
Tack så himla mycket för era svar!! Det känns redan lite lättare!
Milton (vovven) var ju vår första "bebis" så man känner sig så taskig nu när han inte alls får lika mycket uppmärksamhet och motion. Samtidigt som jag tycker att det är jobbigt att hela tiden ha pressen att behöva gå ut....samtidigt när jag väl kommer ut är det skönt...men jag får så dål,igt samvete för att jag tycker att det är jobbigt. Min man säger att i fall det blir för jobbigt då får vi väl göra oss av med milton, och då blir jag jättelessen! Jag tycker att man har ju tagit ett ansvar när man köpte honom och då kan man ju inte dumpa honom för att det blir jobbigt och att livet ändrats genom att man fått barn...Men småbarn och hund är ingen bra kombination ur bekvämlighetssynpunkt, men det är otroligt nyttigt för barn att ha hund/djur! Det märker jag ju!

Svar 1:Jag måste säga att jag blir imponerad av dig och din man. Ni verkar vara ute MYCKET med era hundar!! Tar du sista promenaden precis innan barnen ska sova då?Protesterar inte de? Eller du? Känner du inte att du blir jävligt trött på det ibland?
Ja, en dubbelvagn är nog ett måste! Det skulle jag nog kunna tänka mig! Du har ingen bild på den?

Svar 2: Skönt att höra att man inte är ensam! :D så fort jag berättade att jag var gravid så fick jag höra " hur ska du orka med hund och 2 barn?!" Det kommer bli jobbigt!" Man blir liksom inte så peppad då.....
Jag har funderat på dagmatte, problemet är att milton är en vovve på 40 kg och STARK! Dessutom så är han lite jobbig när vi möter hundar: saktar in, hukar, lägger sig ner och stirrar...och börjar hunden skälla då ska milton hoppa ut och mopsa sig....! Vore det inte så , så vore det inga problem att "låna ut" honom lite.. Han går på hunddagis 2 gånger i veckan, har funderat på att ha honom där lite mer första tiden....? Samtidigt så känns det dumt när jag är hemma...

Jag hoppas INTE att jag får lika mycket foglossning som förra gången! då började det redan i vecka 20 ca. Vet ni nåt om chansen om det?

kramisar

ps. arvid har fyllt 2 år,,,jag som skrivit fel...det vore bra om han fortsatte sova middag LÄÄÄNGE, men det kanske bara han bestämmer? Hur har ni gjort när barnen inte velat sova middag längre? Har ni struntat i vilan eller kört hårt med att ni bestämmer ovh vet bäst?
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

jag kan fixa en bild, så kan jag höra av mig till dig :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

Jag vet en hemsida där man kan hitta hundvakt och barnvakt mm som heter www.grannar.se man söker på sin adress och ser då vilka som bor i närheten och som kan tänka sig ställa upp med sina tjänster. Inte så tokigt faktiskt.

Lycka till!
Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Ewa

Inlägg av Ewa »

ps. arvid har fyllt 2 år,,,jag som skrivit fel...det vore bra om han fortsatte sova middag LÄÄÄNGE, men det kanske bara han bestämmer? Hur har ni gjort när barnen inte velat sova middag längre? Har ni struntat i vilan eller kört hårt med att ni bestämmer ovh vet bäst?
Arvid behöver fortfarande sin middagssömn. 13,5 tim per dygn behöver han fortfarande, så har han 12-timmarsnatt blir 1,5 tim till middagssömn. Men han måste förstås ifrågasätta det lite lätt så där, för att kolla om det verkligen ligger till på det viset (det kallas förtrots :wink:). Och det vet du förstås att det gör - och förmedlar i ord och handling med en attityd av självklarhet :D !
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"