Att ligga för sig själv?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ninna

Att ligga för sig själv?

Inlägg av ninna »

Vi har kurat fem dygn nu och allt har gått så nästan märkligt lätt :D Han vaknade inatt också en timme innan det var dags att stiga upp. Men båda gångerna somnade han om på ramsan som jag lite halvvaket fyrade av från min egen säng.

Men jag undrar lite över magläge. Han har alltid sovit på mage och nu har jag läst hur viktigt det är att han får ligga så även uppe. Lillen har aldrig tyckt särskilt mycket om att vara ensam och plant placerad och på rygg blir protesterna om möjligt ännu ljudligare :wink: Något tips på hur man kan få det att fungera?

Ninna
mamma till pojke, f?dd 27/9-04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra jobbat, pris och beröm :D

Låt honom ligga på mage och passera första gnälltröskeln, "livskrisen" som han får fixa själv. Bombardera med trevliga kökslådor, vekrtygslådor, ätbara mutor inom syn- och nästan räckhåll. Ge honom den "tomma tiden". Han är ett avundsvärt barn!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Min son är ungefär lika gammal, och här fungerar inte magläge alls förutom under sömn. Missnöjeströskeln verkar skyhög och än har han inte tagit sig över den trots allehanda underhållnings- och lämnaifredförsök. Han rullar över till rygg efter ett tag och trivs en kort stund något bättre. Annars är det bara Bumbostol som fungerar, även om han blir missnöjd efter ett tag och helst vill hållas i famnen hela tiden. Det är ju jag själv som vant honom vid det från början, naturligtvis :roll: Nu när jag lägger honom intill blir han snabbt så uppjagad att det inte alls blir någon långsam vana av det. Hur göra i en sådan situation?

Siri
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jodå, magläge "fungerar". Du får bekväma dig till att envisas. Bara rulla tillbaks honom på mage; det behövs inte mycket till putt. Hur många gånger han är surt vänder sig på rygg och ligger och sprattlar, ska du putta över honom på mage lika många gånger och en gång till. Ta sedan hand om de andra sjutton bebisarna som illvrålar :!: Se till att han har frestelser och lämna honom i fred med "den tomma tiden" :idea: Mer förtroende för barnet :idea:

Ta inte upp honom i famnen. Sätt dig hos honom i stället, liten stund. När du nu hinner för alla de andra vrålskrikande bebisarna... :lol: Och beundra honom. Se hur han läser sina "livskriser". Se hur han KAN.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Löser sina "livskriser" skulle det stå. Inte läser!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack Anna. Har jagat iväg överkoncentrationen från hans sömn...men hittar den sedan på en massa andra ställen :oops:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm för sömnlugnet :!: Men faktiskt, ta hand om de andra sjutton. NU :evil: Tror du jag skojar? HÖR du dem inte :?: :!:
kokos

Inlägg av kokos »

Ang magläge: de kommer att gilla det om man övar lite! Plötsligt fattar de att man kan åla sig fram i det läget.

Lägg dig själv mitt emot barnet, också du på mage: så att ni ser varandra, och pilla på prylarna som ni har emellan er. Speglar brukar vara kul att titta ner på.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Lena

Inlägg av Lena »

Och glöm inte bort att ge barnet en tillräcklig dos social delaktighet, om än passiv än så länge i den åldern. Ta många rejäla rundor i beduinlägret :wink: och visa alla viktiga saker som krävs för överlevnaden, visa alla köksredskap, spisen, diskhon, hur man lagar köttfärs, de olika ingredienserna etc etc. För allt hänger ju ihop - jag menar, ju mer inblick barnet får i flockens tillvaro desto större blir möjligheten att barnet känner lugn och ro att utforska och filosofera små stunder på egen hand.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"