Filip är grinig dagtid, ibland mer - ibland mindre. Inte så konstigt, stackarn ligger väl skapligt efter med sömnen...
Nattning har tagit i snitt 1 timme per kväll. Och det har alltför ofta slutat med att min man tagit upp honom till vår säng, lagt honom bredvid sig, och låtit honom somna där. Sedan har han flyttat över honom till sin spjälsäng, som står bredvid vår säng i vårt rum. Självfallet vaknar han på natten då han sovit oroligt, han kan då inte somna om själv oftast, utan han kommer alltid upp i vår säng förr eller senare. Anledning? Jo, vi behöver själva somna om så fort som möjligt, och har därför låtit honom hållas.. det har ju varit så bekvämt.... men ja, nu krälar vi i stoftet här...
Även om vi förberett nattning och kvällsvällingen vid 19, då vi tycker att han bör sova - så har han inte somnat förrän 21... och om han mot förmodan gjort det så har han i 10 fall av 10 vaknat väldigt snart och sedan varit dunderpigg ett par timmar, för att somna mellan oss i dubbelsängen kring midnatt... Ja som ni märker är situationen ohållbar.
Vi påbörjade SHN nu ikväll, dock hade vi varit bortresta och kom hem sent. Så det blev senare läggning än vad vi tänkt framöver. Men - jag måste säga att det gick relativt bra ändå, för att vara första gången. Kom på en bra ramsa "Nu ska Filip sova, sov så gott", samtidigt som jag strök honom mjukt men bestämt över ryggen. Han blev genast lugn av denna handling, och fick ro att somna inom 10 min. Har också tidigare haft en "nattlampa" tänd i sovrumsfönstret. Inte nu längre, nu är det släckt. Märker att Filip blir ledsen då jag lämnar rummet, men det går nog bättre och bättre. Så fort han gnällde så körde jag ramsan, och strök honom över ryggen. Enbart ramsan funkade inte ikväll. Men det är ju så nytt, så det har jag full förståelse för..
Vad tror ni? Kan det funka även för oss?
TACK ANNA WAHLGREN för att du finns och för att du gör det du gör!!!!