Hur kurar jag min 2,5-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
niquilota

Hur kurar jag min 2,5-åring?

Inlägg av niquilota »

Hej alla! :)

Jag är ny användare här på forumet, men har varit inne och läst och studerat tidigare. Har nu en fråga ang min kille som är 2,5 om några veckor. Sedan födseln har han sovit katastrofalt dåligt, de första månderna sov han 8-10h/dygn och skrek sig igenom tillvaron. Vi hade ingen aning om hur vi skulle göra och fick dåliga råd av bvc och andra. Han har förstås varit svår att få i mat också. Många ggr har jag ledset önskar att jag vetat då vad jag vet nu ...

Hur som helst, han sover oftast gott hela natten (20-07) nuförtiden, men vi har två problem. Han har svårt att somna före kl 20 och när han vaknar tidigt har jag inga verktyg att använda. Lägger jag honom kl 20 somnar han utan protester, men om jag försöker lägga honom mellan 19 och 19.30 så antingen gallskriker han eller försöker med alla tricks han kan. Till saken hör väl att han har kommit ordentligt in i trotsen. Han är också en synnerligen aktiv och energisk person som måste "jobba" mycket på dagarna för att bli ordentligt trött. Han sover fortfarande ordenligt (1,5-2h) på dagarna och då är det inga problem att lägga. Han är också fortfarande knepig med maten men det går bättre och bättre.

Min fråga är nu hur jag ska göra för att få ett verktyg att använda. Ska jag kura enligt konstens alla regler eller någon modifierad version? Jag tänker mig att "goddag yxskaft" känns lite orättvist mot honom eftersom han gärna resonerar om saker, eller är det bara att köra på? När han börjar med alla sina tricks och ska ha täcke på/täcke av, papper till näsan, tofflor på/tofflor av, etc, etc, ska jag lyssna på det? Hittills har det varit så att när vi har tillgodosett hans önskemål så brukar han lägga sig att sova, men det känns ju inte rätt att han ska "styra" så. (Ska kolla i boken förresten om "Tricksaren", kom på det nu).

Vi har också en tjej på 5 månader som vi har tänkt kura ordentligt inom kort, ska vi göra på samma sätt med båda? Jag har letat men faktiskt inte hittat något om hur man gör med de större så jag vore mycket tacksam för hjälp här.

Kan också tillägga att jag kör nu exakt schema med båda två och avviker inte mer än med marginalkvart på dagarna. Killen har mycket social delaktighet som han verkligen gillar, vi jobbar mycket med trotset med de verktyg som finns (paktar, handen-om-handen, etc) och det fungerar bättre och bättre. På kvällarna badar vi, på med pyjamas, en flaska välling, skratt-till-godnatt och sedan läggning. Något att ändra på där?

Jätteglad för all hjälp jag kan få!
/Annika (mamma till Calle 0409 och Cajsa 0609)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen :!:

Har inte tid med annat än att länka nu, här är länken till att kura äldre barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43

och verktygslådan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

Läs det här och återkom sen :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
niquilota

Inlägg av niquilota »

Tack Miar70!

Om jag förstår det rätt så ska jag alltså bara använda tillrättaläggandet och sedan träna in ramsa? Och strunta i allt han pratar om och håller på med? Någon som vet hur lång tid man kan förvänta sig att det ska ta då innan han fattar och ramsan "tar"?

Undrar också över sömnbehovet. Han sover oftast 11 h natt och 1,5 h dag, vilket gör 12,5. Ibland sover han 2 h dag så det blir 13. Vad jag kan se är det 13,5 under andra året, men sedan då? Kan det räcka med att vi lägger honom 20 och att han vaknar 07? Jag skulle ju gärna se att han la sig tidigare, för allas skull, men då är han så vansinnigt ledsen (inte arg) oftast så det skär i hjärtat.

Jag funderar lite på om det faktum att han verkar få någon timme för lite kan göra att han är så svår att hantera. Han är fruktansvärt aktiv och jag är ofta rädd att han ska skada sig själv, framförallt på eftermiddagarna. Han springer som en galning och kastar sig helt ohämmat från möbler och klättrar på allt. Ibland är jag faktiskt rädd att han ska bryta nacken av sig när han landar på hakan och kroppen liksom fortsätter över ... :( Eller är det helt andra saker det handlar om?

Annika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :!:

Din lille trixare :wink: kommer väldigt fort att anamma ramsan och läggningen, om du har rätt attityd och inte vacklar! Se till att kissning, vattendrickning och diskussioner är innan läggning, sen är det goddag yxskaft som gäller, när han ligger i sängen :!:

Visst kan du ha natt mellan 19-7, precis som med allt annat är det viktigaste att du har rätt attityd :!:
Det här med dagvilan är ju lite olika i den här åldern, mina barn har slutat sova middag mellan 2,5-3 års ålder.
Visst har du rätt i att det är så, att han kan bli överaktiv av för lite sömn. SÅ jag skulle tipsa om 12 timmars natt och 45 min. middagsvila!
Det viktiga är att du håller schemat, och väcker till morgonen också, så att han ser att det är DU som har koll på klockan, så att han kan sova i lugn och ro!

Och plugga på ordentligt, så du är laddad till tänderna när ni sätter igång :D :!:

Fråga på om det är nåt oklart :wink:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
niquilota

Inlägg av niquilota »

Hallå!

Här kommer en liten rapport efter första kvällen och natten med kur på stora killen:

Vi skrattade järnet innan läggdagsoch lade honom i sängen. Jag försökte solfjädra honom men då blev han arg och sa upprört "inte puttas!", så jag lade ner det. Sedan ramsa enligt anvisningar och efter 10 minuter sov han som en stock! Halleluja! Man vågar knappt tro att det är sant ...

Morgonen började med glatt humör i sängen kl 06.45 och kl 07 "väckte" jag honom med stor show. Han har alltså sovit 19.10 - 06.45! Varför har vi inte gjort detta tidigare??? Det finns ju verkligen ingen anledning alls att han ska vara uppe till 20.

Till saken hör att vi har "försökt" kura honom flera ggr, men jag har uppenbarligen inte haft rätt attityd och inte klarat av att genomföra det. Igår kväll kändes det verkligen som om han fattade att det var inget att diskutera, han behövde inte hålla med allt krångel. Han verkade närmast lättad över att bara kunna lägga sig och sova och det är väl det som är själva idén. :)

Vad glad och stolt jag känner mig nu! Känner mig också peppad inför att kura lillasyster (som fick två tänder igår och har skrikit hela natten ...). :D

/Annika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

niquilota skrev: Till saken hör att vi har "försökt" kura honom flera ggr, men jag har uppenbarligen inte haft rätt attityd och inte klarat av att genomföra det. Igår kväll kändes det verkligen som om han fattade att det var inget att diskutera, han behövde inte hålla med allt krångel. Han verkade närmast lättad över att bara kunna lägga sig och sova och det är väl det som är själva idén. :)
Så sant, så sant :D

Toppenbra jobbat :thumbsup: Å så skönt för lilleman :wink: Härliga nyheter :D :!:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej raring :lol:!
Det var väl det jag visste :D 8) - men du behövde höra det en gång till - och se vad bra du och sötnosen kan då! Nu ska du se att även lilltufsan snart sover så gott (oavsett tänder och annat) i samma rum som sötnosen. Och tänk vilka härliga kvällar ni får då igen! Jag är stolt över dig, jag också :heart: =D>!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
niquilota

Inlägg av niquilota »

Och ikväll tog det 5 minuter ... Jag är mållös!

:wink: Ewa! Hoppas hon kryar på sig snabbt!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Och jag säger bara det:

:lol: :heart: :lol:

Och en sak till:

Pris och beröm :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "