Hej Hege!
Vet inte om jag är otroligt dum eller vad det kan vara, men jag kan inte dra mig till minnes att någon på barnrådgivningen ens en gång skulle ha yppat hur viktigt det är att ett barn kryper. Då vi var där på 8 månaders kontrollen konstaterade visserligen hälsovårdaren (och läkaren) att "Jaha, hon kryper inte - men det kommer väl...", men mer än så var det inte.
Nåja, nu skall här börja hända saker

För att inte motivera det felaktiga stjärthasarbeteendet, så kommer Johanna nu mera bara att få sitta "under kontrollerade former", d.v.s. i famnen, i matstolen eller så att hon med säkerhet inte slipper att hasa sig nånstans. Resterande tiden som hon är vaken (hon sover på rygg) får hon vara i magliggande

(det låter besvärligt, men du vet säkert vad jag menar). Det är förstås inte alltid så poppis och tålamodet räcker längre och kortare tid. En fördel är att hon är van att pyssla på på egen hand ganska mycket, då storasyster också kräver sin tid allt emellanåt och då är det bara att vänta tills mamma eller någon annan har tid.
Det som jag just nu upplever som svårast är att få henne att fatta att man faktiskt skall röra sig framåt och inte bakåt. Hon är så stark i armarna och axelpartiet så i mina ögon är det ju en baggis att börja dra sig framåt då - men det ska ju hon också behöva få in mellan sina små öron

Skall jag hjälpa henne att "hitta vägen framåt" på nåt sätt. Visa henne att flytta händerna framåt, stöda ena foten åt gången eller ska hon bara komma på knepet själv m.j.a. olika "morötter"?
Ännu en annan sak innan jag sätter punkt: vad anser du om användningen av hoppgunga - för- och nackdelar med den motoriska utvecklingen?? Vi har en, men använder den nu mycket mera sällan än vad storasyster gjorde.