Kura drygt 3 månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mf

Inlägg av mf »

Hoppas du har rätt TorpSara!!!

Inatt vaknade Sofie inte en enda gång!!! :D Jag gick och kollade att andningslarmet verkligen var på, det var ju så tyst!!! Jag vågar inte fira framgång ännu men det verkar ju onekligen gå åt rätt håll..

Sen gjorde jag det igen... :oops: Hon började gny 05.45, jag vagnade en bra stund men sen när storebror började hojta från sitt rum plockade jag upp henne och flyttade henne till spjälsängen. Det är liksom det att det stressar mig så när storebror vill umgås och jag måste stå och vagna!

Men visst, jag kan väl ändra hennes tider till 20-06... Eller är det för tidigt??
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst funkar 20-06. Det verkar ju vara morgontid hos er? Då kanske det är det som passar bäst! Som det är nu blir det ju varken hackat eller malet, och DET är ju inte bra... :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med TorpSara :!: Du vet nu att hon kan, och då kan du skjuta dina vargar! Härlig natt :thumbsup: Håll schemat nu bara :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

*nyfiken* :D

Hur går det :?:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mf

Inlägg av mf »

Å kära du det har ju gått fantastiskt bra!!! Roligt att du frågar!!! Jag var ju precis på väg att fråga dig lite saker nu när etapp 1 så att säga verkar sitta.

Sofie har nu sovit 20 - 2.30 (då hon blir väckt) och sen till 06, som en liten stock. Fast nu i natt var jag tvungen att vagna vid 00.30, jag väljer att se det som ett mellanspel... Så det har ju börjat funka fantastiskt!

Nu när hon var helt nyvaken efter siestan lyckades jag för 1:a gången ge henne flaskan!!! Jag tog henne på sängen så stt säga... :lol: Om det nu börjar funka vill jag ju naturligtvis senarelägga nattmålet. När tycker du jag kan börja "kura bort" det och göra det till ett senare mål? Vilken tid behöver hon det tror du? När kan man börja sikta på att sova över nattmålet helt???

Jag har också en fråga om dagsluren 16-17.30, där börjar hon alltid gnöla efter ung. en hakvtimme och sen får jag vagne från och till resten av sovpasset! Konstigt, då de andra lurarna funkar så bra?!
Malin, mamma till älsklingarna Anton :heart: 040927 och Sofie :heart: 061026! Stort AW-fan!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mf och vilka roliga nyheter :D

Jag tycker du ska ha natt 20-04 (8 timmar) nu! Det är hög tid! Hon är ju stora damen, och ska egentligen klara 12 timmars natt, men då ni haft det lite :wink: struligt på nätterna så kör på det ett tag. Sen har du att välja på att göra 10-timmars natt eller 12-timmars natt direkt! Fundera på det!

Och frågan om sena luren; den ÄR ofta strulig, här hos mig med, och det är oftast den luren som blir den kortase sen också, så det är nog bara att kämpa på :!: Har du möjlighet är det kanske lämpligt att ta den ute i vagn på promenad :?:

Fortsatt lycka till :!:
/Mia
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag säger precis som Miar70. Nu ska du ha åtta timmar. Tvivla inte på att hon kan det, för det kan hon. Hon (och andra bäbisar runt fyra månader) har låg ämnesomsättning nattetid nu och är absolut kapabel till (minst!) så många timmar utan mat när hon sover. Sen slänger du in 11 eller 12 när du börjar med kvällsgröt, så kan du sas skjuta orosvargarna utan att de ens dyker upp. :wink:

TorsMammas superförstärkta nattmacka är också ett tips, utpumpad mjölk med ersättningspulver när flaskan väl accepteras. Här ger det 10 timmar och dålig aptit till frukost... :shock: :lol:

Slutluren skiter sig nu och då här med. Den går bättre nu när jag inte vagnar någonting när han ska sova. Ramsar och dunkar i handtaget bara. Annars ger jag honom 45-60 eller vad han själv gör, och kastar vid behov in en 20 minuters extra innan pyjamas och nattslurk, DÅ vagnar jag ända in i sömnen.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorpSara skrev: TorsMammas superförstärkta nattmacka är också ett tips, utpumpad mjölk med ersättningspulver när flaskan väl accepteras. Här ger det 10 timmar och dålig aptit till frukost... :shock: :lol:
Tackar och bugar :lol: måste väl snart packetera denna macka med varningsskylt kan jag tänka mig.... :oops: :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D :heart: Nåja, frukosten går ner, men inte så ivrigt...
mf

Inlägg av mf »

Jag blir så glad över era uppmuntrande svar! :D

Flaskproblemet kvarstår, det funkar ibland om hon är precis nyvaken, då går det. Igår kortade jag sovtiden till 16-16.45 och gav en 20-minutare 18.30-18.50, varpå jag kunde klämma i henne en flaskportion - för nattsömnen tänkte jag. Jag tänkte börja med nattmål kl. 04 istället, vilket jag gjorde, men jag var tvungen att vagna två gånger där mellan 02-04.

Jag skulle vilja prova ett nytt schema, kan det här funka:

06-08 mat, umgänge
08-9.30 sova
9.30-11.30 mat, umgänge
11.30-12.15 lur
12.15-14 mat,umgänge
14-16 sova
16-18 mat, umgänge
18-18.45 lur
18.45-20 slurk, bad, umgänge
nattslurk 04.00

Är det ok att börja köra imorgon eller bör jag vänta tills nätterna är stensäkra??!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mf!

Egentligen ska man inte hålla på och ändra tiderna hela tiden, barnet kan bli lätt förvirrat :?
Om du bestämmer dig för det här nya schemat, så gäller det att du verkligen bestämmer dig, och inte provar eller testar! Minst tre-fyra dagar innan du ens funderar på att justera, ge det hela en riktig chans att sätta sig :!:

Bra jobbat :thumbsup: med flaskmatningen, du verkar ha hittat er "grej" med matning i halvvaket tillstånd :wink: Snart tar hon den när som :!:

/Mia
mf

Inlägg av mf »

Ja ok, vi börjar köra schemat från och med idag! Inga försiktiga försök här inte!!!

Natten till idag var konstigt nog som i början på kuren, hon vaknade stup i ett!!! Är det vanligt att det liksom tar ett steg tillbaka ibland?

Jag funderade också på mattiderna, är det så att man ska ge maten inom en timme? Typ mellan 9.30-10.30, sen bara umgås till sovstunden börjar 11.30??! För om man ger mat senare blir det ju liksom inte alls mat var 3:e 4:e timme??!! Behöver hon liksom få mat varje gång hon vaknar??

Många frågor blir det...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej mf :D
mf skrev:Är det vanligt att det liksom tar ett steg tillbaka ibland?
Ja, det är jättevanligt, håll bara kursen nu :!:

Om matningen: ja, håll matningen inom en timme! Hon är stora damen nu, och ska klara att äta färdigt inom en timme. Min Frida är tre månader nu, och vi gör så att jag ger brösten när hon vaknar, det tar ca 20 minuter med bägge tuttarna och rapning mellan. Sen byter vi, busar, sjunger pysslar på lite i en halvtimme, sen fyller jag på med flaska, ca 150 ml. Det går fort, max tio minuter. Efter det är hon jättemätt och pigg, och orkar glatt vara med i minst en timme till :!: Måltiden räknar du från det hon äter första omgången, inte när du fyller på!
Om du ska ge henne direkt när hon vaknar eller inte, vet du bäst! Jag har alltid matat mins små direkt när de vaknat, medans andra kan vänta både en halvtimme eller en timme, innan matning! Är hon hungrig ger du henne, annars kanske ni kan vänta!

/Mia
mf

Inlägg av mf »

Jo en sak till...

Sofie har börjat "lägga till" sig själv efter tillrättaläggandet så att hon liksom lutar sig på armbågarna och så ligger hon och nafsar på dom välsmakande små händerna!

Det verkar dels störa henne när hon sas "glider av" och dels får jag en känsla av att det får henne att minnas hur mysigt det är att ligga och "snutta" - och därmed fråga sig : varför gör inte jag det just nu??!!

Tips? Kommentarer?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

mf skrev:Det verkar dels störa henne när hon sas "glider av" och dels får jag en känsla av att det får henne att minnas hur mysigt det är att ligga och "snutta" - och därmed fråga sig : varför gör inte jag det just nu??!!
haha :D :lol: du är för go :D
Nej, jag tror inte hon ligger och funderar på det, snarare har hon hittat sina händer, och snart har du nog en tumsugare av rang :wink: Min Alice sög på underarmen :shock: mellan 4 och 10 månaders ålder, så kraftigt att hon fick blåmärken (sugmärken). Men hon var nöjd...
Hon utvecklas nu i ett rasande tempo, och lär sig snabbt hålla reda på små händerna :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"