Okej, jag är ny här, har massa frågor inf&ou

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pyff

Okej, jag är ny här, har massa frågor inf&ou

Inlägg av Pyff »

Lite bakgrundfakta:
Alexander är 5,5 månad gammal och är världens gladaste lilla skit! Han har från födseln sovit utan problem på natten i sin egen säng och när han var 2,5 månad började han sova natten igenom, från 22.30-9.00 utan att amma. Vi kände oss som världens lyckligaste som haft sån tur, men naturligtvis fick alla andra rätt: vi fick igen det senare!! När han var 4 månader började han vakna vid 4.00 och gnälla och vi gav honom nappen och klappade på honom och han somnade då om efter ca 30 sekunder. Han började också vakna redan 6.00-7.00 på morgonen och ville amma. På dagarna fick han däremot riktigt bra sovrutiner som håller än idag............ Nu senaste veckan har nätterna blivit jätte-jobbiga, han vaknar flera gånger och är ibland ledsen och det tar längre tid att få honom att somna om. Efter inatt kände jag att nu får vi nog testa med SHN efter ha hört att den fungerat bra för många andra, inatt vaknade han nämligen en 01.15, 01.45, 03.00, 04.15, 05.00 och 07.00 ville han äta. Detta även fast min sambo tom lagt honom hos oss i vår säng.

Vi har som sagt ett sov och matschema som fungerat bra i vissa avseende och jag undrar om jag nu måste vända upp och ner på allt för att kunna använda SHN? Så här ser schemat ut:

07.00 ammar, somnar om till 09.00
09.00 ammar
11.15 sover ca 40 min
12.30 ammar och sedan smakis med kött och grönsaker
14.30 sover ca 1,5-2 timmar
16.30 ammar och sedan smakis med fruktpurée
18.30 sover ca 40 min
19.30 gröt 1 portion
21.30 nattslurk=ersättning
22.00 ca somnar för natten

Vi busar och leker massor på kvällen mellan gröten och nattslurken så det fungerar redan.
:?:
MÅSTE man lägga honom redan vid 20.00 för att kunna använda metoden?
MÅSTE han ligga i eget rum för att använda metoden?

Snälla kom med massa input så jag vet hur jag ska gå vidare......... :oops:
JH

Inlägg av JH »

Hej! :D

Jag säger som jag, och andra forumister, brukar säga när någon skriver och frågar om SHN :roll: LÄS, LÄS, LÄS och LÄS igen!! Läs Barnaboken så att du förstår AW's filosofi och vilka tankar som ligger bakom hennes idéer kring barnuppforstran, läs ALLT här på hemsidan om SHN - lathund, exemplen där kurning av olika barn beskrivs, Tips på vägen och ALLT annat. Sist kan du också läsa frågor och svar här på forumet, men börja inte där. Då får du lätt en fragmentiserad bild av SHN :?

När du läst och bestämt dig för att GENOMFÖRA SHN, inte TESTA :evil: den, så kom tillbaka med frågor (om du verkligen fortfarande har några :D ).

:arrow: Angående läggtider så förespråkar Anna och de flesta här inne 12 timmar natt för barn från 4 månader och uppåt, hur du lägger de 12 timmarna är väl upp till dig och din familj, men vad jag har förstått så brukar de flesta barn vilja vakna tidigare än 10 på morgonen..... Själv har vi dock 11,5 timmar natt och det funkar också! :) Om ditt barn är 5,5 månad gammal så ska han sova ca 15 timmar/dygn -totalt alltså.

:arrow: Bra att du redan har ett schema som funkar! Det enda du behöver göra är nog att justera det lite grand. Hur du ska justera det kommer du att veta när du läst mer och satt dig ner och funderat med papper och penna.

:arrow: Eget rum behöver han inte ha, men jag tyckte ABSOLUT att det var en fördel att Elsa sov i eget rum (för oss blev det vardagsrummet) under de första veckorna av kurandet. Sen flyttade Elsa tillbaks in i vårt sovrum. Men andra här har kurat barnet i samma rum, så det går.

Läs nu på ordentligt och återkom sen om det behövs!! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
camilla

Inlägg av camilla »

Valkommen!
Vi flyttade oxa ut till soffan under de 4 forsta natterna under kuren, det ar helt klart det enklaste men det finns oxa de som hanger upp ett draperi runt spjalsangen, grejen e ju att de inte skall fa synintryck. Om ni har eget rum planerat for honom (eller var det hon?) sa innehar han ju aldern for eget rum... Enligt schemat ni har idag sa sover han ju for lite sa dar far ni ju andra om lite, vet inte om det finns nagra sarskilda skal till att han maste vara uppe anda till 22 (?), sjalv tycker jag att det ar underbart att fa lite ensamtid framfor TVn etc pa kvallen. Kanske kunde du fa till en lite effektivare amning pa morgonen sa han inte behover ata igen sa nabbt inpa? Da man laser sa later det lite som en nattamning fast pa morgonen. Om han far sova fler timmar pa natten sa blir han kanske piggare pa morgonen sa du kan kora igang med MORGON kl 7, dvs att han inte snuttar sig till somns vid brostet (om det nu e sa att han gor det). Det ar mina tankar, jag hade absolut forsokt att ta bort ett mal (fa honom att ata mer under de andra) for att kunna lagga honom tidigare, du far pussla med penna och papper, det brukar inte ta mer an nagra dgr innan de vanjer sig vid nya rutiner.
Lycka Till!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"