Hej på er!
Nu känner jag mig manad att delta i diskussionen! Det är några månader sedan jag hittade till detta fantastiska forum. (Barnaboken har varit mitt stöd sedan 80-talet.) Jag har läst mycket här och jag har blivit förbluffad över vilket "måste" dagis tycks vara i Sverige! Jag har börjat tro att dagis är mycket vanligare för små barn i Sverige än här i Finland.
I Finland har vi ett system med rätt till vårdledighet tills yngsta barnet är tre år. Det innebär att man har rätt att behålla sin arbetsplats (om man hade en när barnet föddes) och återgå till den när barnet blir tre år. Det betyder också att man, förutsatt att barnet inte får kommunal dagvård, kan lyfta ett hemvårdsstöd. Det består av en grunddel, en tilläggsdel om familjens inkomster ligger under en viss nivå, och ett syskontillägg för varje syskon under skolåldern om dessa inte är i kommunal dagvård.
Själv har jag använt mig av den här möjligheten med alla mina fyra barn. Och många, många andra familjer känner jag som har gjort detsamma. De som avstår från detta, av ekonomiska skäl (det är inga stora summor man får i hemvårdsstöd!) brukar, enligt min erfarenhet, beklaga sitt beslut, och avundas oss som är hemma med barnen. Jag har mycket, mycket sällan under min 18-åriga mammakarriär hört folk säga att små barn, under tre år, "behöver" dagis!
Nu råkade jag se i vår tidning, Vasabladet fre 23.2 en artikel som berättar att Finlands omsorgsminister, Liisa Hyssälä, vill ha mera flexibel dagvård (dvs fler olika dagvårdsformer). I artikeln fanns en del fakta:

46% av de finländska barnen under skolåldern är i dagvård.

78% av dagvårdsbarnen får heldagsvård och 22 % deltidsvård.

Av barnen under tre år är 23% i dagvård.

Av dagvårdsbarnen är 71% på dagis, 21% i familjedagvård och 8% i gruppfamiljedagvård.
Det skulle vara intressant att veta hur motsvarande statistik från Sverige ser ut. Finns någon som kan ta fram siffror?
Nåja, en sådan jämförelse är väl inte på något sätt viktig, men jag är nyfiken och förundrad! ÄR det faktiskt så att klimatet kring dagisfrågan är så mycket annorlunda hos er, eller har jag missuppfattat det hela? Är dagis så där självklart, även för barn under tre år? Här är det inte alls självklart!
Men stå på er ni som vill ha barnen hemma! Själv är jag glad för den uppmuntran jag har mött!
Diana