Nya frågor?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
beckafisk

Nya frågor?

Inlägg av beckafisk »

Hej hej!
Vi har kurat vår son ( 5 månader) vid nyår och vagnat honom. Han har sovit bra, knappt vaknat på natten alls och varit lätt att trösta. han sover 10 timmar per natt.

Nu har vi bytt till spjälsäng och haft en del stökiga nätter då han vaknat ca 2 ggr. Kan det bero på att han är ovan vid spjälsängen? Kan man göra den mysigare på något sätt. han vänder sig till ryggläge när han vaknar och blir arg/ledsen.
Vi är lite villrådiga. Vagningen har fungerat jättebra. Buffade i natt efter att vi försökt med ramsning i någon halvtimme och det gick bra. Han somnade bums. Men senare försökte jag med buffning igen och han blev bara arg.

Han bajsade också i natt vilket han aldrig gjort på natten förrut. Vi bytte i spjälsängen.

Tack för er hjälp! :)
/Rebecka
beckafisk
Mamma till Isak f?dd 040823
Kurad 050102
Vi kurar just nu om eftersom vi varit slappa!
JH

Inlägg av JH »

Hej beckafisk!

Använder ni ramsa? Hur har ni kurat? Om ni började kuren vid nyår, så borde ni för länge sedan ha slutat med vagning! I spjälsängen så ska buffning bara vara VERKLIG kristilldelning, alltså ingenting ni dagligen använder för att få honom att somna och somna om.

Har du läst ALLT om SHN här på sidan? Gör det annars! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
beckafisk

Inlägg av beckafisk »

Vi har vagnat den första månaden och börjat med ramsan först nu eftersom vår son var förtidigt född alltså under 4 mån när vi började.
Vi kanske borde avvakta hans skrik mer och inte gå in så ofta som vi gör. han har sovit så bra på nätterna så vi har inte behövt vagna, men nu protesterar han mer ljudligt så att säga.
beckafisk
Kurad 050102
JH

Inlägg av JH »

Hur gammal är han? Du kan lägga in det i din profil längst ner, så blir det lättare att svara på dina frågor! :D Jag antog bara att han var över 4 månader när ni började, och då ska ju ramsan ta över snabbt....

Att avvakta är dock det ni borde göra tror jag, annars riskerar ni att fastna i "vagnträsket" :D som många här inne har gjort!. Introducera också ramsa och ÖVA på den! Glöm inte bekräftelseramsan!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
beckafisk

Inlägg av beckafisk »

Tack för hjälpen!
Ja vi har slarvat med bekräftelse ramsan. Det ska jag genast årgärda.
beckafisk
Kurad 050102
JH

Inlägg av JH »

Det var så lite så! :D

Läs gärna på mer här på sidan (Lathund, Tips på vägen etc) om HUR man ramsar!! Jätteviktigt om det ska funka! Eftersom han inte är så van vid ramsan så var beredd på att han kanske störs av den i början, framförallt av bekräftelseramsan. Men fortsätt och var konsekvent i ramsandet så sitter det så småningom!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
beckafisk

Inlägg av beckafisk »

I natt vaknade Isak bara en gång. Lät lugnare än natten innan. Jag vet inte riktigt om jag ramsar helt rätt, men använde mig av bekräftelseramsan. Och med hjälp av lite buffning och ramsa somnade han om efter ca 45 min. Fler som har den erfarenheten av 2:a natten?
När brukar ni andra ramsa låååångsamt?
beckafisk
Kurad 050102
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej beckafisk!
Jag säger bara: backa backa backa! Han kan ju det här, nu frågar han om den nya sovplatsen är på allvar, ska han verkligen sova här? Och då ska ni svara: ja, du ska sova där, allt är i sin ordning, precis så ska det vara". Det gör ni inte genom att vara inne i rummet eller ramsa stup i ett (om ni nu gör det), ut med er och tagga ner! Lugn och stadig ramsa, med lite tryck i rösten, gärna med ett leende på läpparna. mjuk och smeksam om han verkar lite ledsen och inte protesterar särskilt högljutt, glad och kavat och i förbigånede om han är högljutt argsint ledsenarg och viktigast av allt, sedan avvakta avvakta avvakta. Han måste få chansen att lugna sig själv. Tystnar han så ska ni relativt snabbt dit med den bombastiska orgien i berömmande, smeksam, ljuvlig bekräftelseramsa så att han otvetydigt vet när han gör rätt. Om han lugnar sig redan när ni börjar ramsa högt och med rejält magstöd så drar ni ner tonen i tredje eller fjärde versen till en mjuk och smeksam bekräftelseton så kanske ni inte behöver dra någon bekräftelse alls efteråt, ni ska ju bara ha sista ordet. Lycka till med fortsättningen, det här strulet är över på nolltid!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"