sova i vagn inne...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

sova i vagn inne...

Inlägg av JH »

Pga det hemska vädret har jag nu för första gången provat att under den långa lunchluren låta Elsa somna i vagnen inomhus, iklädd fleeceoverall och mössa (i sitt rum med fönstret öppet). Jag låter henne sova där 30-45 min, sen går vi ut. På så sätt behöver jag inte knalla runt i 1,5 timme, men vi kommer båda ändå ut. När hon vaknar så sätter jag henne upp och så brukar vi gå och handla.

:arrow: Min fråga gäller hur jag ska göra vid läggningen. Ska jag ramsa eller inte? Förut så la jag henne i vagnen och tog hissen ner och gick ut direkt, då somnade hon oftast på väg ut, men då ramsade jag ju INTE. Hon är väldigt van att somna i vagnen på den här tiden - sover på sidan. När jag vänder henne till sidoläge i vagnen så brukar hon oftast le litegrand och sen gosa in sig i kudden, sucka och somna. Ska jag ändå ramsa, eftersom vi nu INTE går ut direkt? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Vilket strålande bra tips! Det ska jag göra nån dag när man kanske måste ut i mitten av sovpasset. På med overallen inne och sova med fönstret på vid gavel. Så får man vädra hela bostaden på en gång också! Kanonbra.

Jag skulle nog ha ramsat om jag vore du. Försökt fått henne att somna utan att dra omkring vagnen, som om hon hade somnat i sin säng.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Inlägg av JH »

:D Visst är det fiffigt! :D (Tack Lotta sthlm för tipset!)

Ja, jag borde väl ramsa då... :oops: Det är ju sagt att man INTE ska ramsa ute i vagnen, men hon är ju faktiskt inne i en stillastående vagn. Kändes bara konstigt att göra det vid ett tillfälle då jag inte brukar...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Man behöver inte komplicera saker och ting. :wink:

När jag lägger flickorna att sova middag, säger jag kort och gott
"-Nu ska vi sova middag", och så går jag.

Säg en liten mjuk ramsa, om det känns bra, annars gör du det inte.

Är hon van att somna bara för att vagnen rullar, så BEHÖVER du konkret ta till ramsning, för att hon ska vänja sig av med det. (Om det stör DIG vill säga)

En anekdot från Claras "barndom"...:
Jag gick några varv runt huset, hon somnade och jag gick därifrån.
När hon blev runt 1 år, blev det fler och fler varv runt huset...
En dag var jag uppe i 17 varv runt huset, och hon sov inte ändå :roll: , och då förstod jag att detta går inte! :oops:
Ställde henne kallt vid husgaveln, satte mig på en stol bakom, så hon inte såg mig, och ramsade.
Det tog 2 middagslurar innan hon "fattade" :wink:

Sedan dess hänger ramsan i, bara som en påminnelse, och det har funkat sedan dess.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Inlägg av JH »

Förut var hon van att somna för att vagnen rullade, och då "vågade" :oops: jag aldrig göra så här. Nu verkar det som att själva tillrättaläggandet (sidoläge med filt över) verkar vara det som gör att hon somnar :D .

Säger nog en liten mjuk bekräftelse och låter henne vara sen! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Låter bra :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"