Vaknar för tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Vaknar för tidigt!

Inlägg av vitsippan »

Hej!
Vi kurade vår son när han var 4 mån och han är nu 9 mån. Vårt liv förändrades verkligen till det bättre efter kuren. Från att ha varit den som sov sämst av alla bebisar vi kände sover han nu överlägset bäst! Men…ett problem kvarstår dock. Vår lilla Emil vaknar alldeles för tidigt på morgnarna och eftersom vi bor i en liten lägenhet och sover i samma rum blir vi störda.

Så här ser vårt schema ut:
7.00 God morgon – amning, blöjbyte, kläder på, mer amning om Emil vill (oftast inte)
ca 7.45 sitter med vid frukostbordet och smakar bröd, frukt, smörgåsrån
10.00 mellanmål (bröd, frukt)
10.30-12.00 sova
12.00 lunch
15.30-16.00 sova
16.00 gröt
18.30 blöjbyte, pyamas på, välling (Emil vill inte amma på kvällen), ”skrattet till gonattet”
19.00 God natt

Vi önskar alltså att Emil sov mellan 19 och 7 men han vaknar VARJE MORGON kl 5.50. I början är han nöjd och ligger och snackar. Ibland ställer han sig upp och lägger sig sedan ner och vilar en stund men vid ca 6.20 brukar han tröttna och gnällade sätter igång på allvar. Då brukar vi först avvakta men sedan lägga tillrätta, solfjädra, ramsa 1 g. Han håller sig lugn så länge vi håller på men börjar sedan om med förnyad kraft. Att bara ramsa har aldrig fungerat på vår lilla herre.

På senaste tiden har han börjat att krångla med maten också. Förut älskade han t ex alla fruktpuréer men nu är det jättetråkigt och det måste vara tuggmotstånd (ett par risgryn har börjat titta fram i nederkäken). Helst skulle han vilja leva på välling och smörgåsrån verkar det som. Jag är lite orolig för att han inte får i sig tillräckligt med näring. Men som sagt morgnarna är det största problemet. (Om man nu får kalla det problem när man har det så bra som vi har det tack vare AW och ni andra som har hjälpt oss i den här processen!)

Tacksam för råd och tankar angående detta!
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Vaknar för tidigt!

Inlägg av annawahlgren »

vitsippan skrev:Att bara ramsa har aldrig fungerat på vår lilla herre.
:D Nja, det får man se till att den gör :wink: Du skulle ju knappast säga - när han blir lite äldre och framöver - att "prata har aldrig fungerat på vår lilla herre". Och låta honom slippa prat, eller :?: :!:

Ramsan handlar om "prat". Kommunikation.

Så öva upp den :wink: Se Lathunden. Öva upp den, inte på barnet utan för dig själv och på andra, utomhus och i duschen, med magstöd och alla sorters styrka och tonfall, öva :!: :!:

Avvakta ine på morgonen / vargtimmen utan ge en upplysningsramsa x4 så fort han vaknar (glad), saklig och fin och hög och bastant. Gör sedan ingenting (utom möjligen musik och /eller andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra). Läs på i "Tips på vägen" om tidiga morgnar.

Skippa underhållningen, dvs trafiken därinne - som ju bara talar om för honom att dagen faktiskt har börjat och morgonen kommit i stor stil. Därför fortsätter han vakna. Han tror att det är morgon, eftersom ni börjar "härja" :roll: Budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Och ja, jag vet att det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred. Men nödvändig. Se till dig själv om och när du vaknat för tidigt :!: :roll:

Fruktpuréer är trevligt men för mindre barn :!: Utöka menyn i högsta grad :!: Plockmat ska han ha av alla sorter, samtidigt som du matningssufflerar vid behov. Det fnns underbara tips på Mat, mage, barnakropp :wink:

En sockerfri fullkornsskropa är inte fel att gnaga på när tänderna tittar fram och kliar och man saglar.

Kexen måste man betrakta som rena mutor, inte mat att leva på, lika lite som vällingen räcker längre nu annat än som bas.

Härligt att han sovit sig förbi bekantskapskretsen - nu återstår bara själva finputsen så han blir om möjligt, ännu mer perfekt :wink: :lol:

En bov i dramat kan vara åttamånadersångesten - läs gärna på i Barnabokien så du förstår vad den handlar om. Inget fel, men jobbigt - och medför strul, ofta, på nätterna. Hör till :cry: och ska bemötas sakligt och stödjande. Kaotiskt inre - lugnt yttre, är lösenordet :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Tack för tipsen :!:
Vi började tappert första natten efter vi fått råden och upplevde faktiskt att han lyssnade bättre än vanligt på ramsan :) Men...nu har det totalförändrats och vi bara längtar tillbaka till hur det var när han sov ända till kl 6 :? . De senaste nätterna har han vaknat en timme tidigare varje natt - kl 5, kl 4, kl 3, kl 2 och inatt kl 1 :( . Helt otroligt! Och från det uppvaknandet blir det ingen bra sömn resten av den natten. Till saken hör att han är förkyld och eftersom han är van att suga på tummen blir han störd i sömnen nu när det inte går eftersom han måste ha munnen öppen för att kunna andas. Inatt var det riktigt jobbigt. När han var lugn så låg han och gjorde ljud så att vi ändå inte kunde sova och när vi ramsade blev han bara upprörd och det blev ännu värre. Är det bara att acceptera att det blir så här vid förkylning och andra sjukdomar eller finns det några knep att ta till :?:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

:idea: Vi höjer huvudändan med 7 cm med hjälp av en planka under fötterna på sängen (70x70 regel).

:idea: Sen ger vi barn-nezeril till natten.

:idea: Har också ställt en tallrik med hackad lök under sängen (på golvet alltså), det stinker men fungerar ok tycker jag.

:idea: En anna grej vi gjort när Tor är SUPERsnorig är att innan badet trycker jag in 1 pimpett med saltlösning. Efter badet på skötbordet suger vi med "näsfrida" och sedan Nezerilet till natten.

Vår Tor suger också på tummen och är man snorig är det inte lätt, men en säker sovare brukar klara det också säger de som vet. :wink:

:arrow: Tor kan bli skvatt galen om vi ramsar när han vaknar på natten just för att han VILL sova och inte bli störd. Så numera ramsas det mycket sparsamt. :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorsMamma :wink: :D

Särskilt TorsMammas sista påpekande vill jag stryka under.

Det är dessvärre ni själva som stör väldigt mycket. Speciellt när man är lite sjuk och har svårt att komma i ro av och till - när man VILL sova /somna om men inte alltid kan, ögonblickligen - brukar man behöva få vara i fred.

Jag skulle alltså föreslå att ni försöker möblera om en smula därhemma. Även om ni bor trångt, kan ju inte barnet för eviga tider bo inne hos er. Han måste kunna få en egen vrå någonstans. Skärmar ni av den vrån med ett mörkläggningsdraperi (luftgenomsläppligt) i en skena från taket, ger ni honom ett eget "rum" även om det är mitt i vardagsrummet. Då kommer han att känna sig ostörd på ett helt annat sätt än nu.

Bekymret som jag ser det är alltså inte att han stör er, utan att ni stör honom. Svårt att tänka sig, jag vet :!: Men kanske inte ändå: använd din klagan över era störda nätter till att leva dig in i hans.

För en liten SS (Säker Sovare) gör ljud ingenting, inte snuva heller. Men ljus och synintryck ställer till, och tjatig (om du ursäktar) inblandning från de ömma föräldrarna i form av alltför frekvent och alltmer otåligt ramsande :!:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

annawahlgren skrev:För en liten SS (Säker Sovare) gör ljud ingenting, inte snuva heller. Men ljus och synintryck ställer till, och tjatig (om du ursäktar) inblandning från de ömma föräldrarna i form av alltför frekvent och alltmer otåligt ramsande :!:
Känner igen det där. På natten om dottern skulle få för sig att "vakna" så avvaktar vi. Ytterst sällan säger vi ramsan utan väntar och hon tystnar ganska snart efter att ha gnällt och gnölat lite.
Härom natten vaknade jag av dottern och avvaktade som vanligt och hör henne ropgråta "såba, såba" = sova, sova. Så hon ville sova och inte vara vaken... hon somnade om strax efter. Av sig själv.
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Tack för tänkvärda råd :!:
Ja, nu har i alla fall snuvan lugnat ner sig. Vi har inte provat Barnnezeril än men Renässans fungerar bra innan han ska sova. Det där med löken provade vi aldrig (ska testa nästa gång :wink: ) men att höja huvudändan fungerar nog inte hos oss eftersom Emil snor runt så i sängen och ofta ligger med huvudet vid fotändan.
Och så var det sovandet...Ja, vi är tillbaka ungefär där vi började kan man säga. Förutom att han nu är mer ledsen när han vaknar kl 5.50 vilket han har gjort de senaste två morgnarna.
Min sambo och jag har flyttat ut till en madrass på golvet i vardagsrummet och Emil sover nu alltså ifred :) . I morse avvaktade vi när han började gnälla (det känns svårt att hinna vara där på studs när han vaknar med sk pangramsa) men när han lät riktigt ledsen så ramsade vi en gång. Vi märkte ingen större förändring direkt efter men några minuter senare blev han tyst en stund för att sedan sätta igång igen med gnällande/skrikandet. Vi la i alla fall inte tillrätta utan höll oss till 6.45 då vi tog upp honom.
Frågan är nu om det vi ska försöka fortsätta som i morse? Hur lång tid tror ni det tar tills han slipper vakna ledsen en timme för tidigt?
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Glömde att skriva att vi har förändrat matschemat lite. Det ser nu ut så här:
7.00 godmorgon, amning, blöjbyte, kläder på, grötfrukost, borsta tänderna
10.00 mindre mellanmål, t ex halv banan
10.30-12.00 sova
12.00 lunch
15.30-16.00 sova
16.00 middag
18.30 nattblöja och pyamas på, välling (stor portion!), borsta tänderna, skrattet-till-gonattet
19.00 godnatt
Lunch och middag består nu av t ex fiskgratäng m potatis, sås och någon grönsak eller t ex linsgryta. Vi får truga mycket och muta med allt från rån till gurkbitar för att få i honom en liten portion. Lite jobbigt och jag hoppas att han får i sig allt han behöver.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

vitsippan skrev:Hur lång tid tror ni det tar tills han slipper vakna ledsen en timme för tidigt?
:D Den frågan besvaras av ert agerande med vidhängande attityd :!:

Detta var ju första natten han fick sova i fred och första morgonen han fick vara i fred, utan er närvaro.

Så lite mer tålamod måste jag anbefalla, och lite större förtroende för lilla barnet :wink:

Och jag skulle väldigt gärna vilja att ni läste på, mer och mer och ännu ner och inte minst underhand, alltså inte en gång för alla - för SHN-kuren är en process - så att ni hela tiden känner er bergfast övertygade om att ni vet exakt vad ni gör och varför.

Ty det är ni som gör. Inte kuren av sig själv. Inte lilla barnet. Ni, som kurar, har ledningen, och bara ni. Så svaret på din fråga kan bara ni själva bestämma :wink:

Kom ihåg två saker:

:arrow: För att lilla barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt.

:arrow: Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS

Bekymra dig inte för maten :!: Nu ger du honom mat sex gånger om dagen, vilket du inte behöver. Fyra mål plus nattslurk räcker. Han äter mer om han inte äter så ofta (som på morgonen/förmiddagen) men det tar några dagar innan du märker det, så portförbjud otåligheten tillsammans med oron :wink:
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Hej igen!
Det blev en långdragen förkylning och efter det har inget varit sig likt när det gäller Emils sömn :( . När han var förkyld (han var verkligen jätteförkyld - 39 gr feber och mycket hosta) kändes det fel att väcka honom så jag lät honom sova mer på dagen än schemat tillåter. Vet inte om det är det eller den sk "åttamånaders-ångesten" som är boven men nu är läget detta:

:arrow: Vid sovluren 10.30 blir Emil först jätteledsen när jag lägger honom men kommer snabbt till ro och sover sedan 30-40 min. Vaknar sedan ledsen på en gång och är ledsen tills jag tar upp honom tidigast 11.45.
:arrow: Samma sak vid eftermiddagsluren då han ibland inte somnar alls.
:arrow: Nattningen går bra - protester där också i början men somnar snabbt.
:arrow: MEN det stora problemet är morgnarna! Han vaknar mellan 5 och 5.30 - ledsen på en gång och kommer inte till ro mer den natten.

Vi har satt upp mörkläggningsgardin så han inte ser oss. Vi ramsar direkt när han vaknar x4. Avvaktar sedan men eftersom det fortsätter att vara kris så lägger vi tillrätta efter en stund. Han är lugn så länge man håller händerna på honom men så fort vi lämnar så är det panikskrik igen. Därefter låter vi honom skrika med det skär i hjärtat och hemskt jobbigt att vakna så :cry: !
Elle

Inlägg av Elle »

Hej vitsippan!

Vad skönt att sonen är piggare nu! Visst det kan vara åttamånadersångesten som spökar och då om något behöver de sina fasta rutiner och lugn och ro omkring sig. Läs mer om detta i Barnaboken!

För att komma på banan igen så tryck på omstart-knappen och tänk att imorgon natt är natt 2 enligt kuren. Följ sedan kuren till punkt och pricka så är ni snart på banan igen.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Ja, nu är vår lilla kille kanonförkyld igen. Han var frisk ungefär en vecka däremellan. Det är nu det börjas kanske, vi har klarat oss så bra från förkylningar tills för några månader sedan. Hur som helst så börjar jag också inse att det kanske är läge för omkurning när han blir frisk igen. Jag tycker att det är svårt att hålla på "reglerna" när han vaknar av kraftig hosta och är jätteledsen. Då har vi givit honom välling med flytande alvedon för att få honom sluta att hosta och därmed lugna sig. På dagarna har det känts dumt att väcka honom utan han har fått sova mer än schemat tillåter. Småttingar behöver väl också mer sömn när de är sjuka?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"