Jag är ny användare här på forumet, men har varit inne och läst och studerat tidigare. Har nu en fråga ang min kille som är 2,5 om några veckor. Sedan födseln har han sovit katastrofalt dåligt, de första månderna sov han 8-10h/dygn och skrek sig igenom tillvaron. Vi hade ingen aning om hur vi skulle göra och fick dåliga råd av bvc och andra. Han har förstås varit svår att få i mat också. Många ggr har jag ledset önskar att jag vetat då vad jag vet nu ...
Hur som helst, han sover oftast gott hela natten (20-07) nuförtiden, men vi har två problem. Han har svårt att somna före kl 20 och när han vaknar tidigt har jag inga verktyg att använda. Lägger jag honom kl 20 somnar han utan protester, men om jag försöker lägga honom mellan 19 och 19.30 så antingen gallskriker han eller försöker med alla tricks han kan. Till saken hör väl att han har kommit ordentligt in i trotsen. Han är också en synnerligen aktiv och energisk person som måste "jobba" mycket på dagarna för att bli ordentligt trött. Han sover fortfarande ordenligt (1,5-2h) på dagarna och då är det inga problem att lägga. Han är också fortfarande knepig med maten men det går bättre och bättre.
Min fråga är nu hur jag ska göra för att få ett verktyg att använda. Ska jag kura enligt konstens alla regler eller någon modifierad version? Jag tänker mig att "goddag yxskaft" känns lite orättvist mot honom eftersom han gärna resonerar om saker, eller är det bara att köra på? När han börjar med alla sina tricks och ska ha täcke på/täcke av, papper till näsan, tofflor på/tofflor av, etc, etc, ska jag lyssna på det? Hittills har det varit så att när vi har tillgodosett hans önskemål så brukar han lägga sig att sova, men det känns ju inte rätt att han ska "styra" så. (Ska kolla i boken förresten om "Tricksaren", kom på det nu).
Vi har också en tjej på 5 månader som vi har tänkt kura ordentligt inom kort, ska vi göra på samma sätt med båda? Jag har letat men faktiskt inte hittat något om hur man gör med de större så jag vore mycket tacksam för hjälp här.
Kan också tillägga att jag kör nu exakt schema med båda två och avviker inte mer än med marginalkvart på dagarna. Killen har mycket social delaktighet som han verkligen gillar, vi jobbar mycket med trotset med de verktyg som finns (paktar, handen-om-handen, etc) och det fungerar bättre och bättre. På kvällarna badar vi, på med pyjamas, en flaska välling, skratt-till-godnatt och sedan läggning. Något att ändra på där?
Jätteglad för all hjälp jag kan få!
/Annika (mamma till Calle 0409 och Cajsa 0609)