Kortlurar och haveriattityd?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ninna

Kortlurar och haveriattityd?

Inlägg av ninna »

Hej! Jag har försökt att själv läsa mig till svaret på den här frågan men lyckas inte riktigt reda ut begreppen. Idag strulade båda kortlurarna på eftermiddag och kväll, den ena på 45 minuter och den andra på 20.

Första luren vaknade han efter halva tiden. Det tog ett tag innan han somnade om och för att inte röra om i schemat väckte jag efter exakt 5 min. Nästa lur sov han i princip inte alls och när tiden gått ut gav jag upp, lugnade honom i sängen och plockade upp.

Fel eller rätt? Hur ska man egentligen bete sig med de korta sömnpassen?

Att det strulade bryr jag mig inte så mycket om, det finns ju sätt att reparera och styra upp tiderna igen. Fast ibland känns det härinne på forumet som att schemat är mycket mer än ett redskap och att ett haveri får väldigt stor betydelse. Jag är ju ganska ny på det här- tar jag för lätt på det? Är synnerligen glad och tacksam i alla fall för de nätter av tolv timmars sömn vi redan fått börja njuta av!

Ninna :D
mamma till pojke, f?dd 27/9-04
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du tar inte "för lätt" på det - det kallas attityd av självklarhet :P !

:idea: Håll tiderna och ge förutsättningarna för sömnen - till sist så funkar det! Agera som om han sovit varje sekund av sovpasset!

:D Lycka till!
br

Inlägg av br »

hm , jag tycker att schemat är en förutsättning för vardagen! Ibland så strular det ( av olika anlednigar) Och ingen gång är ingen gång, Däremot tror jag att man här vill poängtera att schemat är till för att skapa en trygg, välkänd vardag för barnet ( och föräldrarna) och att man inte ska
slira på tiderna så att det till slut inte finns ngt schema ( om du förstår vad jag menar :D )

Under kuren och denförsta tiden så gör man nog enklast frö sig att följa schemat! Men, de poängterads ofta att barnet _inte behöver sova varje minut enl schemat men man ska ge förutsättningarna för det

Det enda vi har "drabbats" av är att lillen kan få svårt att somna om det har strulkat p ådagen, men det brukar rätta till sig nästa dag.

Ngt enstaka haveri ngn gång ibland är inte hela världen, men om det börjar strula varje dag kanske man ska fundera lite på varför, kanske dags för ändringar i sovtiderna?
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
kokos

Inlägg av kokos »

På de där korta lurarna tar man tiden från det att barnet somnat så han skulle ha fått somna sista luren även om "tiden gått ut". Åtminstone en 5-minutare.

På första passet tycker jag nog ändå att du agerade rätt som såg till att du fick väcka honom!

Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
ninna

Inlägg av ninna »

Tack, nu har jag klarare bild av både kortlurar och förhållningssätt :D

Menade ju inte att schemat inte skulle vara viktigt. Men lurarna krånglar kanske ibland och imorse hade vi läkartid som gick ihop med sömnpass- då är det ju skönt att kunna höfta till det hela på självklart sätt och ändå känna att det jämnar ut sig i slutändan.

Utsövd Ninna
mamma till pojke, f?dd 27/9-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"