Kura drygt 3 månaders
Nu är jag helt utmattad, mest psykiskt förstås. Det hela känns fruktansvärt jobbigt och jag skulle bara vilja lägga mig ner och grina!!!
Igår på dagen så kunde vi inte följa scemat för hon fick feber och vi var tvugna att åka till läkaren och ta urinprov etc etc så rutinerna (som iofs inte hade hunnit bli några rutiner) kunde inte följas. Kanske ledde det till att hon inte fick i sig ordentligt med mat?
En enda positiv sak igår var att hon faktiskt slurpade i sig typ 3ml bröstmjölk från flaskan. Men det värsta är att mjölken har börjat sina sen jag började kuren så jag kan absolut inte pumpa ut en hel flaska att ge henne!!!
Bara elände!!! ](*,)
Hon vaknade välinte lika många gångersom första natten, med ingen positiv förändring har skett iallafall. Jag börjar känna mig desperat!!!!!
Igår på dagen så kunde vi inte följa scemat för hon fick feber och vi var tvugna att åka till läkaren och ta urinprov etc etc så rutinerna (som iofs inte hade hunnit bli några rutiner) kunde inte följas. Kanske ledde det till att hon inte fick i sig ordentligt med mat?
En enda positiv sak igår var att hon faktiskt slurpade i sig typ 3ml bröstmjölk från flaskan. Men det värsta är att mjölken har börjat sina sen jag började kuren så jag kan absolut inte pumpa ut en hel flaska att ge henne!!!
Bara elände!!! ](*,)
Hon vaknade välinte lika många gångersom första natten, med ingen positiv förändring har skett iallafall. Jag börjar känna mig desperat!!!!!
Malin, mamma till älsklingarna Anton
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Hej mf
Vilket elände
Men nu måste du försöka vända skutan rätt, och det går, det lovar jag dig
Först och främst måste du försöka leta fram attityden, den verkar ha smugit iväg på äventyr
Jag tror du själv är problemet på spåret - hon måste få mer mat
Du skriver att mjölken håller på att sina, men jag tror inte det, möjligen har hennes efterfrågan ökat och du har inte hunnit med i produktionen!
Jag kan lugan dig med, att om du vill amma så försvinner INTE mjölken om du ger henne tillägg!
Min Frida är 2 1/2 månad nu, och jag höll uppe amningen HELT i en vecka, pga av massor med strul, och var helt inne på att sluta amma. Hon fick bara flaska med tillägg, men så en dag tänkte jag att jag skulle prova att erbjuda henne bröstet! Det funkade jättebra, och hon "ammade upp" produktionen förvånansvärt snabbt, och nu ammar jag/ger tillägg 60-40 ungefär, och det funkar jättebra!
Så det viktiga, tycker jag
, är inte varifrån maten kommer, utan att bebisen verkligen är mätt! Annars går det inte att sova gott!
Så om jag får ge dig ett råd, så ge henne tillägg nu, efter varje amning, så mycket hon bara orkar, och en full dos till kvällen! Det är ingen fara att tuta och köra även om hon är sjuk, sova behöver hon ju göra ändå!
Jag förstår att du är trött och känner dig uppgiven, men du vet också att ni avverkat en bra bit, så att ge upp nu är inget bra alternativ, eller hur
mera mat!!!
rätt attityd - du VET att du gör rätt!!!
följa schemat!!!
Kram Mia
Vilket elände
Jag tror du själv är problemet på spåret - hon måste få mer mat
Jag kan lugan dig med, att om du vill amma så försvinner INTE mjölken om du ger henne tillägg!
Min Frida är 2 1/2 månad nu, och jag höll uppe amningen HELT i en vecka, pga av massor med strul, och var helt inne på att sluta amma. Hon fick bara flaska med tillägg, men så en dag tänkte jag att jag skulle prova att erbjuda henne bröstet! Det funkade jättebra, och hon "ammade upp" produktionen förvånansvärt snabbt, och nu ammar jag/ger tillägg 60-40 ungefär, och det funkar jättebra!
Så det viktiga, tycker jag
Så om jag får ge dig ett råd, så ge henne tillägg nu, efter varje amning, så mycket hon bara orkar, och en full dos till kvällen! Det är ingen fara att tuta och köra även om hon är sjuk, sova behöver hon ju göra ändå!
Jag förstår att du är trött och känner dig uppgiven, men du vet också att ni avverkat en bra bit, så att ge upp nu är inget bra alternativ, eller hur
Kram Mia
ang mat
Hejsan! Jag har inte någon säker sovere-ÄN men det ska bli inom snar framtid! MEN jag ville bara säga att när jag påbörjade kuren med min son, då knappt 4 månader så fick jag också mat problem, ammningen alltså...jag tror att det var för att jag började fokusera så mycket på mat, det hade jag ju aldrig gjort tidigare och jag tyckte att han åt så lite och jag kände mer och mer inre panik, varför äter han inte??!! Det vart iaf en låsing för mig och till sisst kände jag fjärilarna varje gång jag skulle amma och givetvis gick det inge bra..gossen vart ju förstås stressad av mig..Jag forsökte pumpa ut men ut kom 5ml..och panik fick jag förstås på morgonen när det inte ens spände i brösten efter 12 h vila..nu är det slut ammat tänkte jag och jag som tänkte amma minst ett år ju! Nåja jag pratade med min barnmorska och hon erbjod mig att prova nässpray som stimulera utdrivningsreflexen (den ligger i rummet min son sover i just nu så jag kan ej se vad den heter) och det hjälpte verkligen..vet ej omdet var psykist eller vad men efter ett par dagar var amningen normal igen(jag kan fortfarande inte pumpa ut får tillbaka låsningen och ut kommer på sin höjd 5ml, FAST jag HAR mjölk!)
Men oj vad långt det vart, hur som hellst jag är inget proffs eller så men jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och kanske stämmer det in på dig, jag ville iallafall skicka lite uppmuntran och säga av det löser sig nog för dig med! Hälsningar malin
mamma till tös 0201 och gosse 0609
Men oj vad långt det vart, hur som hellst jag är inget proffs eller så men jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och kanske stämmer det in på dig, jag ville iallafall skicka lite uppmuntran och säga av det löser sig nog för dig med! Hälsningar malin
mamma till tös 0201 och gosse 0609
Tack kära Mia för ditt svar!!!
Nej jag ska inte ge upp.. Hörrudu vad göra - nu sitter jag med Sofie i famnen som bara vägrar äta ersättning!!! Hon vrålar i högan sky och jag trugar med all Attityd jag kan frammana. Har hållit på i en kvart. Fortsätter ett tag till!!!'
Och tack Malin för svar - det känns exakt som mitt fall! Med tillhörande panikkänslor!!! Nu måste jag flaskmata på ett tag...
Nej jag ska inte ge upp.. Hörrudu vad göra - nu sitter jag med Sofie i famnen som bara vägrar äta ersättning!!! Hon vrålar i högan sky och jag trugar med all Attityd jag kan frammana. Har hållit på i en kvart. Fortsätter ett tag till!!!'
Och tack Malin för svar - det känns exakt som mitt fall! Med tillhörande panikkänslor!!! Nu måste jag flaskmata på ett tag...
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Vad skönt att du inte gett upp nu, så nära mål
Ja, det kan vara riktigt besvärligt att få till flaskmatningen, envisa som de är de små liven
Nu har du nog endera fått till det den här gången, eller tagit en paus...
Min fyra var verkligen en utmaning, vi höll på i tre dagar innan hon förstod att välling var GOTT
Men eftersom jag är en synnerligen tjurig mamma, så fick jag till det till slut
Några tips:
amma henne, och smyg in flasknappen utan att röra dig speciellt mycket.
gå med henne, och spela hög musik som du glatt sjunger med i, samtidigt som du håller flasknappen i hennes mun. Undvik att titta på henne, snegla bara i ögonvrån!
ge henne i sömnen, när hon sovit i 10 minuter vänder du henne och trattar i nappflaskan!
undvik att titta på henne när du flaskmatar i början! Risken är att du är orolig, och din blick kommer SÅÅÅÅ att avslöja din ev.oro och OM du tittar på henne så ler du stort och betryggande, även om hon skriker sig blå!
du kan börja med bröstmjölk i flaskan, om du vet att hon suger då, för att verkligen övertyga dig och henne om att hon KAN suga på flaskan! Sen kan du blanda bröstmjölk och ersättning!
Hmmm, om någon fler har tips om flaskmatning, så hoppa gärna in här
Och för öka mjölkproduktionen läste jag nånstans här om luzernthe! Någon som vet mer
Håller tummarna
/Mia
Ja, det kan vara riktigt besvärligt att få till flaskmatningen, envisa som de är de små liven
Nu har du nog endera fått till det den här gången, eller tagit en paus...
Min fyra var verkligen en utmaning, vi höll på i tre dagar innan hon förstod att välling var GOTT
Några tips:
Hmmm, om någon fler har tips om flaskmatning, så hoppa gärna in här
Och för öka mjölkproduktionen läste jag nånstans här om luzernthe! Någon som vet mer
Håller tummarna
/Mia
Suveränt med så många flask-knep!!!
Provade precis musikvarianten i 15 min. men resultatet blev stort elände och tandagnisslan (tandlös sådan)!!!
Nåväl, jag låter mig icke nedslås, till nästa mål ska jag köra blandningstaktiken. Det bara SKA GÅ!!!
Nåväl, jag låter mig icke nedslås, till nästa mål ska jag köra blandningstaktiken. Det bara SKA GÅ!!!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Ja nu börjar bli nervös inför natten här, men jag har inte lyckats alls med att ge henne flaska idag. Det slutar med att hon börjar gråta.. Men det går nog bättre imorgon. Jag menar det kommer att gå bättre imorgon
Just därför undrar jag - ska jag väcka henne en extra gång för nattmål tills hon kan ta flaskan och lägga sig lite mättare? Jag är nervös för att bli en riktig rugguggla mot mina underbara barn om det blir ännu en natt med 3 ggr/timmen. Eller ska jag ha is i magen????????
Just därför undrar jag - ska jag väcka henne en extra gång för nattmål tills hon kan ta flaskan och lägga sig lite mättare? Jag är nervös för att bli en riktig rugguggla mot mina underbara barn om det blir ännu en natt med 3 ggr/timmen. Eller ska jag ha is i magen????????
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
-
TorpSara
Här i huset kunde pappan introducera flaskan. Fanns det ingen äkta vara på noslängds avstånd så gick det utmärkt med flaska, första gångerna med mjölk och Attityden av självklarhet (tror inte att denna pappan hade på kartan att det inte skulle gå...
).
Nu kan vi båda mata. Vi ger ersättning till natten. Ammar 2x2, 100ml ersättning på det och så får han amma en skvätt till. (bottenlös?
)Då ska det mycket till om det inte stabiliserar sig. (Vi har också en ökningsfas)
Tro INTE att du sinar, det är precis tvärtom!
Nu kan vi båda mata. Vi ger ersättning till natten. Ammar 2x2, 100ml ersättning på det och så får han amma en skvätt till. (bottenlös?
Tro INTE att du sinar, det är precis tvärtom!
Jaaa, DET är ett toppentips, TorpSaraTorpSara skrev:Här i huset kunde pappan introducera flaskan. Fanns det ingen äkta vara på noslängds avstånd så gick det utmärkt med flaska
När min tvåa, som också var en tjurig tös
Visst hade de krigat ett tag, men hungern vann, och sen var det aldrig några problem. Det finns ingen unge som självmant svälter sig
Nattrapport: Sofie vagnades 22.30, snusade till matväckning 02.30 och sov vidare till 05.30, vagnades lite och somnade om!!!!!!!!!!!!!!
Fantastiskt
Hoppas det inte bara var en engångsföreteelse...
Idag fortsätter flaskinvänjningen.
Ja jag har ju ingen pappa att tillgå (jo typ 1 g /mån) då han bor i London, så den äkta varan finns ju alltid på sniffavstånd... Men med lite viljestyrka så måste det gå!
Mia, visst menade du att jag bara skulle tidigarelägga nattslurken, inte ge en extrahutt?!
Måste bara säga hur glad och tacksam jag är för all hjälp och glada tillrop!!!
Fantastiskt
Idag fortsätter flaskinvänjningen.
Ja jag har ju ingen pappa att tillgå (jo typ 1 g /mån) då han bor i London, så den äkta varan finns ju alltid på sniffavstånd... Men med lite viljestyrka så måste det gå!
Mia, visst menade du att jag bara skulle tidigarelägga nattslurken, inte ge en extrahutt?!
Måste bara säga hur glad och tacksam jag är för all hjälp och glada tillrop!!!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Jag känner att innan nätterna går som på räls måste jag bara fortsätta ventilera mig här... Nu har jag drabbats av en maffig influensa och det försvårade gårdagsnatten en smula.
Sofie vagnades 22.30 och någon gång till innan nattmaten 02.30 ungefär som föregående natt, alltså. Sen hade hon en väldigt envis stund vid 5-snåret, jag hörde liksom att hon inte skulle ge sig så lätt, men jag vagnade på ett bra tag. Till slut började jag må illa (sjuk!) så jag plockade upp henne och gav mat. Hon skrek inte när jag tog upp henne iallafall. Sen lades hon att somna om, men när hon började gnälla igen vid 06 så plockade jag upp henne och lade henne i spjälisen, bara för att jag pallade inte att vagna och fixa med brorsan samtidigt...
Nu är ju frågan om jag har förstört något?!
Jo jag måste berätta att mormor var hos oss igår och lyckades mata lilltjejen med en rejäl portion från flaskan!!! Men sen när jag skulle göra samma sak vid kvällsmålet...ja då betedde hon sig som om jag försökte mata henne med gift!!!!
Kommer vi någonsin att få rätsida på det här??!! Eller är det förkylningen som gör mig extra pessimistisk?!
Sofie vagnades 22.30 och någon gång till innan nattmaten 02.30 ungefär som föregående natt, alltså. Sen hade hon en väldigt envis stund vid 5-snåret, jag hörde liksom att hon inte skulle ge sig så lätt, men jag vagnade på ett bra tag. Till slut började jag må illa (sjuk!) så jag plockade upp henne och gav mat. Hon skrek inte när jag tog upp henne iallafall. Sen lades hon att somna om, men när hon började gnälla igen vid 06 så plockade jag upp henne och lade henne i spjälisen, bara för att jag pallade inte att vagna och fixa med brorsan samtidigt...
Nu är ju frågan om jag har förstört något?!
Jo jag måste berätta att mormor var hos oss igår och lyckades mata lilltjejen med en rejäl portion från flaskan!!! Men sen när jag skulle göra samma sak vid kvällsmålet...ja då betedde hon sig som om jag försökte mata henne med gift!!!!
Kommer vi någonsin att få rätsida på det här??!! Eller är det förkylningen som gör mig extra pessimistisk?!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
-
TorpSara