Alexander är 5,5 månad gammal och är världens gladaste lilla skit! Han har från födseln sovit utan problem på natten i sin egen säng och när han var 2,5 månad började han sova natten igenom, från 22.30-9.00 utan att amma. Vi kände oss som världens lyckligaste som haft sån tur, men naturligtvis fick alla andra rätt: vi fick igen det senare!! När han var 4 månader började han vakna vid 4.00 och gnälla och vi gav honom nappen och klappade på honom och han somnade då om efter ca 30 sekunder. Han började också vakna redan 6.00-7.00 på morgonen och ville amma. På dagarna fick han däremot riktigt bra sovrutiner som håller än idag............ Nu senaste veckan har nätterna blivit jätte-jobbiga, han vaknar flera gånger och är ibland ledsen och det tar längre tid att få honom att somna om. Efter inatt kände jag att nu får vi nog testa med SHN efter ha hört att den fungerat bra för många andra, inatt vaknade han nämligen en 01.15, 01.45, 03.00, 04.15, 05.00 och 07.00 ville han äta. Detta även fast min sambo tom lagt honom hos oss i vår säng.
Vi har som sagt ett sov och matschema som fungerat bra i vissa avseende och jag undrar om jag nu måste vända upp och ner på allt för att kunna använda SHN? Så här ser schemat ut:
07.00 ammar, somnar om till 09.00
09.00 ammar
11.15 sover ca 40 min
12.30 ammar och sedan smakis med kött och grönsaker
14.30 sover ca 1,5-2 timmar
16.30 ammar och sedan smakis med fruktpurée
18.30 sover ca 40 min
19.30 gröt 1 portion
21.30 nattslurk=ersättning
22.00 ca somnar för natten
Vi busar och leker massor på kvällen mellan gröten och nattslurken så det fungerar redan.
MÅSTE man lägga honom redan vid 20.00 för att kunna använda metoden?
MÅSTE han ligga i eget rum för att använda metoden?
Snälla kom med massa input så jag vet hur jag ska gå vidare.........