Sluta med napp vid 3 månader?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hjalmars mamma

Sluta med napp vid 3 månader?

Inlägg av Hjalmars mamma »

Hej!

Jag har nu tröttnat på att hela tiden springa in och stoppa tillbaka nappen i Hjalmars (3 mån) mun för att han ska kunna sova vidare. Han klarar sig bra utan napp nattetid men under dagarna har han fått ha den och han har sovit som han ska bara vi stoppar in nappen när han ber om det. Idag tröttnade jag och bestämde mig för att sluta med napp också dagtid. Han protesterar enormt och skriker sig igenom sovpassen (av och till). Till min fråga, är det för tidigt att sluta med napp vid tre månaders ålder, ska jag vänta till han är fyra månader istället? Å andra sidan så klarar han ju sig utmärkt på natten. Är det normalt att de protesterar så här mycket när man tar bort nappen? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra när han skriker. Är det någon som har några tips?
Hjalmar 061025 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi tog bort nappen vid tre månader, han har den bara då och då i vagnen sen dess. Jag märkte ingen skillnad alls nästan, antagligen för att JAG inte nånsin hade brytt mig om nappen och inte heller tänkte på att den var borta! Plockade bara bort den och så var det inte mer med det :)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Vi plockade bort dem vid 4 mån, då vi märkt tydligt att sugbehovet minskade. De tappade nappen oftare, etc. Det är nog olika för olika barn och viktigt att tänka på är ju också att de föds ju inte med napp, det är ett behov vi ger dem till en gummigrej. :-) Jag tyckte nappen var utmärkt mellan mellan 4 veckor och 16 veckor, sen var det så skönt att bli av med den, speciellt för småkillarna. Alex snuttar på sin nalles tass och Joar nyper i nalles öra, det blev istället. Nalle används bara i sängen och har alltid gått att hitta av dem själva.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
lenita

Inlägg av lenita »

Hallå!

Jag har samma problem :D :!: Valter som är 3 mån har inte tutte under natten utan endast då han ska somna in på kvällen och under sovtider dagtid. Börjar också bli smått irriterad över att den ständigt trillar ur mun när han sover eller håller på att somna in :shock: :!: Går i valtet och kvalet över om vi ska ta bort den eller inte :!: :?: Samtidigt är den ju bra i vissa sammanhang :D Finns dt någon annan som bara anv tutten vid bilåkning ex :?:

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

lenita skrev: Samtidigt är den ju bra i vissa sammanhang :D Finns dt någon annan som bara anv tutten vid bilåkning ex :?:

Lenita
Hej

Gör dig sjäv en tjänst och använd inte nappen för detta, om största sugbehovet gått av, plocka nappen. Sen är det bara en ljuddämpare och sömnstörare, tycker jag. Och blir svårare och svårare att ta bort. Vi har 4-5 åringar på gatan som spelar innebandy med nappen i...
Gillar man inte att åka bil protesterar man, då ska man inte tröstas/lugnas av en napp tycker jag, utan av sina föräldrar som övertygar en om att detta är något man behöver göra.
Jag tycker det är konstigt när jag ser tvååringar som ramlar och de blir inte tröstade utan får sin napp istället. Nu gled jag en del.. var ju inget direkt svar till dig utan bara mina tankar.

Kram H
lenita

Inlägg av lenita »

Det ligger verkligigen något i det du skriver :) Men hur lugna ett vrålskrikande barn i bilen? Ingen ide att ta upp det, då blir det än värre när man måste sätta ner det igen för att fortsätta köra :shock: Har haft det rätt så jobbigt med storasystern och bilåkning, i o f så har inte tutten hjälpt alltid då heller :? Men det lutar åt att vi kommer ta bort tutten då vi inför SM med lillebror :wink:

Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

lenita skrev:Det ligger verkligigen något i det du skriver :) Men hur lugna ett vrålskrikande barn i bilen? Ingen ide att ta upp det, då blir det än värre när man måste sätta ner det igen för att fortsätta köra :shock: Har haft det rätt så jobbigt med storasystern och bilåkning, i o f så har inte tutten hjälpt alltid då heller :? Men det lutar åt att vi kommer ta bort tutten då vi inför SM med lillebror :wink:

Lenita
Kortare sträckor, bara att köra tycker jag. Ofta är det ju nödvändigt med transporten, prata lugnt, sjunga om barnet börjar gråta. Inte stanna, utan visa, nu måste vi köra, men jag är med här i bilen, du kan vara lugn.

Längre sträckor brukade/brukar vi (om möjligt) kombinera med ett sömnpass. Åka t ex när de precis ska sova lunchsömn, så får/fick de 2 timmar gratisåkning. Sen paus med mellanmål och sen fara vidare.

Våra killar har en sån där ficka med lite leksaker, passande för åldern. Nu ritbräda, böcker, bilar, liten pippidocka.

Kram H
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det finns också numera en sorts "spegel" (av något fiffigt mterial) att sätta upp på baksäteskanten så att det lilla bakåtvänt-sittande barnet kan se sig självt - vansinnigt trevligt sällskap :lol: - och så att den som kör kan se barnet i backspegeln. Tycker jag är en strålande uppfinning :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Vi bor en bit utanför "allting" , så det blir ca 30 min bilfärd var vi än ska. Ingen vits att stanna upp då utan det är bara att köra :D Nu är storasyster så pass gammal att det går bättre men vi stackars föräldrar får höra "pippi" eller "emil" hela tiden :shock: :D :evil: :!: Nåja, vad gör man inte för att få köra i lugn och ro :wink:

Spegeln i baksätet är ganska bra, införskaffade en sådan i somras :!:

/Lenita
Hjalmars mamma

Inlägg av Hjalmars mamma »

Tack alla för era svar även om tråden nu mest handlar om småbarn och bilåkande. Ville nu bara berätta hur bra det har blivit sedan jag tagit bort nappen. Han protesterade under de två första sovpassen utan napp dagtid, dvs han skrek argt av och till under sovpassen men jag bara vägrade ge honom nappen tillbaka, jag var så trött på att den ständigt åkte ut. Nu sover han som en prins under alla sina dagsovpass! Sover även bättre på natten nu (fick ibland nappen under vargtimmen) även om jag inte är säker på om det beror på att nappen nu är borttagen. Så mitt tips till alla i min sits (särskilt då lenita) är att SKIPPA NAPPEN! Den ger fler nackdelar än fördelar tycker jag.
Hjalmar 061025 :heart:
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hjalmars mamma skrev:Tack alla för era svar även om tråden nu mest handlar om småbarn och bilåkande. Ville nu bara berätta hur bra det har blivit sedan jag tagit bort nappen. Han protesterade under de två första sovpassen utan napp dagtid, dvs han skrek argt av och till under sovpassen men jag bara vägrade ge honom nappen tillbaka, jag var så trött på att den ständigt åkte ut. Nu sover han som en prins under alla sina dagsovpass! Sover även bättre på natten nu (fick ibland nappen under vargtimmen) även om jag inte är säker på om det beror på att nappen nu är borttagen. Så mitt tips till alla i min sits (särskilt då lenita) är att SKIPPA NAPPEN! Den ger fler nackdelar än fördelar tycker jag.
Härligt Hjalmars mamma! :D
Klart det gick bra, löste du fint och Hjalmar får sova gott.

Kram H
lenita

Inlägg av lenita »

Bra jobbat "hjalmars mamma" :D :!: Kan inte låta bli att bli påverkad och hoppfull :D Nappen ryker så fort vi inför SM :D Vilket blir till helgen, om inte Valter fortfarande är sjuk :?

Ursäktar att trådeb gled iväg lite åt annat håll :oops: :D :!:

Lenita
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Hjalmars mamma skrev: jag var så trött på att den ständigt åkte ut. Nu sover han som en prins under alla sina dagsovpass! Sover även bättre på natten nu (fick ibland nappen under vargtimmen).
:D Å, så skönt. Vilken lisa - för er alla :lol: Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lenita

Inlägg av lenita »

Ville bara meddela att idag har tutten flygit sin kos :D :D :!: :!: :!: Går hyffsat, lilleman är lite argare än vanligt då han ska till att sova, men inget som vi inte klarar av :D :!: Storasyster får visst ärva lillebrors tuttar :D

Lenita
Lua

Inlägg av Lua »

:-({|= \:D/ =D> Grattis till ett klokt beslut! \:D/ =D> :-({|=
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"