Tjena,
jag vill gärna köra kuren FULLT ut när det väl blir dags, men några frågor har jag fortfarande.
Varför måste man köra "allt" på en gång. Somna själv, somna om själv och DESSUTOM ingen mat på hela natten mot att tidigare varit van att få mat varannan timme ungefär.
Är det inte bättre att satsa på att "förlänga" på mat-uppehållen gradvis, t.ex 8 timmar första natten, 10-timmar andra nattem, 12 timmar tredje natten etc. Det är ju lättare att somna om om man inte är super hungrig?
Jag låter mig gärna övertygas om annat, men är nyfiken på om det finns något mer konkret skäl till varför man bör köra allt på en gång?
/Helena
VARFÖR allt på en gång?
Jag tror det är mycket förvirrande för våra småttingar om vi ändrar rutinerna ofta. Om vi inför något nytt varje dag har de ingen möjlighet att fatta vad som gäller
.
På dagen D kör du redan från morgonen. Om du matar efter standardmodellen hela dagen och ser till att det inte går ner en droppe till, så vet du att hon är mätt och klarar natten utmärkt 8) .
Jätteviktigt - inte minst för attityden som det pratas så mycket om.
Det blir såklart frågor (skrik) under kuren, men ju tydligare du visar vad som gäller, desto fortare lär hon sig.
Lycka till!
På dagen D kör du redan från morgonen. Om du matar efter standardmodellen hela dagen och ser till att det inte går ner en droppe till, så vet du att hon är mätt och klarar natten utmärkt 8) .
Jätteviktigt - inte minst för attityden som det pratas så mycket om.
Det blir såklart frågor (skrik) under kuren, men ju tydligare du visar vad som gäller, desto fortare lär hon sig.
Lycka till!
Mamma till Oscar 040728
Jag har skrivit ett inlägg under rubriken "det här med att sova på mage" som likaväl kan beröra din fråga om varför allt på en gånge. Det går i stort sett ut på att jag tycker man kan införa vissa saker först om man vill. Håller dock med Carina om att det kan blir förvirrande om man gör om schemat hela tiden. Kruxet är ju att om inte du tror att barnet kan söva hela natten utan mat tror ju inte barnet det heller
och då blir det jobbigt. Behåll ett mål på natten om du tvekar och ta bort det om några veckor när resten satt sig och du tror på dig osjälv och vad du gör. 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Det jag menar är att så länge som barnet äter på natten (vilket min dotter gör) så "ställer" hon ju in ätningen på övriga dygnet så att hon blir totalt mätt. Det tar väl några dagar att ställa tillbaka detta, men första gången man tar bort 4 mål så tror jag nog att hon kan känna sig litw hungrig. Däremot går det absolut ingen nöd på henne, hon har goa runda gosiga bebis kinder och rejäla bebis-ben, så hon klarar sig utmärkt.
Det är mer så att jag tycker att bebisen får mycket nytt under första natten på kuren, och det känns att det vore bra att se till att "natt-måls-avvänjingen" är avklarad så att barnet kan fokusera på att sova.
Men, som sagt, jag låter mig gärna övertygas, och det har ju funkat för andra, så det går nog bra för oss också. Och hon verkar inte ha stopp i magen, så jag tror att jag helt enkelt "super-super-trugar-ätning" första dagen så bli hon mätt å glad å god
/Helena
Det är mer så att jag tycker att bebisen får mycket nytt under första natten på kuren, och det känns att det vore bra att se till att "natt-måls-avvänjingen" är avklarad så att barnet kan fokusera på att sova.
Men, som sagt, jag låter mig gärna övertygas, och det har ju funkat för andra, så det går nog bra för oss också. Och hon verkar inte ha stopp i magen, så jag tror att jag helt enkelt "super-super-trugar-ätning" första dagen så bli hon mätt å glad å god
/Helena
Jag tror att själva omställningen går mycket fortare om man satsar fullt på en gång. Jag fjantade på lite med nappen i början och lät honom ha den på dagarna och när han skulle somna och jag tror att det var mycket det som gjorde att det tog längre tid med allting. Om du har gett lilltjejen massor av mat dagen innan ni kör igång kuren så kommer hon garanterat inte att svälta ihjäl. Förvirrad kommer hon att bli - men snart fattar hon att hon måste äta på dagarna istället för nätterna. Jag tyckte precis som du att det var mycket på en gång - men nån gång ska det ju ändå göras. Anna W skrev till mig att det inte blir för mycket: det försvinner liksom i allt annat.
Om du ska köra kuren så satsa järnet och kör den fullt ut, det är mitt tips!
Om du ska köra kuren så satsa järnet och kör den fullt ut, det är mitt tips!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Eller se till dig själv. när du skulle lära dig hur datorn fungerade... Huga hugam, den krånglar väl tillräckligt ändå utan att man varenda dag ska behöva se att den ÄNDRAT saker också...
Så det går fortare, blir lättare och är renhårigare mot barnet, tycker jag, att så klart och tydligt som någonsin är möjligt i handlng tala om vad det är som gäller från och med nu. Som t ex - PÅ NATTEN SOVER MAN (inte äter). För det gör man ju strängt taget i vår kultur. Helst
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022