Hej!
Två frågor som jag behöver hjälp med. Vi har kört SHN-kuren i 1 månad nu. Den började sätta sig förra veckan. Men nu har lillan 6 mån. sen 2 nätter vaknat vid 3-tiden och börjat "prata". Hon är inte ledsen eller skriker utan vaknar (tror väl det är morgon) och bubblar och ljudar masssor i ca:1 h. ramsar jag så blir hon bara mer triggad och pratar ännu mer. Vad göra??? Ska jag låta henne vara och vänta på att hon blir trörr igen och sommnar av sig själv eller ska jag fotsätta ramsa. Känner mig villrådig. Just att hon är inte ledsen alls utan bara pratar och bubblar massor.
Fråga 2 Hon vaknar också alltid vid 6-tiden, ska sova till 7 och strular. Då är det skrik och gråt. Jag ramsar x4 väntar, då blir det tyst kanske 2 min. sen sätter hon igång igen. Då ramsar jag igen osv. Hon får inte komma upp förrens 7 men denna timme är superjobbig. Ska jag bara ramsa 1x4 och sen får hon gnöla en timme eller ska jag upprepa ca:var 10:e minut som jag gör???
Hjälp !!! Tacksam för alla svar.
Hjälp med morgontrassel!!!
-
Lua
Hej!
Grattis till ert kloka beslut
Det låter som att ni är väldigt nära!
Jag skulle inte ramsa när hon pratar på natten. Möjligen en ramsa inledningsvis men sedan: ingenting. Vi ska förmedla: på natten händer ingenting utan alla sover som grisar. Det gör man ju inte om man envisas med att surra med den lilla!
Om tidiga uppvak finns det MASSOR skrivet här! Om du använder sökfunktionen borde du hitta mycket matnyttigt. Det låter dock som att du ramsar för mycket här också. Ge henne en upplysande ramsa och låt henne sedan vara. Vid KRIS kan du ramsa igen men fortfarande ska budskapet vara: på natten sover man. Det finns många knep: Mozart, väckarklocka m.m. Hoppas att du hittar något som passar. I erat fall tror jag dock att BACKA är det bästa receptet.
Kram från Lua.
Grattis till ert kloka beslut
Kram från Lua.
1. Skärm eller skynke mellan er och hennes säng om ni delar rum.
2. Ställ en väckarklocka på den tiden det är morgon, när den ringer går du/ni till henne med ett glatt GODMORGON! och gör frukost, byter blöja och har det trevligt. Innan klockan ringer är det natt, och på natten händer det ingenting. Max en ramsa, som en påminnelse och sen blir det inte roligare än så! På natten sover man!
3. Ignorera henne.
Så gjorde vi och nu vaknar Ivar med klockan. Se det som en kur också.
2. Ställ en väckarklocka på den tiden det är morgon, när den ringer går du/ni till henne med ett glatt GODMORGON! och gör frukost, byter blöja och har det trevligt. Innan klockan ringer är det natt, och på natten händer det ingenting. Max en ramsa, som en påminnelse och sen blir det inte roligare än så! På natten sover man!
3. Ignorera henne.
Så gjorde vi och nu vaknar Ivar med klockan. Se det som en kur också.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3