Kura drygt 3 månaders
Oj oj oj vad det är krångligt!!! Jag är ingen fena på siffror, men efter mycket om och men har jag ett nytt förslag:
21-07 sova natt
07-08 mat
8.30-11 sova
11-12 mat
13-15.30 sova
15.30-16.30 mat
18-19 sova
19-20 mat
Alltså jag får inte ihop det!!! Jag vill att hon sover 8.30 och 14.30 då det är hämtning på agendan. Jag får väl klura på det här...
21-07 sova natt
07-08 mat
8.30-11 sova
11-12 mat
13-15.30 sova
15.30-16.30 mat
18-19 sova
19-20 mat
Alltså jag får inte ihop det!!! Jag vill att hon sover 8.30 och 14.30 då det är hämtning på agendan. Jag får väl klura på det här...
Malin, mamma till älsklingarna Anton
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Natt nr.2 är avklarad! Hon vaknade till betydligt färre gånger så det går åt rätt håll verkar det som. Men jag gick upp och vagnade många gånger ändå och jag ärnu rädd att "vagningsträsket" närmar sig!!! Fast det kanske tar några nätter innan hon sover flera timmar på raken utan att vakna?
Under natten var det speciellt mellan 3-4 och 5.30-6 (jag tog upp henne 6.30 för frukost) som hon skrek extra ihärdigt och jag blev lite osäker på om jag gjorde rätt. Jag vagnade när hon skrek argt och när hon lugnat sig men fortfarande gnydde lite slutade jag (med skakningen)...varpå hon omedelbart tog sats igen! Där mellan kl. 3-4 fick jag upprepa proceduren ett bra tag innan hon somnade om.
Nu la jag henne på mage i vagnen för morgonluren, det kanske jag alltid ska göra så att hon vänjer sig fortare??
Under natten var det speciellt mellan 3-4 och 5.30-6 (jag tog upp henne 6.30 för frukost) som hon skrek extra ihärdigt och jag blev lite osäker på om jag gjorde rätt. Jag vagnade när hon skrek argt och när hon lugnat sig men fortfarande gnydde lite slutade jag (med skakningen)...varpå hon omedelbart tog sats igen! Där mellan kl. 3-4 fick jag upprepa proceduren ett bra tag innan hon somnade om.
Nu la jag henne på mage i vagnen för morgonluren, det kanske jag alltid ska göra så att hon vänjer sig fortare??
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Börjar med din sista fråga! Förstår inte riktigt vad du menarmf skrev:Nu la jag henne på mage i vagnen för morgonluren, det kanske jag alltid ska göra så att hon vänjer sig fortare??
Det bästa är att ha samma lurar på samma ställe, dvs uteluren (om du har nån sån) på samma tid varje dag! Och att du har de andra lurarna på samma plats, vagn eller spjälis!
Jag har använt vagn så länge det gått, mest praktiskt tycker jag
Tror inte det är någon fara med vagningsträsket, tycker du skött vagnandet jättebra
Hur går det med schemafilandet
/Mia
Du det är jag som skriver konstigt, som om du visste hur jag har gjort förut! Vims vims.
Ja alltså hon har alltid sovit på sida eller rygg fram tills nu när jag började kuren. Jag tog upp vagnen i samband med det också för att kunna vagna, tidigare har hon sovit i spjälisen. Hon brukar alltis sova ett pass ute i vagnen.
Jag har filat och filat på ett schema och jag ska erkänna att jag inte får ihop det!
Man ska alltså dels tänka 4 timmar mellan målen, dels att hon ska äta direkt efter uppvaknandet, dels att hon ska vara vaken 2 timmar- ja det blir för mycket för min mindre logiska hjärna.. Nu har jag tänkt:
20.30-06.30 sova (nattmål 4.30 som hon "soväter"- ska det räknas som vakentid?)
6.30-7.30 mat
08-10 sova
11.30-12.30 mat
14-15.30 sova
15.30-16.30 mat
17-18 sova
19-20 mat
Jag hade ju först tänkt ta 21-07 fast dessa två kurkvällar har hon varit stuptrött 20.30 så jag har lagt henne då. Sen vaknar hennes storebror alltid 6 och jag tycker det är såsvårt att vagna henne när han är nyvaken. Kanske man kan ta 20.30-06.30.. Oj vad mycket det blev och virrigt, jag förväntar mig inte att du ska lösa mina problem men har du några idéer så emottages dom med glädje!!!
Jag har filat och filat på ett schema och jag ska erkänna att jag inte får ihop det!
20.30-06.30 sova (nattmål 4.30 som hon "soväter"- ska det räknas som vakentid?)
6.30-7.30 mat
08-10 sova
11.30-12.30 mat
14-15.30 sova
15.30-16.30 mat
17-18 sova
19-20 mat
Jag hade ju först tänkt ta 21-07 fast dessa två kurkvällar har hon varit stuptrött 20.30 så jag har lagt henne då. Sen vaknar hennes storebror alltid 6 och jag tycker det är såsvårt att vagna henne när han är nyvaken. Kanske man kan ta 20.30-06.30.. Oj vad mycket det blev och virrigt, jag förväntar mig inte att du ska lösa mina problem men har du några idéer så emottages dom med glädje!!!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Hej igen
Då förstår jag
Kör du alla sovpass på mage i vagn, tycker jag
Nu till ditt schema!
Du vill göra morgon 6.30
Om storebror vaknar 6 kan det ju vara skönt att ha en halvtimme med honom själv, så det låter väl bra! Och sen sova 8-10! Men sen :-k ska hon vara vaken mellan 10 och 14? Det låter länge tycker jag...
Får jag lämna ett litet förslag
Jag gör det i alla fall...
:
6.30-8 Morgon, mat, vaken
8-10 sova
10-12 mat, vaken, umgänge
12-14 sova
14-16 mat, vaken, umgänge
16-17.30 sova
17.30-20.30 mat, vaken, bad, umgänge (ev en 20-minutare här!)
20.30-6.30 natt
Obs! att detta är MITT förslag, kolla igenom och fila lite på det!
Berätta vad du tycker, och hur det går!
/Mia
Då förstår jag
Nu till ditt schema!
Du vill göra morgon 6.30
Får jag lämna ett litet förslag
Jag gör det i alla fall...
6.30-8 Morgon, mat, vaken
8-10 sova
10-12 mat, vaken, umgänge
12-14 sova
14-16 mat, vaken, umgänge
16-17.30 sova
17.30-20.30 mat, vaken, bad, umgänge (ev en 20-minutare här!)
20.30-6.30 natt
Obs! att detta är MITT förslag, kolla igenom och fila lite på det!
Berätta vad du tycker, och hur det går!
/Mia
Hej Mia!
Jag måste börja med att beklaga mig!!! 3:e natten - inga framsteg är jag rädd, jag gick upp 2-4 ggr per timme hela natten och vagnade. Men efter nattmålet 4.30 sov hon till väckningen 6.30, det är rekordet hittils! Två timmar på raken - lyx!
Är detta "normalt"? Hur lång tid ska det ta? Jag minns när jag kurade min son med buff & ramsa, det gick superbra och precis som jag läst var det hela i princip klart natt nr.3.
Ska jag prova och ramsa istället? Eller härda ut? Vad kan jag tänkas ha gjort för fel? Hon kan bara inte vara hungrig, jag tycker hon äter som en häst under dagen!!!
Jag måste börja med att beklaga mig!!! 3:e natten - inga framsteg är jag rädd, jag gick upp 2-4 ggr per timme hela natten och vagnade. Men efter nattmålet 4.30 sov hon till väckningen 6.30, det är rekordet hittils! Två timmar på raken - lyx!
Är detta "normalt"? Hur lång tid ska det ta? Jag minns när jag kurade min son med buff & ramsa, det gick superbra och precis som jag läst var det hela i princip klart natt nr.3.
Ska jag prova och ramsa istället? Eller härda ut? Vad kan jag tänkas ha gjort för fel? Hon kan bara inte vara hungrig, jag tycker hon äter som en häst under dagen!!!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Hej
Ska försöka ge dig lite peppning här
Du får se det som om din Sofie frågar lite ihärdigare än vad din son gjorde, och du får försöka hålla blicken stadigt rakt fram! Du VET att hon ätit tillräckligt och klarar 8 timmars sömn i sträck, och hon kommer att göra det! Kanske redan i natt, eller i morgon, men du MÅSTE löpa linan ut nu
Idag tankar du i henne mer än du bara tror är möjligt, du går ut med henne under minst ett av sovpassen, och när hon är vaken så erbjuder du det allra bästa av världen - social delaktighet, skratt och bus
Hur går det med flaskan
För din egen skull vore det kanske skönt att ge henne en flaska tillägg till natten! Min Frida ammas vid 19, båda brösten, sen äter hon MINST 220 ml tillägg innan hon somnar, ibland upp till 300 ml
Du kan börja med att pumpa ur och träna henne att ta flaskan, det kan ta sin tid, men ju längre man väntar med flaskträning, desto besvärligare att få till det, är min erfarenhet
Har du kikat på mitt schemaförlag?
/Mia
Ska försöka ge dig lite peppning här
Idag tankar du i henne mer än du bara tror är möjligt, du går ut med henne under minst ett av sovpassen, och när hon är vaken så erbjuder du det allra bästa av världen - social delaktighet, skratt och bus
Hur går det med flaskan
Du kan börja med att pumpa ur och träna henne att ta flaskan, det kan ta sin tid, men ju längre man väntar med flaskträning, desto besvärligare att få till det, är min erfarenhet
Har du kikat på mitt schemaförlag?
/Mia
Oj oj vad jag blir glad för din pepping!!!
Jag tycker ditt schema är klockrent, det är bara att jag hämtar på dagis 14.30 och då är det väl liksom svårt att erbjuda vakentid?! Det är det som är kruxet med det hela.
I ditt förslag har du två timmars mattid, vilket passar Sofie mycket bättre än bara en timme. Jag har försökt truga och tanka från båda brösten under loppet av en timme, men hon är icke intresserad av påfyllning. Men drar man ut på det längre så kan jag nog fylla på henne mer.
Jag har liksom tillfälligt gett upp flaskmatning, jag gav nog upp för lätt! Det låter ju helt fantastiskt att din dotter äter så mycket, härligt! Men jag har svårt att tänka mig att Sofie skulle kunna få i sig så mycket.. Ändå är hon en mycket välmående ung dam med extra hull!!!
Idag ska jag pumpa och fortsätta projekt flaskmatning. Hittils har jag bara provat med färdig ersättning, det kanske var för mycket med två nyheter samtidigt!?!
Jag tycker ditt schema är klockrent, det är bara att jag hämtar på dagis 14.30 och då är det väl liksom svårt att erbjuda vakentid?! Det är det som är kruxet med det hela.
I ditt förslag har du två timmars mattid, vilket passar Sofie mycket bättre än bara en timme. Jag har försökt truga och tanka från båda brösten under loppet av en timme, men hon är icke intresserad av påfyllning. Men drar man ut på det längre så kan jag nog fylla på henne mer.
Jag har liksom tillfälligt gett upp flaskmatning, jag gav nog upp för lätt! Det låter ju helt fantastiskt att din dotter äter så mycket, härligt! Men jag har svårt att tänka mig att Sofie skulle kunna få i sig så mycket.. Ändå är hon en mycket välmående ung dam med extra hull!!!
Idag ska jag pumpa och fortsätta projekt flaskmatning. Hittils har jag bara provat med färdig ersättning, det kanske var för mycket med två nyheter samtidigt!?!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
Hade jag varit AW så hade jag bett dig ha storebror hemma från dagis, då han är lite liten för att behöva det nu, men nu är jag inte det, så då låter jag blimf skrev:Jag tycker ditt schema är klockrent, det är bara att jag hämtar på dagis 14.30 och då är det väl liksom svårt att erbjuda vakentid?! Det är det som är kruxet med det hela.
Finns ingen möjlighet att korta av dagistiden en timme?
Annars går det kanske att hålla vaken när du hämtar, hur lång tid tar det, går ni eller åker ni bil?
Fundera på det lite...
/Mia
Vi är nog rätt nöjda med hur vi har löst "dagissituationen" i familjen, jag vet var AW står, men jag vill nog inte gå in i den diskussionen nu... Jag älskar mina barn så mycket och vill bara deras bästa - och jag vill att Sofie ska lära sig sova hela natten!!!
Du har ju naturligtvis rätt - hon måste inte sova i vagnen på väg till dagis. Vi har blott en 5-minuters promenad dit, så det kan ju bli en spännande utflykt!!!
Då kör jag tamejtusan (ursäkta kraftuttrycket) efter ditt schema!!!
Fast idag har det gått snett, hon ville inte sova på morgonen utan har precis slocknat, så idag får vi väl improvisera...
Du har ju naturligtvis rätt - hon måste inte sova i vagnen på väg till dagis. Vi har blott en 5-minuters promenad dit, så det kan ju bli en spännande utflykt!!!
Då kör jag tamejtusan (ursäkta kraftuttrycket) efter ditt schema!!!
Fast idag har det gått snett, hon ville inte sova på morgonen utan har precis slocknat, så idag får vi väl improvisera...
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!
4e natten gjordes det framsteg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sofie sa inte ett ljud vid läggning utan somnade direkt . Sedan sov hon till 00.20 utan ett pip, vilket är en stor framgång!!! Hon vaknade flera gånger till undre natten men var mycket lättare att söva.
Nu ska vi köra noga efter schemat och sova ännu mera!

Sofie sa inte ett ljud vid läggning utan somnade direkt . Sedan sov hon till 00.20 utan ett pip, vilket är en stor framgång!!! Hon vaknade flera gånger till undre natten men var mycket lättare att söva.
Nu ska vi köra noga efter schemat och sova ännu mera!
040927 och Sofie
061026! Stort AW-fan!