önskar tips vid problem med vargtimmarna och dagsömnen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
morgontrött

önskar tips vid problem med vargtimmarna och dagsömnen

Inlägg av morgontrött »

Hej, vi har kurat vår elvamånaders son i snart en månad och i början gick det väldigt bra men nu strular han allt mer under morgontimmarna och när han ska sova på dagen. Hans önskade sovschema ser ut enligt följande:

6.30 vaknar för dagen (nu är han tillbaks till att vakna ca 5, får dock inte komma upp förrän 6.15)

8.30, 30 minuters lur (tar ofta en halvtimme för honom att somna då)

13.00 1,5 timmes sömn (funkar ok)

19.00 sova för kvällen (somnar oftas vid 19.15 så det är bra)

Våra problem är alltså förmiddagsluren (ska man ta bort den om det strular så mycket) och allra mest vaknandet så tidigt på morgonen som inte ger med sig en tum (snarare vaknar han tidigare och tidigare). Vad ska vi göra? Det enda vi gör i dagsläget är att ramsa, vid enstaka tillfällen har vi buffat och solfjädrat en liten stund men det är allt. Finns det barn som inte går att vänja vid senare morgonväckning? Bör vi göra om schemat för sömn på dagen? Vi vill verkligen lösa det här och bli två piggare människor igen.
3barn

Inlägg av 3barn »

Hej!
Vi har samma problem som ni med morgnarna, så jag hoppas ni får ett bra svar!
Angående första luren kan ni kanske lägga den lite senare?
Vår pojke är åtta månader och klarar nu 2,5 timme mellan uppvaknandet och första sovningen. Och i praktiken blir det ju nästan alltid 3,5 timme eftersom han envisas med att vakna vid 5!

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge en vänlig men bestämd upplysningsramsa x4 så fort han vaknar (glad). Gör inget mer. Det blir underhållning annars :wink: Budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Gör andra ljud i huset, som inte har med barnet att göra. Sätt på musik, kanske - Mozart är aldrig fel. Men ingrip inte mer. Låt honom vara i fred och ha tråkigt, tills han inser att han lika gärna kan sova tills det blir morgon :!:

Han vet vad som gäller nu. Det är inte synd om honom.

Missa bara inte skrattet-till-go'nattet och att göra Stor Glad Morgon med klang och jubel varje dag :!:

Korta ner första luren till 20 min och lägg den lite tidigare, tycker jag. Det viktigaste då är inte att han verkligen sover utan att han vilar, nöjd och glad. Somnar han så se till att han sover just tjugo minuter, inte mer.

Middagsluren skulle du då kunna påbörja en halvimme tidigare och låta vara 2 tim.

Han behöver sina 11,5 + 2 + 20 min, dvs åtminstone förutsättningarna för dem :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
morgontrött

ramsan funkar ej under vargtimmarna

Inlägg av morgontrött »

tack för tipsen, men måste man gå upp när han vaknar vid fem och göra ljud i huset (jag kan tillägga att vi bor i samma rum som sonen och inte har något eget rum att lägga honom i)? Jag är så trött då så jag orkar knappt ramsa :D Vi har testat att bara säga ramsan x 4 men han ställer sig upp och vill bara vara vaken trots att vi då ignorerar honom. Vi får testa att ändra sömnschemat enligt dina anvisningar och se om det blir bättre men just nu känns det inte så hoppfullt att få honom att sova längre på morgonen så länge han bor i vårt rum.
tove79

Inlägg av tove79 »

Vi delar också rum med sonen och liksom din son så vaknar Ivar SKITTIDIGT och krånglar runt i sängen.
Nu har vi skaffat fram en gammaldags vikskärm som står runt hans säng så även om han vaknar så ser han inte oss och ingenting annat heller och förhoppningsvis kommer han snart att inse att det är väldigt trist att gå upp i ottan om ingen annan gör det. Har man ingen skärmvägg kan man montera upp draperi eller dylikt.
Vi försökte pangramsa honom ett tag men det blev bara underhållning för honom så mitt tips är: ignorera. Möjligen prassla med täcket och fluffa till kudden.
Ställ en väckarklocka på ringning och när den ringer så är det ett storslaget GODMORGON med torr blöja, frukost och umgänge kring frukostbordet.
Jag vet ingen annan råd, eftersom vi är där själva, jag försöker bara se tiden an.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Givetvis måste lilla barnet skärmas av :!: En skena i taket med mörkläggningsdraperi ända ner till golvet är den bästa modellen.

Utanför det lilla "rummet" kan man då ramsa från sängen, men det fungerar inte om barnet har minsta lilla chans att se någonting.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"