När kan man börja med kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Veronica

När kan man börja med kuren?

Inlägg av Veronica »

Jag har läst på och BESTÄMT mig för att kura Lina, född 17 okt -06. Drygt 4 månader alltså. Men det står ju att kuren är för barn i 5-6 mån till 10-11 månaders ålder. Så jag har hitills gått o väntat på att hon ska bli exkt 5,5 månader gammal. Jag är rädd att börja för tidigt när hon inte är mogen för det. Men nu går det inte att vänta längre, mitt hjärta blöder för henne.

Jag VET att man kan "standardmodella" de som är mindre, men det känns som att det är för sent nu och helt ärligt så vet jag att jag inte kommer att klara detta med att vagna på nätterna.

Så vad jag vill veta är BARA detta: Är hon för liten för att kuras med buffning o ramsa?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nej du kan definitivt kura.
Planera schema som passar en fyramånaders bara. Fördelen med en så liten är ju att de oftast lätt får plats på mage i vagn.
Det kan kännas lättare att vagna än att buffa när de är små, men det går det också.

Det vitkiga är att du tror på att det kommer att gå bra och har målet för ögonen - på natten sover man!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi kurade vid fyra mån, med buffning i spjälsäng och det gick alldeles utmärkt! Så kör på och oroa dig inte, det kommer gå super :thumbsup:
Veronica

Inlägg av Veronica »

Tjohoo! :D

Lina tackar så mkt! Vi måste vänta in en bvc-kontroll och ett tandläkarbesök först eftersom man inte ska göra ngr utflykter o så under kuren, men på fredag kväll kör vi om Gud vill. Ska använda tiden till att PLUGGA, öva buffning och finslipa schemat. Och ladda motivation!

Återkommer säkert sen med flera frågor.
Veronica

Inlägg av Veronica »

Har gjort ett schema nu. Anledningen till att vi inte har 12-timmars natt är att pappa går upp 06:15 varje morgon till jobbet och då vaknar alla andra också av väckarklockan, ljus m.m. och att storebror sover 19:30 på kvällen coh jag vill att barnen ska ha samma natt så att säga.

Lina är alltså 4,5 månader:

06:00 GODMORGON Mål 1
08:00 - 09:30 Lur 1.
09:30 Mål 2
12:00 Påfyllningsslurk i samband med storebrors lunch (tills hon blir stor nog att äta lunch m oss)
12:30 - 14:30 Lur 2
14:30 Mål 3
16:30 - 17:30 Lur 3
17:30 Mål 4
19:10 - 19:30 Mål 5
19:30 GODNATT

Det jag undrar är om det inte blir för korta vakentider? Bara 2, högst 3 timmar i taget.

Sen är det väldigt långt mellan mål 2 o 3, vilket jag löst med en påfyllningsslurk i mitten. Det kanske inte är bra? Kommer det att störa målen?

Tacksam för svar
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Veronica!

Här kommer lite råd från mig efter att ha tittat igenom Linas ev schema:

:arrow: Ha minst 11h nattsömn, 10,5 h är lite snålt för hon behöver lång sammanhängande nattsömn. Kanske sova 19?

:arrow: Angående vakenpassen, så brukar de små liven bli trötta ganska fort på morgonen trots en lång natts god sömn. Kanske inte tokigt att tom lägga luren 7.30-9.00?

6.00 Godmorgon och frukost
Ensamlek
7.30-9.00 Sova 1,5 h inne eller ute?
9.00 Gröt
12.00 Lunch
12.30-14.30 Sova 2h inne eller ute?
16.30-16.50 Sova 20 min
17.30 Middag
Nattslurk
19.00 Godnatt

Sömn: 14h 50 min

:arrow: Har du börjat med smakportioner? Gröt brukar uppskattas och är mättande, även mosad banan etc.

:arrow: Bestäm var hon ska sova sina lurar och var konsekvent med detta tills lurarna sitter ordentligt, då kan ni vara flexibla vid behov.

Fundera och återkom med fler tankar och frågor. Vi finns här :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Veronica

Inlägg av Veronica »

Tack för svar.

Visst kan vi ha natt 19:00 - absolut!

Men jag får inte maten att funka på schemat. Vi har inte börjat med smakisar ännu och jag tror nog inte att rätta tiden att börja är när vi börjar med kuren, det kommer ingen av oss orka.

Menar du att hon inte ska äta något mellan 12 och 17:30? Om jag gör sömnen som du föreslog och maten som jag föreslog? Alltså:

06:00 Godmorgon. Mål 1
07:30 - 09:00 Lur 1
09:00 Mål 2
12:00 Påfyllningsslurk i samband med vår lunch.
12:30 - 14:30 Lur 2
14:30 Mål 3
16:30 - 16:50 Lur 3
16:50 Mål 4
18:40 Mål 5 (Nattslurk)
19:00 Godnatt

Vad tror ni som vet mer?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag vet inte om Elle glömde ett mål eller om hon har det så, men jag reagerar samma som du.
När vi kurade (vera var drygt 5 månader) så var det inte aktuellt att vänta några minuter med mat efter att hon vaknade, däremot sov hon även om hon inte fått mat precis innan sömnen, men det är olika barn gissar jag.

Så jag tycker att det schema du skrivit ner ser klart bra ut.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Helt rätt Veronica och LO, jag missade em-målet :oops: Tur att ni var uppmärksamma!

/Elle
Veronica

Inlägg av Veronica »

Tack så mkt allihop!

Nu är det buffningsövning, ramsningsövning, mental laddning, bäddning av säng, inskaffande av snuttefilkt och inköp av avskärmningsdraperi som återstår till på fredag! Övar buffning på storebror som finner sig i detta om han får titta på film samtidigt...
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Veronica, kan tänka mig att storebror gillar buffningen :lol:

Tjoa till om du har fler funderingar så allt känns glasklart inför fredagen, vi finns här :D

/Elle
Veronica

Inlägg av Veronica »

Hejsan.

Första natten avklarad! Lilla Lina tog emot sista bekräftelseramsan utan motprotest en halvtimme efter läggning, låg sen och sjöng för sig själv ett tag och somnade lugnt! Vaknade många ggr under natten, men somnade om på någon/några minuter. Hon blev aldrig "riktigt" ledsen, utan mest gnäll och en hel del sång :) Jag behövde bara buffa 3 ggr i några sekunder vardera, hon blev lugn direkt och sista gången skrattade hon av buffandet :)

Nu sover hon sin andra dagslur. Första på 1,5 h somnade hon efter 20 minuter, sov 1 h och låg och sjöng i 10 min tills jag hämtade henne. Nu somnade hon på 3 minuter, sov 30, vaknade till o gnällde, fick 2 ramsor och somnade om och har sovit i en timme. Det är en halvtimme kvar av luren.

Hoppas att det fortsätter lika bra!! Tack till Anna från Lina.
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat inatt och idag :thumbsup:

Fortsätt gärna rapportera hur det går. Vi finns här om det dyker upp frågor :D

Lycka till!
/Elle
Veronica

Inlägg av Veronica »

Hej Elle! :)

Här går det bra fortfarande, förutom att Lina fått en dunderförkylning helt enligt schemat tänkte jag säga, men det stod ju att de blir sjuka när de börjar sova. Så jag får väl ta det som att vi gör rätt då!

Andra natten somnade hon på några minuter och sov i 7,5 timmar i sträck :) Sen blev det lite ojämnt. Oj, vaknade, måste gå!
Veronica

Inlägg av Veronica »

Hallå, hoppas ngn läser det här.

Både idag o igår har 2-timmars luren på em gått åt fanders. Hon somnar efter ett tag men sover bara 20 minuter och skriker resten av tiden :(

Jag vet att vi bara är i början av kuren och att det är normalt att dagslurarna krånglar, men suck..... Antar att det inte ngt annat att göra än att låta henne skrika tills hon fattar...., men det är mkt jobbigt eftersom storebror är hemma också och får sköta sig själv medans hon skriker i 1 h 40 minuter. Hon blir ju jättetrött av att skrika såhär och skriker alltså resten av kvällen också om man inte bär på henne.

Ngn som varit med om liknande i samma ålder (4,5 mån)? Hur lång tid tog det innan det fixade sig? Några andra tips?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"