bebe skrev:
Känns lite som om det där med att lära sig sitta ner är en del av utvecklingen och kanske inte går att tvinga fram på det sättet...eller
Hej bebe
Visst kan du sitt-träna med din son! Gör det när han är pigg och glad, använd t ex en stol som di lagt ner, eller rumsbordet, och låt honom dra upp sig, och hjälp honom sedsn sätta sig - men försök hjälpa mindre och mindre hela tiden, så trillar snart poletten ner
Kram å lycka till
Mia
6 barn (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) två barnbarn (-1309, -1505)
hej!!!
Tillbaks en sväng...
Nätterna fungerar som vanligt helt smärtfritt ...lite tidiga uppvak ( halv 7 ) ibland men somnar oftast om...
Men på dagen börjar det däremot kännas lite knepigare...
idag ser schemat ut såhär...
07:00- vaknar, amma 09:00- 10:30 sova, amma, frukt 13:00-13:45- sova, äta lunch. här tar det oftast 20 minuter för honom att komma till ro...misstänker att han inte e riktigt trött...
16:00- gröt 16:25-16:45- sova, somnar oftast efter 5-10 min...men igår somnade han efter 20 min(!) och fick bara en 5 minutare.
18:20: amma , välling, sova.
Undrar om det är för tidigt med två lurar?
Innan detta schemat hade vi en 45 min lur 15-15:45. och då var han jättetrött o go vid 7 så han ba la sig pladask...nu är han mycket piggare i och med att den sista luren kommer ganska tätt... hur gör jag med maten om jag ändrar schemat och flyttar fram fm lurarna...? schematips skulle vara bra..
tack för hjälpen!
Om det är sömnpassen du fetmarkerat (och inte inklusive mat) tycker jag det verkar lagom. Två lurar är han aningens för liten för. Du har schemaförslag i den klistrade tråden om mat- och sovtider. Liksom i Lathunden.
Kom ihåg att det viktigaste inte är att han sover varje minut han "ska". Det är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, inom ramen för de pass du bestämt och med högst markinalkvart åt endera hållet.
Han tror säkert att han är utsövd, men det är han inte (än). Låt dig inte luras att tro att han ska "verka trött" först. Han ska läggas glad
Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nu till problemet...detta schemat införde vi för 4 dar sen och det går jättebra...han har inga problem med att vara uppe längre mellan passen...MEN
han gråter såmycket innan han ska somna på dagen...på kvällen är det inga problem alls...han lägger sig och blir knäpptyst med en gång...
men nu känner vi att det inte känns bra att han ska gråta varje gång han ska sova på dagen...oftast mellan 10-15 min...
e de separationsångesten som spökar eller gör vi fel...vi lägger bara kort solfjäder ramsa en gång och ut...sen aldrig in igen...han gråter såfort han ser sängen och förstår att han ska lägga sig och klamrar sig fast...
vad ska vi göra??som sagt kvällarna fungerar felfritt...HJÄLP...
TACK!
Har ni skratt till gonatt även på dagen Busa ordentligt innan det är dags att sova, ha roligt heeela vägen till sängen
Annars är det inte konstigt att det krånglar lite med daglurarna, många har besvär med detta!
/Mia
6 barn (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) två barnbarn (-1309, -1505)
tack för hjälpen!
Idag gick det mycket bättre...han somna på dryga 3-4 minuter...buffa lite som markering bara..imon ska ja buffa lite mindre...nu får vi bara se till att det fortsätter såhär=)