Nu ska Nils kuras - följ oss på vägen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Förresten har jag en annan liten lustig kommentar i sammanhanget, nämligen de blickar man får från folk på stan när man är ute och lägger honom för en dagslur...oj, vad de tittar frågande på mig när de passerar och ser ett vaket, möjligtvis lite "insomningsgnyende" barn i vagnen, och en mamma som står gömd bakom suffletten och verkar prata ramsor direkt ut i luften - med mobilens timer i högsta hugg!!! :lol: :lol: :lol:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

En liten rapport...det går ganska bra! Dagslurarna sitter som de ska, men han vaknar fortfarande då och då på nätterna. Dock inte lika ofta som tidigare. I natt var första natten han sov från 19.30-05.00 utan uppehåll, och det var lätt att söva om honom, både då och när han vaknade igen kl 6. Så det kanske börjar ta sig...hoppas det!

Angående att flytta över honom till spjälsäng så antar jag att vi får vänta ett tag med det eftersom inte nattsömnen sitter riktigt än. Men det där med att ta in vagnen i hans sovrum funkar nog inte rent praktiskt för oss (brant trappa och trång dörr...tror inte ens barnvagnen går in genom dörren). Vad tror ni om att lägga över barnvagnsliften i sängen under en övergångsperiod?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Fru Majsan skrev:han sov från 19.30-05.00 utan uppehåll, och det var lätt att söva om honom, både då och när han vaknade igen kl 6. Så det kanske börjar ta sig...hoppas det!
:D Börjar ta sig :?: Det är ju alldeles strålande :!: Pris och beröm :lol:

Tanken med vagnen är ju att man ska kunna vagna. Får du inte in den (många har annars en separat inomhusvagn - finns att köpa för en billig penning begagnat) tycker jag nästan du ska ta "stöten" och lägga honom i spjälsängen direkt. Boa in honom lite med hoprullade bomullsfiltar men inte med liften, tycker jag - det blir lätt förvirrande, om det är den han sover i ute. Dessutom kommer han att gilla att få bättre plats att röra sig på.

Då är det viktigt att du kan mörklägga och att ni inte stör med er närvaro i samma rum under kuren. Om det är möjligt :wink:

Och det är lika viktigt att ni tränar buffning på varandra först, innan ni kommer så långt som till lilla barnet. Se Lathunden och Verktygslådan :wink:

Och det tredje viktiga är att ni inte buffar alls, höll jag på att säga :shock: Dvs verkligen förstår att buffandet på det här stadiet, när han börjat sova så fint, är till för tva saker enbart:

1. mycket kort markering vid läggningen; kan också ersättas av enbart tillrättaläggande med kort tryck (minisolfjäder); ramsa efteråt på väg ut och utanför i båda fallen;

2. som krisverktyg, och då menar jag KRIS. Verklig kris :!: KATASTROF :shock:

Det får absolut inte gå inflation i buffandet.
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Hej Anna och tack för ditt svar!

Nä, vi hade inte tänkt fortsätta vagna inomhus, tanken var ju just att köra kuren i vagnen och sedan flytta över honom till egen säng så snart som möjligt. Så inomhusvagn är inget alternativ för oss (han börjar dessutom bli för stor för liggdel och det känns inte riktigt säkert att ha honom liggandes i vagnen utan den), Dessutom har vi redan inrett ett eget rum åt honom...eller tja...en stooor klädkammare i anslutning till vårt sovrum, med dörr som man kan stänga om honom. Så miljön han ska sova i framöver känns jättebra.

Du menar alltså att vi kan börja köra i spjälsängen redan nu? Trots att nattsömnen inte sitter perfekt än? Härligt i så fall, då får även vi flytta tillbaka till vårt sovrum. Som det är nu turas vi om att sova på soffan i vardagsrummet på nedervåningen, eftersom vagnen står nere i hallen, bakom ett skynke :D

I natt sov han 19.30 till 5.40 i ett svep...det tog mig i och för sig 20 minuter att få honom att somna om, och jag fick både ta till tillrättaläggande och två omgångar vagning (men visst "får" man inte vagna mycket vid sådana påminnelser, utan bara några korta tag, väl?).

Däremot har daglurarna gått helt åt skogen i dag. Känns konstigt eftersom det är de som suttit som ett smäck tidigare. Morgonens 45-minuterslur blev bara ett vilopass med smågnäll hela "luren" och lunchpasset på 1,5 timme var ungefär på samma nivå tills han slutligen somnade efter nästan en timme! Vad kan det bero på, tror du? Han har verkligen aldrig protesterat mot dagslurarna på hela tiden vi har kurat honom.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ta inget extra för det lilla krånglet. SHN-kuren r en process. Det kan vara femsteg fram och två tillbaka. Det är ingenting man behöver psykologisera sig grön över :roll: :lol: Bara se framåt - inte bakåt (som du gjorde nu) eller åt sidorna. Håll målet i sikte och håll tiderna :wink: Och odla Attityden, den berömda :lol:

Klädkammare alltså :?: Men då får du inte stänga dörren :!: Det blir för lite luftgenomströmning, och dessutom behöver dörren stå på glänt om han ska kunna höra både ramsan ordentligt och andra ljud i huset :idea: Han ska vänjas vid både ljud och tystnad.

Dock inte se er, alltså.
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Det är en stooor klädkammare :D Med fönster, element och hela köret. Som ett vanligt rum, men litet.

Det går fortfarande fram och tillbaka. För det mesta funkar dagslurarna bra, men nätterna är det fortfarande lite si och så med. I går natt vaknade han flera gånger med 1,5 timmes mellanrum och vid två tillfällen fick jag gå in och vagna...och ramsan fungerade inte betryggande, utan snarare uppstressande på honom. I natt, däremot, vaknade han också några gånger (fyra!), men två av gångerna somnade han om själv inom några minuter och vid två tillfällen ramsade jag ganska tyst bakom skynket - en omgång vid varje tillfälle - och det räckte för att han skulle komma till ro igen.

Ang vagningen - hur länge "får" man vagna när man behöver rycka in på natten? Bara några korta tag, typ fyra, eller kan man hålla på tills han nästan är på väg att somna (som man gjorde första natten). Själv har jag kört korta tag för det mesta, men då får jag också stå och ramsa ganska många gånger innan han kommer till ro igen...

En annan sak: behövs bekräftelseramsan när man får honom att somna om efter en påminnelseramsa? Eller är det bara vid första insomnandet man använder den?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Fru Majsan skrev: ramsan fungerade inte betryggande, utan snarare uppstressande på honom.
:D Ramsan lever inte sitt eget liv, vet du. Det är du som framför den. Du får öva upp den, ute, på någon annan, i duschen - tills du känner att du har ett så effektivt grepp om den att du VET att den verkar betryggande och når fram. Man får inte ge sig med mindre!

Bekräftelseramsan drar man ihop med påminnelsen, eftersom barnet ju tystnar under denna. Efter andra kurnatten bekräftar man inte separat. (Det brukar i så fall framkalla irritation. "Ja, jag vet, tjata inte, jag vill sova, jag ska sova, men jag kan kanske inte ögonaböj, så kan jag få vara i fred, tack?!" låter det :idea:

Man "får" inte vagna alls på det här stadiet. Det är ramsan som ska ta över helt. Och inte heller den ska du slösa med, som du tycks göra. Det gäller att ge lilla barnet tid och tålamod och verkligen lyssna av - så länge att lilla älsklingen faktiskt har en chans att lösa sina diverse små livskriser själv :!:

Mer förtroende för lilla barnet, alltså. Ingen otålighet alls nu :!:

Minns att om han ska kunna (fortsätta) göra framsteg, måste du, först och kontinuerligt, göra "baksteg".

Annars bildar du bara ett nytt mönster, som han förväntar sig ska upprepas i evighet (eftersom du upprepar det) och du får inga lugna, ostörda nätter åt honom :cry:

När du tycker att du absolut "behöver rycka in" - det är då du ska ramsa :!:

Så ut med orosvargarna som luktar förvirring och läs på lite här och där så du peppar upp dig :wink: Ingenting är statiskt här, men ledningen är hela tiden din, och hela tiden ska du ha målet för ögonen, lugnt och säkert och fint :wink: :lol:

Det fixar du galant. Odla Attityden av fullkomligt tveklös Självklarhet. På natten sover naturligtvis alla människor som grisar 8)
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Tack Anna! Vi odlar och odlar, både attityden och allt annat som behöver odlas :D

Har tagit till oss dina råd om att det inte får gå inflation i vare sig vagnande eller ramsa. Och som du skriver så har det kanske gjort det fram till nu. Men då återstår: hur lösa den situation som har uppstått, nämligen att han faktiskt vrålskriker om vi INTE ramsar? Inatt försökte maken vänta ut honom lääänge innan han började ramsa, men Nils skrek upp sig mer och mer, så till slut kände han sig nödsakad att ramsa. Det var bara det att det kändes som om det hade gått alldeles för lång tid, så trots att min make är luuugn och TRYGG så tog det två hela timmar innan Nils kom till ro igen och somnade (var vaken och SKREK 5-7). Naturligtvis blev det en hel del ramsande (men ingen vagning) trots allt eftersom han var så förtvivlad, men hur sjutton bryter man det mönstret egentligen? Hur länge väntar man innan man anser att det är kris så man "får" ramsa? Han skriker ju faktiskt upp sig om vi inte visar oss, som det ser ut just nu.

Hoppas på ett svar snarast eftersom jag känner mig lite nervös och osäker inför nattens övningar (min natt!)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Fru Majsan skrev: Han skriker ju faktiskt upp sig om vi inte visar oss, som det ser ut just nu.
:D Visar er :?: Jag förstår inte. Menar du att ni visar er så han ser er :?:

Han ska inte se någonting, och särskilt inte er, som förväntas hålla vakt, så att vargen - i alla dess skepnader - inte kommer åt honom. Soldaten som håller vakt om natten springer inte omkring bland dem som försöker sova och tittar på /pratar med dem. Meningen var att de skulle kunna sova lugnt, i förvissningen om att vakten höll koll på fienden. Hans närvaro inne i lägret skulle ofelbart göra dem nervösa.

Det finns ingen anledning att vänta i evigheter med att ge första ramseomgången, som är ett besked om att det (fortfarande) är natt och att lilla barnet ska sova så gott. Däremot väntar man efteråt, när man en gång (x4 eller x6) gett det svar barnet frågade efter :!: Till nöds påminner man sedan, men det ska dröja.

Ramsan ska alltid ha sista ordet. Däremot inte överarbetas och särskilt inte under vargtimmen / tidiga morgnar - gör då hellre andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra (=vakten vänd utåt, bortåt, mot fiendelinjen, inte lägret).

Förstår du?
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

annawahlgren skrev: :D Visar er :?: Jag förstår inte. Menar du att ni visar er så han ser er :?:
Nä...för hastigt valt uttryck av mig. Vi visar oss inte, men har väl gjort det rent röstmässigt. Stått precis bakom skynket och ramsat, ramsat, ramsat. Och ibland vagnat, men i mörker så han inte har sett oss.

Hursomhelst skulle jag vilja rapportera om natten! Jag bestämde mig för att i första hand göra andra ljud innan eventuellt ramsande och DET FUNKADE!!!

Han somnade 19.30 som vanligt, men var orolig och vaknade till ganska många gånger innan jag gick och la mig. Lyckades dock somna om själv alla gånger, utan att vi behövde ingripa på annat sätt än att slamra lite i lägenheten.

Sen vaknade han inte förrän några minuter i 6, och då trodde jag att det skulle bli som vanligt, dvs att han verkligen skulle överösa oss med frågor...men efter att jag gått ett varv i lägenheten, skramlat lite med en stol i köket och gått tillbaka till min säng med ganska tunga steg så somnade han om!!!! :D

Nästa gång vaknade han tre minuter före väckning och även då funderade jag på hur jag skulle hinna få honom lugn om han skrek upp sig, men jag behövde inte fundera så mycket, han somnade om direkt och jag kunde väcka honom kl 7 som planerat!

Det känns sååå bra! Inte en enda ramsa, inte en enda vagning på hela natten! Hoppas vi kan fortsätta så här nu!
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

Förresten undrar jag en sak. Man ska ju undvika stora yttre förändringar under kuren, men nu MÅSTE vi göra en resa med övernattning till helgen. Eftersom vi fortfarande kör kuren i vagnen tror vi att det kommer att funka bra med nattsömnen - han kan ju sova i sin vagn även där vi är!

Men hur gör man med resandet? Är det bästa att försöka resa när han ska sova, eller att inte göra det och med alla medel försöka hålla honom vaken i bilen? (vilket brukar vara ganska svårt...) Vad tror ni?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :!: Pris och beröm :-({|=

De där andra ljuden i huset meddelar att ni har annat att göra än att dutta med lilla barnet (överkoncentration, överarbete) nämligen hålla koll på vargen, med bössan skjutklar. Och den vänds utåt :!:

En mamma som hade en karl som skulle upp svintidigt och som hon inte ville väcka, introducerade Toffelhasandet. Utanför barnets rum hasade hon av och an och fram och tillbaka med rejäla hasljud. Funkade utmärkt.

Andra drar kökslådor in och ut, rasslar med bestick, spolar toaletten tretton gånger, seplar musik (och dansar disco...) :P Allt syftar ju, som du förstår, till att hålla vargen stången och inte släppa in honom i huset för liv och pina :x

Så fastna inte vid draperiet. Svep förbi och gör annat :idea:

Jag är så stolt över dig - er :heart: Det blir en sådan fröjd för lilla barnet att äntligen få sina goda nätter :lol:

Ingen fara med resandet och övernattandet. "Bara" att koppla på Attityden av Självklarhet. Håll tiderna :wink: Du säger inte hur lång resan beräknas vara, men det gäller att planera, organisera, prioritera , ta god tid på sig och aldrig någonsin stressa :roll:

Fixa mörkläggning på nya stället. Det är det hela, utöver det gamla vanliga, om man säger :wink: :lol:
Fru Majsan

Inlägg av Fru Majsan »

INATT SOV HAN HELA NATTEN!!! Åtminstone vaknade inte maken, som hade nattpasset, någonting. Så ingen ramsa, ingen vagning, inget toffelhasande, ingenting behövdes! Hurraaaaa!

Resan vi ska göra tar lite drygt två timmar, så det jag funderar på är om man enklast lägger resan vid ett sovpass, eller mellan två och försöker hålla honom vaken. Om man ska söva honom i bilen, hur gör man då? Låter honom bara somna, eller?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :wink: Pris och beröm, igen :-({|=

Två timmar? Som sagt, bara att planera.

Somnar han gärna och lätt i bilen, så ta ett sovpass. Behöver knappast sövas då. Mörklägg kanske med tunt skynke.

Eller ta ett vakenpass med den som inte kör bredvid, laddad med diverse mutor och underhållning.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"