1 åring med fnurra på sömntråden..

Skriv svar
Jessica77

1 åring med fnurra på sömntråden..

Inlägg av Jessica77 »

Vår nyblivna ettåring har i någon vecka börjat stöka till det för oss och sig själv. Tänkte att det är en fas som snart går över för hon har det förrut vid 8 mån osv och det gick över av sig självt utan åtgärd.
Hon somnar vid 8 som en stock och vaknar vanligtvis upp allt mellan vid 00-02. Vrålledsen! Man hör på gråten att den inte kommer att gå över så vi har tagit upp henne och när inget annat fungerat så har vi gett välling och hon har somnat direkt.
Så jag har några frågor, vaknar hon för att hon är hungrig (eftersom hon somnar bums efter att ha fått 100 ml vällling)
eller har det med utvecklingsfasen (hon står och går men inte helt på egen hand) att göra?
Ska vi ge henne mer tid eller ska vi genast "mini-kura"?
Hon sover normalt sett från 20 -06-06:30 och dagtid brukar det bli två sömnpass på totalt 2-2½ timme.

Kluven ända ut i hårrötterna...
"Sover inte jag sover ingen"
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Jessica!

Misstaget ni gör är ju att ni tar upp henne och ger henne mat. Så länge ni fortsätter göra det kommer hon att fortsätta vakna, för hon litar fullt och fast på att ni vet hur det ska vara här i världen. Och nu ska man plötsligt äta på natten. Jaha, då får man väl så lov att vakna då, det är bara det att hon är sååå trött och vill helst av allt sova. Därför är hon lessen! :!: OCH osäker på om sängen är en säker plats eftersom hon blivit upplyft därifrån :!:

Uppstyrning nu :!: Hon ska sova 13,5 timmar per dyn under sitt andra levnadsår. Om hon sover 10 timmar natt och 2 timmar dagtid blir det för lite sömn, och orsaken till att hon i första hand börjat vakna kan vara att hon är övertrött. Jag tycker personligen att natten är för kort. Mindre än 11 timmar är inte att rekommendera. Tidigarelägg nattningen en halv timme minst.

Runt ettårsdagen brukar man ofta göra om schemat så att dagen bara innehåller en lur. Om ni forfarande kör med två dagslurar tycker jag ni kan fundera på om inte en kunde räcka. Det vanliga är att den omfattar 1,5 eller 2 timmar, och natten blir då 12 eller 11,5 timmar.

Men för att återgå till ditt egentliga problem. Bort med maten nattetid! Hon är inte hungrig, bara du ser till att hon får sina fyra mål plus eventuell nattslurk varje dag. De ska ligga med minst tre men helst fyra timmars mellanrum. Truga i så mycket det bara går :wink: Och ingen hungrig unge blir mätt på 100 ml välling, så det säger sig självt att du inte ska bekymra dig om den saken :D Nu måste ni åter övertyga lilla fröken om att sängen är en trygg och skön plats att sova i hela natten lång, och att mat inte äts på natten utan dagtid. Det blir en minikur helt enkelt. Använd verktygen och framför allt Attityden. Se gråten som frågor som behöver betryggande svar. Förvirra henne inte mer. Vid första frågan första natten, gå in, lägg tillrätta och lugna henne med buff eller solfjäder ifall hon är mycket ledsen, sedan ut med ramsan. Bekräfta när hon är tyst. Andra natten är det enbart ramsa som gäller, endast vid riktig kris kan ni gå in. Men ta inte upp henne :!: [-X Tredje natten drar ni ihop ramsan med bekräftelsen, och fjärde borde problemet vara ur världen. Återkom gärna om ni känner er osäkra, det går inte att kura (eller minikura) om man själv ställer sig frågande :!: :wink: :D

Jag önskar er lycka till och gläds åt er dotter som snart får ordning på sovandet igen :sleep: :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Man hör på gråten att den inte kommer att gå över
Hon slutar inte gråta förrän hon får betryggande svar :!: Gråten är frågor, och hon får inte de svar hon söker så länge ni tar upp henne ur sängen :!:

Detta för att peppa er lite :wink:

Det här klarar ni fint :D
Jessica77

Tack för svaren

Inlägg av Jessica77 »

Åhå vad glad jag är att du svarade, denna natten har varit ett...vakuum.
Vet inte hur många gånger hon vaknat, problemet har väl varit den (eftersom jag jobbar och sambon är hemma) att man är såååå trött när man ska gå och lägag sig att man somnar bums, när hon börjar skrika blir man desperat för att få tyst, lugn och ro eftersom man vet att man ska upp tidigt och jobba nästa dag igen.

Men En undran kvarstår, varför har hon som så länge varit bra på att sova, läggnigen vållar aldrig bekymmer nu plötsligt börjat så här - igen?
Är det ett sätt för dem att testa? eller handlar det om de sk sprången?

Om jag ska gå över till en sömnlur per dag istllet för två, hur lång skall den vara och när ska den infalla på ett ungefär?

"En trött, alla trötta"
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej :D

Vi fick också problem med läggningarna och ånyo uppvak på nätterna kring 11 månaders åldern. Två lurar var helt enkelt för mycket, så vi gick därför över til en lur och det började fungera mycket bättre. Dock ska man vara beredd på att det oftast blir en period då 2 lurar är för mycket och 1 för lite, så det kan behövas en 5 minuters lur mot kvällen i början :idea: .

När du går ner till 1 lur ska den ju helst infalla efter lunchen så att inte eftermiddagen blir för lång :!: . Längden beror ju på hur lång ni gör natten. Totalt ska hon ha 13,5 h sömn.
Om ni t.ex. har natt 20-07 (11 h) bör hon sova 2½ h,. t.ex. 11.30-14.00.

Vi har natt 20-08 och lur 12-13.30.

Lycka till,

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tack för svaren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Sagalinda :wink: :D T :D ack, Antonias mamma :wink: :D
Jessica77 skrev: Men En undran kvarstår, varför har hon som så länge varit bra på att sova, läggnigen vållar aldrig bekymmer nu plötsligt börjat så här - igen?
Är det ett sätt för dem att testa? eller handlar det om de sk sprången?
:D NEJ; det handlar inte om att "testa" eller om "språng". Av någon anledning har hon vaknat till och ställt mer intensiva frågor än dem du (inte) märkt av när hon bara vaknat till - som vi alla gör - och somnat om igen. Vi kan inte alltid veta vad små barn drömmer, vad de undrar över, vad som är "fel", men säkert har du upplevt sådana uppvaknanden själv där inte alls någonting känts roligt. Och så talar du förnuft med dig själv och somnar om till slut, lugnare.

Små barn kan inte tala förnuft med sig själva. De ställer frågor och ber om svar, svar som är betryggande. De behöver lugnas utifrån, om du förstår.

Ser man emellertid små barns plötsliga (=hörbara) uppvaknanden som missnöjesyttringar och tecken på olycka, släpper sakligheten och börjar psykologisera i stor stil och släpper in tretusen orosvargar, är det lätt hänt att man gör som du gjort - tar upp, "räddar" och därmed talar om att 1. sängen är en farlig plats, 2. barnet har sovit färdigt, 3. det är förskräckligt synd om lilla älsklingen, för vargen kommer när som helst. Hjälp :evil: :shock:

Inget av detta är sant. Så luras inte - ovanpå det hela :!: Ge henne ett i ordets sanna mening betryggande svar. (Som ju är sant, dessutom.) I form av klar, saklig, lugn och glatt övertygande ramsa x4.

Läs och lär av Sagalinda :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

För att ännu ge ett exempel på schema med en lur: Vi har natt 19.30-07 och lur 12.15-14.15, vilken i praktiken ofta infaller 12.30-14.30 eftersom Saga brukar filosofera en stund innan hon somnar och blir väldigt ledsen om hon väcks på ett ojämnt sömnpass.

En femminuters kan man slänga in på sena eftermiddagen om det behövs, precis som Antonias mamma skriver.

Se bara till att natten inte blir kortare än 11 timmar, och att läggningen inte infaller senare än klockan 20.

Stort lycka till och återkom gära med rapport :!: :D Snart är ni alla pigga igen :wink:
Jessica77

Inlägg av Jessica77 »

Åhej vi har haft två helvetesnätter, hon somnar vid 20 och vaknar 04:48..och hon skriker, reser sig upp och tjuter förbannat. Hoppar och dunkar och har sig. Försöker först att ignorera henne men efter en 30 min är man rätt mör, sätter mig upp och kliar henne på ryggen, hon blir så tyst och det känns ju att hela bebisen är så trött på vippen att trilla ner och somna på stört men håller på nå´n vänster envist kvar vid att stå eller sitta upp, Försöker jag lägga henne ner blir svaret "aldrig"...och hennes gråt eller tjut blir tio ggr högre...
Till slut har jag gått därifrån och lagt mig i v-rummet för att iaf kunna koppla bort lite, det har tagit en 1½ timme för henne att till sist somna MEN hon sover då otroligt lätt och minsta lilla snarkning kan få henne attt börja om och skrika igen.*suckar*
Har dessutom varit drabbad av vinterkräksjukan så man tar ju av sian sista resurser om man säger så..

*Hjäääälp ropade barnet, HJÄLP ropade mamman*
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Jessica77!

Det låter som om ni sover i samma rum som er dotter :?: Har ni skärmat av hennes säng med ett mörkläggningsdraperi? Det bör ni göra i fall ni inte har möjlighet att ge henne ett eget rum.

Hur ser hela hennes schema ut? Jag tar gärna en närmare titt på det.

Vargtimmen är knepig. I ert fall ska ni ge henne en jättekäck och hurtig ramsa så fort hon vaknar vid 5-tiden. Inte vänta på att hon ska bli riktigt förtvivlad. Sedan, när ni gett henne besked om vad som gäller ("det är fortfarande natt och du ska sova och ingen varg tar dig sov så sött") kan ni avvakta. Då kommer reaktionen, och det kan man inte förbjuda henne från. Under tiden ni jobbar på att få ordning på vargtimmen får ni gärna göra ljud i huset, då tror hon att ni ändå inte hör hennes klagan så hon kan lika gärna fortsätta sova. Endast vid riktig förtvivlan (som en människa som håller på att drunkna) går du in och lugnar med tillrättaläggning och solfjäder. Sedan ramsa och ut.

Att bli kliad på ryggen är säkert skönt, och jag tror det är FÖR skönt. Någonstans vet hon att du slutar om hon lägger sig ned, och därför protesterar hon. Om detta kliande är ett effektivt sätt att lugna henne, föreslår jag att du lägger henne tillrätta på mage och kliar litegrann just så hon hinner lugna sig, men inte mer. Då går du med ramsan. Men detta är kristilldelning, precis som buff och solfjäder.

Det finns en annan tråd som kan ge dig tips och pepp, läs denna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10401

Vi hörs! Lycka till nu och kom ihåg att ingen rädder för vargen :wink: :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jessica77 skrev:Försöker först att ignorera henne men efter en 30 min är man rätt mör, sätter mig upp och kliar henne på ryggen, hon blir så tyst och det känns ju att hela bebisen är så trött på vippen att trilla ner och somna på stört men håller på nå´n vänster envist kvar vid att stå eller sitta upp.

Försöker jag lägga henne ner blir svaret "aldrig"...och hennes gråt eller tjut blir tio ggr högre...

Till slut har jag gått därifrån och lagt mig i v-rummet för att iaf kunna koppla bort lite, det har tagit en 1½ timme för henne att till sist somna MEN hon sover då otroligt lätt och minsta lilla snarkning kan få henne att börja om och skrika igen.*suckar*

Har dessutom varit drabbad av vinterkräksjukan så man tar ju av sina sista resurser om man säger så..
:D Vad ska vi kalla det här, tycker du :?: Ett fint ord är litania.

Det finns inte så mycket att hämta på det här forumet, är jag rädd, för ömma föräldrar som vill ojas för att det är så synd om dem :cry:

Små barn tycks resonera så att antingen är man nöjd med sakernas tillstånd, eller också förändrar man dem :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"