Hej
Idag är första dagen med vårt nya schema. Det gick bra fram till mellis kl 14, då var David så trött att han bara gallskrek. Han har aldrig varit så ledsen! Jag provade med olika rätter men det var bara att lägga honom utan mellis med marginalkvart 14:15 och han somnade som en stock. Är det för långa vakentider? Han har aldrig varit vaken länge än 2,5 timmar förut, med sina 3 lurar om dagen. Eller flyttar jag mellisen? Han står sig ju inte till middag, och flyttar jag på luren blir det alldeles för lång vakentid till natten. Eller är det barra "förstadagenproblem"? Vad har ni för fungerande 9-mån-scheman?
Vårt ser ut så här:
06:30 Morgon
07:15 Gröt
09:30-11:00 Lur
11:15 lunch
14:00 Mellis
14:30-16:00 Lur
17:30 Middag
19.00 Amning
19:30 Natti
Tacksam för svar, jag var så förtvivlad över hans gråt idag!
Leigh
Snälla, hjälp oss med 9-månadersschema!
Snälla, hjälp oss med 9-månadersschema!
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
-
Gäst
Jag har förvisso bara en 7.5-månaders men jag har erfarenhet av en eftermiddagstrött ung herre. Trots att han sovit 1.5-2 timmar på förmiddagen är han alltid väldigt trött innan han får sova på eftermiddagen. Att ge annat än flaska som mellis har jag insett bara blir jobbigt. Så jag ger honom Babyplus som mellanmål (tillägg) kl 14. Går väl lika bra med välling. Babyplus är visst lättsmält och bra så det är ju inte så tokigt som mellis.
Om han är trött redan innan mellis så se till att du gör något med honom. Jag brukar göra så här om han är jättetrött: vid 13 sätter vi oss och myser och läser en bok så att han får varva ner lite. Ofta har han krypit runt efter lunchen och utforskat lägenheten innan dess så att han är helt slut, och då behöver han en paus. Efter pausen "arbetar" vi. Det fungerar alltid! Jag brukar spara disken från lunchen och fixa den med honom innan mellanmålet. Jag gör ett ljummet diskvatten, tar av honom byxor och strumpor och sätter honom framför mig med fötterna i diskhon och en diskborste i handen. Sen fixar vi disken ihop. Tar sin lilla tid men han älskar att diska! Vips är det mellanmål och visst vill han äta efter sitt hårda arbete!
Lycka till!
Om han är trött redan innan mellis så se till att du gör något med honom. Jag brukar göra så här om han är jättetrött: vid 13 sätter vi oss och myser och läser en bok så att han får varva ner lite. Ofta har han krypit runt efter lunchen och utforskat lägenheten innan dess så att han är helt slut, och då behöver han en paus. Efter pausen "arbetar" vi. Det fungerar alltid! Jag brukar spara disken från lunchen och fixa den med honom innan mellanmålet. Jag gör ett ljummet diskvatten, tar av honom byxor och strumpor och sätter honom framför mig med fötterna i diskhon och en diskborste i handen. Sen fixar vi disken ihop. Tar sin lilla tid men han älskar att diska! Vips är det mellanmål och visst vill han äta efter sitt hårda arbete!
Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".