Bekräftelseramsa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Bekräftelseramsa

Inlägg av Sagomamma »

Hur gör ni? Bekräftelseramsar ni på dagen också :?: Hittar ingenting om det, så det borde ju vara så att man ska göra det... :?
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag gör det! Det tror jag nog att man ska göra... :D Lika jämt känns enklast :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag bekräftelseramsar alltid, såvitt jag har begripit ska ramsan alltid ha sista ordet, han ska inte få somna med skriket. Men hur gör ni om de inte har skrikit utan bara gnölat eller gnytt, ramsar ni en ny bekräftelse då eller? Ibland gnäller eller skriker han till som det verkar i sömnen och då gör jag ingenting om han inte förefaller vakna av det.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag har för mig att jag läst på förra forumet att man inte behövde bekräfta med ramsa om skruttet bara hade bökat och gnölat.
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena! Jag avvaktar också ifall det bara är smågnöl, dvs om det inte direkt låter som ett skrik som frågar "hallå, ska jag fortsätta sova eller hur är läget egentligen?" utan om det mer låter som "mjaha, det är väl meningen att jag ska fortsätta sova, läget är nog under kontroll därute". Ibland om tösen vaknar till under en dagslur, och om hon då hojtar till på ett gnölaktigt sätt snarare än skrikigt, så låter det ibland som om hon svarar sig själv genom att lägga till några mjuka mer jamande och lite tröstelugnande strofer. Låter rätt fint :lol:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
det sista som ska följa barnet till sömnen är bekräftelseramsan oavsett om det är dag eller natt. Men om barnet inte har skrikit upp sig "behövs den inte" eftersom att du sa ramsan när du gick ut, ramsan och bekräftelseramsan dras alltså ihop.
Om barnet har skrikit upp sig så ska alltid en bekräftelse ges så att de vet att de kan somna tryggt :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack Sarika, tack Lena :D Underbart när lilla ungen börjar bekräftelseramsa sig själv - vilket faktiskt händer titt som oftast bland kurade små älsklingar :D Då är sannerligen ingen rädder för vargen där :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"