Nu har vi kört igång med SHN-kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
FilipsMamma
Kontakt:

Nu har vi kört igång med SHN-kuren!

Inlägg av FilipsMamma »

Det var onekligen på tiden. Fattar inte varför vi dragit ut på det så pass länge som vi faktiskt gjort, och hur har vi stått ut? Hur har Filip, vår 11-mån son stått ut? Han lär inte få den sömn han så väl behöver, det kan jag nog skriva under på. Sömnen sedan vi flyttade har varit en ren katastrof. Milt sagt. Jag och maken får ingen som helst quality time om kvällarna heller, den lyser med sin frånvaro, vilket inte är så trevligt som ni säkert förstår..

Filip är grinig dagtid, ibland mer - ibland mindre. Inte så konstigt, stackarn ligger väl skapligt efter med sömnen... :cry:

Nattning har tagit i snitt 1 timme per kväll. Och det har alltför ofta slutat med att min man tagit upp honom till vår säng, lagt honom bredvid sig, och låtit honom somna där. Sedan har han flyttat över honom till sin spjälsäng, som står bredvid vår säng i vårt rum. Självfallet vaknar han på natten då han sovit oroligt, han kan då inte somna om själv oftast, utan han kommer alltid upp i vår säng förr eller senare. Anledning? Jo, vi behöver själva somna om så fort som möjligt, och har därför låtit honom hållas.. det har ju varit så bekvämt.... men ja, nu krälar vi i stoftet här...

Även om vi förberett nattning och kvällsvällingen vid 19, då vi tycker att han bör sova - så har han inte somnat förrän 21... och om han mot förmodan gjort det så har han i 10 fall av 10 vaknat väldigt snart och sedan varit dunderpigg ett par timmar, för att somna mellan oss i dubbelsängen kring midnatt... Ja som ni märker är situationen ohållbar.

Vi påbörjade SHN nu ikväll, dock hade vi varit bortresta och kom hem sent. Så det blev senare läggning än vad vi tänkt framöver. Men - jag måste säga att det gick relativt bra ändå, för att vara första gången. Kom på en bra ramsa "Nu ska Filip sova, sov så gott", samtidigt som jag strök honom mjukt men bestämt över ryggen. Han blev genast lugn av denna handling, och fick ro att somna inom 10 min. Har också tidigare haft en "nattlampa" tänd i sovrumsfönstret. Inte nu längre, nu är det släckt. Märker att Filip blir ledsen då jag lämnar rummet, men det går nog bättre och bättre. Så fort han gnällde så körde jag ramsan, och strök honom över ryggen. Enbart ramsan funkade inte ikväll. Men det är ju så nytt, så det har jag full förståelse för..

Vad tror ni? Kan det funka även för oss?

TACK ANNA WAHLGREN för att du finns och för att du gör det du gör!!!!
Mamma till Filip - född 28/2-06
FilipsMamma
Kontakt:

Jaha... vi skulle förstås inte ha kört igång igår..

Inlägg av FilipsMamma »

Det var väl inte det mest optimala läget. Eftersom vi kom hem sent, och Filip dessutom är förkyld... men jag orkade bara inte!
Han somnade bra, det gick fint. Men i vanlig ordning vaknar han sjuttioelva ggr under natten... till slut tog maken upp honom i vår säng =ruta 1... :x

Behöver hjälp att komma igång av er som kan. Är såå tacksam för er hjälp, för vi orkar verkligen inte ha det såhär.

Kruxet i kråksången är att det spelar ingen roll hur sent han somnar, han vaknar ändå i ottan, vilket för oss är 05:30.
Ett schema (mat & sovschema) kan se ut ungefär så här för oss en "vanlig dag":

05:30 - Vaknar - får välling
06:30 - somnar om
08:30 - Vaknar
09:30 - Gröt
12:00 ca - tupplur, ca 1 timme
13:00 - lunch
14:00 - trött igen, sover ca 1 timme
16:00 - middag
19:00 Kvällsvälling och sedan sänggående

Han har nu kommit in i en period där han "tjorvar" en hel del med maten, och inte äter ens hälften av det han tidigare åt. Vi försöker, men nä... lite funkar, sedan är det tvärstopp. Och vi kan ju inte tvinga i honom. Han har haft en sådan här period i ca 1 månad nu.. och sömnen blir ju inte bättre av det heller.

Vi är nog lite dåliga på att "lugna ner" honom timmen innan läggdags, det är ofta fullt ös på vår lille kille tills det är dax att ta på pyjamasen. Kanske borde vi skruva ner tempot innan?

Hur bör man göra med tupplurer? Han sover kanske för mycket? Fast ändå förstår man ju att han är trött, han får ju inte sina nattliga timmar som han så väl behöver.

Var tycker ni att vi kan börja? Vill någon ge något råd så är jag som sagt väldigt tacksam.

Inatt fick jag inte mer än 1 timmes sammanhängande sömn.... det tär....
FilipsMamma
Kontakt:

Inlägg av FilipsMamma »

Tillägg till inlägget ovan är att även om sänggåendet är ca 19:00 så somnar han oftast inte förrän 21-21:30 ändå...
Lua

Inlägg av Lua »

:D Välkommen, välkommen :!: :D

Det är klart att ni ska få ordning på sömnen! Här finns Anna, diplomerade kurare och en massa andra kloka människor till hjälp och stöd när helst ni behöver.

Men...

Ni måste vet vad ni gör först! SHN-kuren är inget man testar utan man läser på, läser på och LÄSER PÅ tills man är helt säker på vad man gör och varför. Och sedan genomför man. Av ditt inlägg att döma tror jag att ni läst på för lite. Börja med att läsa: Vill du kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST! i de låsta trådarna på Forumindexsidan. Sedan läser du resten av de låsta trådarna där och lägger stort krut på Lathunden. Den kan du sedan skriva ut och använda under kurens gång.

:idea: En av de viktigaste delarna i kuren är Skrattet till godnatten så han SKA skratta innan han läggs. Det finns ingen anledning att varva ner inför sovningen, en glad unge sover jätteskönt. Dock låter det som att er kille är övertrött på kvällen - det löser sig med kuren!

:idea: Läs hur många sovtimmar en 11-månaders behöver. Vår tjej sover 12 timmar natt och 2 timmar på dagen. När ni väl genomför kuren så ska ni ha ett schema som ni följer till punkt och pricka med en kvarts marginal åt båda hållen.

:idea: börja som sagt med att läsa på... :wink: Återkom sedan med fler frågor.

Kram från Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Nu har vi kört igång med SHN-kuren!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :D

:D Välkommen är du, och tack för dina varma ord :heart:
FilipsMamma skrev: Så fort han gnällde så körde jag ramsan, och strök honom över ryggen.
Lite bakvänd ordning där, om man säger :wink: Man ramsar sig ut. Hänger inte kvar över lilla ryggen.

Med mera, med mera :roll: Läs och lär av Lua :wink:

Det är beundransvärt att du alls orkar skriva, med så lite sömn i bagaget. Förstår att du är slut inte bara som mamma utan också som artist :lol: Men nu blir det ordning och reda, äntligen och till slut. Ett alldeles nytt och underbart liv väntar bakom knuten :heart: Dock en mycket påläst knut.

Den ömme barnafadern bör också läsa in sig, så han inte hemfaller åt sina "räddningar" som bara släpper in skockvis med vargar (i diverse skepnader) i det arma barnets säng.

Börja med att ordna mörkläggning - en fri hörna i rummet kanske går att ordna, eller ett eget rum rentav :?: Bästa lösningen om man måste dela rum är ett luftgenomsläppligt mörkläggningstyg i skena från taket, ända ner till golvet. Finns på metervara - båda delarna :wink:

Men som sagt, eget rum vore det bästa, för då störde ni kuren och sömnen som minst, dvs inte alls, bara hjälpte till :idea:

För det är klart att lilla älsklingen vill sova så gott på nätterna. Äntligen och till slut, och för livet :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"