ramsan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :D Två juveler på samma år - det är ju bara för härligt :!: Vilken lycka för dem :heart: - också!

:D Havet - klart du ska kunna lägga din lilla älskling glad. Han behöver inte tokskratta för det men han ska vara glad. Riktigt glad. Och sedan är det som Lua skriver, det är nattningen / läggningen som ska gå på två minuter, inte mer.

Sedan är inte det viktigaste att lilla barnet sover varenda minut han "ska". Det viktigaste är att han har de trevliga förutsättningarna :wink: :lol: Så ge honom dem. Det kan du :!:

Och nej, det är inte meningen att han ska skrika innan han somnar. Han ska somna nöjd, om och när han nu ska föreställa färdigkurad. Men det är helt och hållet din attityd som avgör saken här. Är du det minsta irriterad på att han inte somnar genast och somnar glad, så gör han det inte. Tänk dig själv - om din ömme barnafar "nattade" dig irriterat och med negativa förväntningar (hon kommer säkert att börja krångla, hon kommer säkert att börja bråka med mig, jag har säkert gjort något fel nu igen :evil: ) så skulle det inte vara så roligt för någon, häller ur :?: (Barnbarnsuttryck.)

Så Attityden av tveklös självklarhet, eller stämningen, kan man också säga - den glada, lugna, kärleksfulla stämningen där folk är lätta på handen och bär sig åt som om allting är den naturligaste sak i världen och hur bra och rätt och trevligt som helst - är A och O :idea:

Jag tycker gott ni kan flytta honom till eget rum. Han kan behöva vara i fred mera. Tycker du att rummet ligger för långt bort, så långt att "vi inte hinner fram till hans rum innan han har börjat skrika upp sig för mycket", vilket låter lite egendomligt i mina öron - pratar vi olika hus här :?: - så installera en babywatch.

"Vi brukar säga en vers åt gången, för ibland räcker det med det, men ibland så måste vi upprepa den flera gånger. Hur mycket skall man låta honom skrika upp sig innan man ramsar på nytt på natten", undrar du. Jag tycker det låter lite förvirrat, det hela. Han ska inte skrika upp sig alls utan ramsan ska nå fram, och till det brukar behövas att man ramsar x4, som ett fyrfaldigt leve, utan att "fråga" själv mellan verserna eller invänta bekräftelse. Tonfallet i ramsan måste naturligtvis avpassas efter barnets sätt att fråga, undra och reagera. Det handlar om kommunikation här.

Förstår du :?:

"Samtidigt så läser jag också överallt att man ska sätta på hög musik för att avleda"- ja, avleda sin egen överkoncentration och lära sig låta barnet vara i fred. Musiken av avpersonaliserande. Man är inte alltid Guds enda välsignelse för sitt lilla barn. Faktum är att man stör, ofta nog, även om tanken kanske inte är särskilt smickrande.

Speciellt stör ens överkoncentrerade öron som klättrar upp i spjälsängen i sällskap med ett gäng orosvargar, och är dessa då irriterade dessutom, är det inte lätt för lilla barnet att komma i ro :shock:

"Man ska inte ingripa förrän man själv inte orkar höra mer skrik. Vad innebär detta?" Det där har du förstått fel. Jag förklarar gärna om du verkligen vill veta, men då får du - ursäkta min franska :!: - gnälla lite mindre :oops: Då får du se lite mera konstruktivt på saker och ting.

För att ge ditt lilla barn den underbara sömn som han njuter och vill ha och mår så bra av, det är verkligen något av det mest konstruktiva du kan göra.

Så gläd dig, och gläd mig :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Havet

Inlägg av Havet »

Hej Anna,

Tusen tack för ditt svar och jag ber om ursäkt för att jag uppfattas som gnällig, det var inte min mening. Jag har bara så svårt att förklara mig i skrift och då låter allt lite överdrivet och stort. :oops:

Jag tycker att jag gör likadant på dagen som på kvällen, förutom att jag inte får honom att skratta innan läggning, bara glad. Får man busa och gosa med honom i sängen :?: Jag kanske har fått det om bakfoten att man busar på väg till sängen och sedan skall man bara lägga dem tillrätta isängen och gå ut med ramsan. :?
Jag ska alltså inte lämna rummet med ramsan förrän han ligger lugn och avslappnad, är det korrekt :?: 8-[

Det ska alltså inte vara något skrikande alls, vilket är vårt mål, men har inte nått dit än, trots att vi har hållt på i tre veckor idag! :oops:

Tack för all hjälp och goda råd, jag skall verkligen, verkligen få Oskar att somna nöjd även på dagarna.

///Havet :)
Föräldrar till Oskar Aug-06
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Havet skrev:Jag kanske har fått det om bakfoten att man busar på väg till sängen och sedan skall man bara lägga dem tillrätta isängen och gå ut med ramsan. :?
:D Det är riktigt :!: Inte dröja kvar på tröskeln, än värre vid sängen. Det är ramsan som ska göra susen. Utanför dörren får man följa upp, påminna - i nödfall. Se Lathunden :wink: (Igen och igen och igen :roll: )

Ack ja, vi ser vad kommunikationssvårigheter kan leda till :shock:

Du måste verkligen UT. Med både ramsa och Attityd av Självklarhet, där du överför till honom att det är alldeles underbart härligt att få sova så gott och att en ny jättekul morgon väntar :lol:

Ta klockan till din bästa vän. Försök dra tillbaks jättekoncentrationen på lille Oskar och flytta över den till klockan, så att du verkligen håller tiderna och ser det som så viktigt som det är att han blir sin egen lilla klocka till slut. Då slipper du en miljon frågor och lika många protester :wink: Och du slipper hela tiden tänka: "Å, varför är han inte glad... Vad gör jag för fel..." och kan tänka i stället: "Aha, han har inte riktigt lärt sig klockan än. Det kommer."

Tack för ljusare syn och gladare ton - det är det som ska till :wink: :lol:

PS Ett bra knep inte minst för ens egen sinnesros skull är att göra ramsan riktigt hurtig och käck. x4, utan dröjsmål mellan "verserna". Tjolahopp :lol:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Havet!

Vilka bra svar du fått av Anna! :heart: Nu ser jag fram emot rapporter!

Kram och ha en glad, bra dag!

/Lua. :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag tänkte ge dig lite input i din schemafundering:
1. Det är inte säkert att du kan kopiera ett schema rakt av. Din lilla skrutt kanske är värsta tröttisen på förmiddagen men piggare på eftermiddagen, eller tvärt om. Då blir det enklare, och enklare läggningar, om du anpassar ert schema efter det.
2. Min lilla skrutt är också född i augusti och hon klarar nu att vara vaken nästan 3h i sträck. Det är direkt efter långa lunchluren på tidig förmiddag. Dom andra passen är hon vaken 1.5, 2.5 och 2.5.
Så kanske är han inte färdig för att sova än? Vill vara med i vardagen med dig/er lite mer.

Ha det gött!
Havet

dagslurarna kronglar fortfarande efter 1 månad.

Inlägg av Havet »

Hej på er alla och tack i efterskott.
Jag har inte svarat tidigare för jag har haft som mål att skriva först när allt gick bra och det har det tyvärr inte gjort än :( . Trotts ATTITYD så har vi inte kommit dit vi vill. :cry:

Oskar är fortfarande JÄTTELÄTT att lägga på kvällen, och nu har han även sovit sig igenom vargtimmen två nätter irad :D Det känns så himla bra att något man gör fungerar till fullo :!:

Men, att lägga honom på dagarna är ett krig, mer eller mindre skrik varje gång :(. Han måste även sövas om minst en gång varje lur.
Vi har tillslut fått honom att skratta när vi ska lägga honom, men så fort vi lägger ner honom i sängen börjar han skrika.
Nu är Oskar 5 månader och vi tänkte att vi kanske ska lägga om schemat, det sitter ju ändå inte, jag menar han har inte blivit sin egen lille klocka på över en månad nu. Är det en dum ide :?: :? Kan det bli lättare att söva honom då tro :?:

Vårt schema ser ut som så här.
07.00 väckning och ammning
08.30-10.00 (1,5h) sova i sängen (vaknar nu ca 2ggr)
10.15 ammning
11.30-13.00 sova i vagnen ute (1,5h, på rygg) vaknar oftast 1 gång)
13.15 gröt + ammning
15.00-15.45 sova i sängen (45min) sover max 40 minuter
16.00 ammning
17.45-18.30 sova i sängen (45 min) sover max 40 minuter
19.00 ammning + ersättning i flaska
20.15 sover natt till 07.00 :sleep: :D

Har någon ett förslag till schema ändring?! :)

Ser fram emot att få lite svar och förslag.
Tack på förhand!
Kram Havet
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lite mycket sömn inplanerad här, tycker jag nog. Kolla Verktygslådan :wink: Jag får det till 15 tim 45 min. Det finns gott om schemaförslag (klistrad tråd i ämnet mat och sömn, Lathunden) :wink:

Härligt att läggningen går så galant :lol: Gläd er åt det och försök att inte överarbeta läggningarna på dagen. Se till att han är glad och skrattig innan och lägg honom sedan bara, sakligt (med snabbt men distinkt tillrättaläggande, följt av lätt solfjäderstryck) och gå ut med ramsan, bortvänd.

Gör sedan andra ljud i huset som hörs, och som inte har med honom att göra. Och störta blixtsnabbt iväg till de andra sjutton bebisarna, som verkligen vrålar som små grisar och behöver hjälp NU :!:

Har lilla älsklingen fått vad han behöver - och det har han ju :!: - så varken kan eller ska ni göra mer. Låt honom vara i fred [-X
Havet

Inlägg av Havet »

Hej Anna och tack för ditt svar. :)

Vi har nu lagt om Oskars schema och vi har kört det i två dagar nu. Det känns redan mycket bättre, :D men vågar inte säga för mycket än. [-o<

Vill bara få en liten påminnelse om hur vi ska agera på morgonen, om han vaknar och börjar skrika innan han ska gå upp. Ska vi ramsa på en gång när han börjar skrika, eller ska vi vänta i några minuter och se om han lugnar ner sig och somnar om :?:

Tack för att du finns, och ni alla andra också :!: :thumbsup:

Kram från Havet med familj :heart:
tove79

Inlägg av tove79 »

[quote="Havet"]

Vill bara få en liten påminnelse om hur vi ska agera på morgonen, om han vaknar och börjar skrika innan han ska gå upp. Ska vi ramsa på en gång när han börjar skrika, eller ska vi vänta i några minuter och se om han lugnar ner sig och somnar om :?:

quote]

Jag vågar mig på att svara, fast jag är en novis...
Avvakta alltid en extra stund på morgonen, gör små ljud av att iallafall ni sover (prassla med täcket, fluffa upp kudden), ramsa en gång med tonfallet "ja, det är natt fortfarande". Ignorera sen.
Delar ni rum bör du skärma av eller hänga för så han inte ser er.
Tänk, och förmedla i attityden; "På natten sover man, på natten händer ingenting."
När det sen är morgon, ställ en klocka för all önskvärd tydlighet, så händer det massor och allting är jättetrevligt! Umgänge, kärlek, bus, frukost och torr blöja! Innan klockan ringer händer ingenting, det är mörkt, tyst och tråkigt och man kan lika gärna somna om :wink:
Så kom vi tillrätta med de tidiga uppvaken, som verkligen var en plåga länge.
Lycka till!
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Havet

HJÄÄÄÄÄLP!

Inlägg av Havet »

Hej,
I mitt förra inlägg skrev jag att alltbörjar bli bra, men ack så fel jag hade. :cry: Efter schema ändringen gick det bra i två, tre dagar, men nu är allt tillbaka i gamla mönstret igen.
Fram tills nu har attityden vart på topp, men nyss rann den ut i sanden, nu finns den inte mer. Visst, jag är överlycklig att Oskar sover bra på natten och att han tycker att det är skönt att lägga sig på kvällen. :)

Nu känns det dock som att vi har kört "fem minuters metoden" i sex veckor under dagtid. Han skriker ungefär i tio minuter, sedan tar han ramsan och somnar. DETTA KÄNNS INTE RÄTT, VARKEN FÖR HONOM ELLER MIG! :cry:

Skäll nu inte på mig för guds skull, för det blir det deffinitivt inte bättre av. Jag har läst så ögonen blöder, men det hjälper inte. Jag har odlat attityden i mängder, men nu är det stopp.

Är vi de enda föräldrarna som har misslyckats, eller finns det någon annan där ute som har kännt likadant men tillslut har lyckats :?: :?: :?:

HJÄLP, jag behöver råd. Jag menar sex veckor, mitt hjärta blöder och jag kan inte tänka mig att Oskar mår bra av detta heller.

Snälla, snälla, hjälp, ge mig några konkreta råd. Be mig inte läsa här och där, det har inte hjälpt hittills.

Vårt schema ser nu ut som nedan. Oskar är 5,5 mån nu.
7.oo väckning och mat
9-9.45 sova säng
10 mellis
11.45 lunch med gröt
12.30-14 sover ute i vagnen
14.45 mellis
16.15-17 sover säng
17.30 middag med gröt
18.30 nattslurk
19.15 sover natt

Ser fram emot att höra av någon av er alla däe ute. [-o<

Kram Havet
Havet

Inlägg av Havet »

en fråga till bara; om Oskar ska sova 9-9.45 och han somnar kl 9.10, ska jag då väcka honom kl 9.45 ändå, eller ska han få sova till 9.55 (45 min) :?:
Kan det vara där vi gör fel :?: vi försöker alltid få Oskar att sova så länge han ska, bara det håller sig inom marginal kvarten. På så sätt kanske han aldrig lär sig klockan :?: :!:

:?: :?: :?:

Kram Havet
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Havet,

Jag har faktiskt i perioder när jag tycker att schemat lixom inte sitter som det skall, hållit på tiderna väldigt exakt. Dvs. jag lägger INTE tidigare oavsett och jag ger väldigt få marginalkvartar. :x

Har han somnat 5 min sent får han 5 min men inte mer. Detta just för att schemat inte skall börja glida :roll: Jag försöker att hålla tiderna strikt i ca. 3 dagar och ser hur det går, men min erfarenhet är att ju hårdare jag håller schemat desto bättre håller han det :wink:

Ps. En dålig dag kan alla ha så det är inget man hänger upp sig på, men så är det "en gång, ingen gång" "2 gånger en gång,gång..." Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Havet

Inlägg av Havet »

Hej,
Är det någon som har några svar och tips till mina två föregående frågor? [-o<
Kram Havet
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanske hittar jag inte just de två frågorna du menar. Då får du förtydliga.

Om han skriker när han läggs och skriker i tio minuter varje gång, är jag lika missnöjd som någonsin du.

Verktygen finns för att barnet INTE ska skrika. Man somnar inte särskilt bra när man skriker så det måste så att säga bort först. Man somnar inte när man är spänd i kroppen heller. Tanken med Sova hela natten-kuren är att barnet ska lugnas där det ligger.

Med ett barn som "fastnat" i skrikande vid eller före varje dagslur kan man naturligtvis inte vänta och göra ingenting. Mönstret måste brytas.

Ramsa alltså direkt och det ska vara en ramsa som är mycket stark, glad men inte jamsig, rytmmisk så man kan stampa takten till den, och rejält punktsättande på slutet (kan behövas både x6 och x8 någon gång). EFTER det avvaktar man och låter barnet reagera - ja, man gör som det står i Lathunden. Vid behov påminner man men då ska det ha gått längre tid som man inte ramsade, om du förstår vad jag menar. Och varje gång går man ifrån, bortvänd, och tar med sig orosvargarna som frestar en att fika efter barnets bekräftelse. Man drar sig till minnes som ett mantra varje gång att det är man själv som ska bekräfta det som är rätt och riktigt för barnet, inte barnet som ska bekräfta det som är rätt och riktigt för en själv.

Räcker ramsan absolut inte till en början (för här behövs en minikur, en dagslurskur) finns andra verktyg. Solfjädern inte minst - ändå tills barnet är både tyst och sömntungt i hela lilla kroppen.

Man ska naturligtvis inte överarbeta och springa in och ut och störa och härja. Men det mamn gör, ska man göra ordentligt. Bestämmer man sig för att solfjädra ska man ha för ögonen det det hela syftar till och inte ge sig med mindre än man är där.

Går man in för att ramsan ska ta över helt och vara allenarådande, ger man sig inte förrän den tar. Den ska ha sista ordet.

Och så vidare.

Förstår du?

Gå nu inte i den tristaste av alla fällor - "finns det fler som har misslyckats?" Vad skulle det hjälpa dig och framför allt, vad skulle det hjälpa lilla barnet? Du är inte ända framme än, men du är långt över halvvägs. Han har sina nätter. Han har sina lurar också om än med tio minuters skrik på varje vilket är tio minuter för mycket, men han somnar ju faktiskt, om än på ett tråkigt vis.

Gör det viset bättre :!: Det kan du :!: :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"